Summering av säsongen 2012-2013

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Summering av säsongen 2012-2013

Post by Robert »

Nätterna blir allt ljusare och även om man kanske tar någon fotonatt till så känns det som det är dags att summera 2012/2013 års astronomisäsong.

Jag var ute och fotade med mitt teleskop och fick användbar data 16 nätter. Klart godkänt tycker jag med tanke på småbarn sjukdomar och annat som tog tid denna säsongen.
Ast 116.jpg
Ast 116.jpg (126.31 KiB) Viewed 4662 times
Barnen hjälper gärna till att sätta upp teleskopet och tycker det är mycket roligt att titta på stjärnor och månen. Linnea (2år) har Arcturus som sin favoritstjärna..

Blev inte så mycket djuprymdsfoto denna säsongen utan mest variabelfoto. Nu är dock suget för nebulosa/galaxfoto stort så planerat att varva variabelfoto och djuprymd mer nästa säsong.

Visuellt så har det varit en ok säsong. Har tittat en del i AAK's teleskop på en hel del olika objekt och vi hade några kvällar med fantastisk seeing där vi njöt av mars en gång och Jupiter en annan gång. Har också blivit en blandning av dubbelstjärnor nebulosor öppna stjärnhopar och galaxer.

Kometen Pannstars har jag följt många kvällar 10+ och det har varit trevligt att följa dess resa uppåt Cassiopeia och se dess rörelse från kväll till kväll.

Visst har vi klagat på dåligt väder och det har tidvis varit mycket moln men det blev även en hel del klara kvällar. Speciellt under mars/april.

Har var eran säsong?
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by skafar65 »

Hej på er!

Denna tråd är en av de bästa här på Astronet. Man får se hur andra haft det under säsongen och man summerar även ihop sig själv och tänker efter, hur har det egentligen varit?

För min egen del har det verkligen varit en bergochdalbana! Med en extremt tidig start i slutet av juni med en helt ok bild på M27 så trodde jag att det skulle bli ett produktivt år med många härliga bilder. Utrustningsmässigt hade jag aldrig varit starkare med Planewave CDK17, SBIG STF8300 och 10Micron montering! I väntan på guidekamera så schabblade jag här efter bort en hel del nätter. Olika inställningar på monteringen testades och nästa bild kom inte för än i oktober! Vädret som följde sen får en att drömma mardrömmar!

Här nere i Skåne var det i princip molnigt från mellan december till slutet av mars. En liten lucka på någon timma lyckades jag parera in i mitten av januari. 10 minuters exponering med test av fokalreducerare på CDK.an lovade gott men tyvärr blev det aldrig någon långtidsexponering med denna. Inte för än den 24 mars fick jag läge att ta nästa bild och då äntligen på kometen PanStarrs som jag länge trodde jag skulle missa helt på grund av den irriterande gråa gröten som ständigt låg på himmelen!

Här efter hände något drastiskt i min ”astrokariär”. Jag sålde mina andelar i AstroSweden och får nu mer räknas som en privat amatörastronom. I och med detta så har jag lämnat över alla grejor till ASW och det ska bli spännande och se vad Christer och co kan göra med denna fantastiska utrustning i framtiden. Jag önskar Christer och ASW all lycka och välgång framöver!

Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Observatoriet står tomt och det känns väldigt konstigt! Hobbyn som amatörastronom och astrofotograf tappade lite av sin tjusning då man plötsligt hade det som ett jobb. Jag kände en press på att mina bilder alltid skulle bli bättre och bättre. Svårt att skilja på vad som ansågs som reklam och privata bilder.

Vad händer nu då? Ja jag har inte kastat in handsken helt! Nya grejor är beställda via AstroSweden! Nu är jag på andra sidan så att säga och väntar otåligt på leverans :) Vad köper då killen som rekommenderat utrustning till hundratals kunder? Jo så här fick det bli:

• Montering: 10micron GM1000HPS
• Tub: Celestron 925 EdgeHD med fastarlins och fokalreducerare (tre brännvidder i ett teleskop)
• Kamera: SBIG STF8300 med 8pos filterhjul OAG enhet och STI guider

Jag hoppas på att allt hunnit leveras så jag står färdig till nästa säsong då det ska bli riktigt kul att starta upp igen på en mer avslappnad nivå.

