Sir Patrick is no Moore

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sir Patrick is no Moore

Post by gost »

Såg just att legenden Sir Patrick gått bort idag. Han kämpade verkligen på in i det sista med astronomin. Såg nyligen några Sky at Night avsnitt där han var med, iofs inte helt snabb, men ändå delaktig. Bådar gott för oss andra, en hobby och passion som verkligen håller i sig liver ut.
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Sir Patrick is no Moore

Post by vejbymats »

RIP Sir Patrick
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Sir Patrick is no Moore

Post by Ulf Petersson »

Ja, det var sorligt men tyvärr inte helt oväntat. Hälsan var vacklande de senaste åren. Träffade honom för två år sedan i London och vi hade då en kort pratstund. Han satt i rullstol och hade assistenthjälp. Sir Patrick som en gång var en god pianist hade nu enbart krumma händer och kunde inte ens hålla i en penna. Han var dock vid gott mod. Vi pratade lite om astronomin i Sverige, och jag berömde honom för att vara förebild även för oss i Skandinavien. Han kommenterade att han tycket vi hade duktiga amatörastronomer i Sverige.

Mvh
Ulf
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Sir Patrick is no Moore

Post by magnahrl »

Trist nyhet. Sir Patrick Moore bidrog starkt till att starta mitt astronomiintresse med en bok som hette "Planeterna" har jag för mig. I slutet på boken fanns ett bihang där det beskrevs hur man själv kunde observera planeter med lämpliga teleskop som fanns på den tiden. Minns att jag blev helt tagen av nyheten att man själv kunde se ytmarkeringar på Mars, Jupiter och Saturnus ringar bl.a. Efter ihärdigt tjat på farsan & morsan fick jag den 12/3-65 en 4"f/9 Newton och sedan dess har astrointresset aldrig lämnat mig.
Kan dock inte förlåta svensk TV för att de inte visade Sir Patricks fenomenala "Sky at night" serie. Det hade säkert ökat astronomiintresset i Sverige! Hans karisma var magisk.
Tack för allt Sir Patrick.

/Magnus

PS Jag avundas dig, Ulf, som träffat honom personligen!!
Post Reply