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by Starsoft »

Hej

Då ska jag också lämna mitt bidrag till denna trevliga tradition.

Efter att ha varit utan fungerande utrustning i några år så fick jag till sist testa de nya prylarna avsedda för det lilla obset. Efter att ha väntat under en väldigt molnig vinter så blev det så småningom ett antal fina nätter när våren närmade sig.

Tanken var att jag skulle utvärdera utrustningen innan jag monterar in den i obset, det är ju väldigt litet så jag vill undvika att skruva allt för mycket där inne. Det var i första hand den oprövade coma correctorn och off-axis guidern som jag ville testa.

Coma correctorn, Baader RCC, känner jag fortfarande tveksamhet till men eftersom det inte finns så många alternativ som tillåter både filterhjul och off-axis guider så får den duga. Till de andra tuberna blir det nog ASA korrektorer.

Off-axis guidern var en trevlig erfarenhet, tillsammans med den ccd baserade Lodestar kameran gav den utan trassel alltid ett antal stjärnor med bra signal och skärpa.

På tuben hade jag också en "sökarguider" som jag tänkte använda för kortare exponeringstider eftersom jag har olika tjocklek på mina filter, den fungerade hyggligt upp till ca 10 min exponeringar. Nu har jag efter tips här på Astronet fått veta att Astrodon har filter som är parafokala, både BVRI och smalband, väldigt dyra, men med sådana så skulle jag alltid kunna använda off-axis guidern vilket jag skulle uppskatta. Vi får väl se om mina nuvarande Baader filter kommer ut till försäljning i sommar. Jag skulle gärna vilja ha ett filterhjul med 9 positioner också men jag vet inte om det går att passa ihop det hjulet från Atik med övriga prylar.

I övrigt så står obset och väntar på de sista justeringarna innan optiken ska monteras, all mekanik fungerar fortfarande perfekt efter att det har stått tomt ett par vintrar. Programvarorna har jag också fått färdiga tillräckligt för att de ska gå att använda även om mycket arbete ännu återstår. Mitt mål med ett-klick-astrometri-fotometri kommer åtminstone att vara klart till nästa säsong, jag har i vinter testat programmen med både egna bilder och en del externa som jag fått tillgång till och allt ser mycket bra ut.

I vinter körde jag också igång min all-sky kamera men det gick mindre bra, värmen räckte inte för att hålla fukten borta och det visade sig att skärpan ändrade sig väldigt mycket med temperaturen. Nu har Starlight börjat sälja en färdig enhet för ett förvånansvärt lågt pris som jag kommer att använda i stället, hela den enheten kostar mindre än bara kameran till den lösning jag använder nu. Tillsammans med programvarorna jag har så kommer jag att kunna göra kontinuerlig astrometri, fotometri och analys av himlen så att korrekta värden för transparens och bakgrundsljus kommer att kunna presenteras kontinuerligt, lokalt och på nätet.

Däremot fungerar min översiktskamera över obsen bra, fast jag har haft en del problem vid avbrott på ström och 3G som jag nu har lösningar för att hantera. Ett problem var att när strömmen var borta så länge att batteriet tog slut till PCn så startade den inte om automatiskt när strömmen kom tillbaka. Jag har nu också satt ett tidur på 3G routern så att den startas om automatiskt en gång per dygn, routern tappade kontakten med Huawei 3G dongeln ibland och då är det enda som hjälper en hård omstart.

Så jag ser med tillförsikt fram emot nästa säsong då jag hoppas bli ordentligt aktiv när det gäller fotometrin men jag kommer också att försöka visa trevliga bilder på de områden som undersöks.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by Cassini »

Trevlig läsning allihopa! Ett extra tack till alla råd Skafar och lycka till med all ny utrustning och förhoppningsvis nytändning.

Själv har jag inte mycket att tillägga. Vädret och allmänt mycket att göra har gjort att läsa på Astronet är typ det jag gjort. :green:
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by akjalam2 »

För min egen del så var 2012-13 åren då jag kom tillbaka till astronomin på allvar.
Efter allt för många år på sofflocket så gav ett inköp av en Canon 500d exprimentlusten tillbaka.

Jag faschinerades av kamerans möjlighet att ta bilder av natthimlen och började fundera i banor på att det borde vara
möjligt att mäta stjärnorna.
(Variabler är mitt huvud intresse.)

Till min förvåning så fanns det en hel disiplin kallad fotometri som möjligjorde detta.

Ivrig påläsning av ämnet följde och snart blev kameran alltför trång.
Jag behövde fits bilder med all data i headern för att kunna utföra något vettigt.

Planerna på VVLT (Västerhaninge Very Little Telescope) började ta form.

Erfarenhetsmässigt så har jag lärt mig att smått ofta är bättre än stort så vi gick på den minimala vägen.

En Williams 72ed
En Eq-3 a med möjlighet att köra Eqmod
En Starlightexpress h9
Ett fotometriskt V filter

fick det bli .

Att dra ut utrustningen i skogen vara inte att tänka på för det slutar jhu som alla vet i att det molnar på när man fått upp allt samt klarnar upp när man packat ned :green: .

Balkongen (inglasad) fick det bli samt en kabel in till datorhörnan.
Vips så kunde jag sitta i stugvärmen och styra .
En klar fördel för en snö o kyla hatande människa som jag.

Som alla vet så var vintern otroligt molnig så VVLT fick mest stå o damma tills det hela vände i mars.
Mars var jhu otroligt fin obs mässigt.

Jag tog en hel del bilder med SSO:s Robot Telescop (rigel) samt med itelescop. Kul och jag föredrar def, SSO.

VVLT har varit otroligt produktivt ändå.
Jag kör via CCD Commander vilket innebär att jag bara lutar mig tillbaka och ser på samt kollar upp så inte några Flippar utförs vid meridian passage.

Jag har en hoper data kvar att processa .

Tills nästa säsong så är det autofocus samt blå filter som står på önskelistan.

Pierre
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by Bengt »

Hej!
Kul läsa om era astroår. Själv tänker jag ge mig på lite foto även under maj. För det var något jag lärde mig detta astroår är att det går fotografera under en mycket längre period även med LRGB foto. Jag började redan i Juli förra året och det innebär att även maj är möjlig köra deep sky på.
Jag tycker det blev en ganska normal säsong. Klar början av hösten och en period klar i vår. Resten mulet och disigt. Bildproduktionen blev ganska normal med ca 15 deepskybilder. Kanon nätter i början på hösten då jag bl.a plocka ner mitt spöke.Höstprojekten gjorde att jag fick lite mersmak av att fortsätta plocka ner lite mer udda knepiga objekt även nästa säsong. Gjorde lite fotograferingsgtester med min lilla oplana Fl 72 under våren som gick bättre än väntat får man väl säga. ex http://www.astropixlar.com/test/MarkariansChainnr1.jpg ,Laborera i vår lite med kombinera widefield med äldre bilder. http://www.astropixlar.com/test/m82wide2.jpg http://www.astropixlar.com/test/m106widefield.jpg.

Även om en del säkert ansåg mig vara lite svartepetter :D för jag starta ett bildforum på facebook så har det varit ett lyft för mig där jag lärt känna lite fler astropersoner från en del andra platser i norden som delat med sig av lite annorlunda material.

Bilden av alla galaxer jag sköt ner under våren som blev bäst blev nog till slut http://www.astropixlar.com/sxvr-h18/M64.jpg . Hade väl hoppats mer på hockeyklubban. Men den blev väl inte så estetiskt vacker som jag hoppats på.http://www.astropixlar.com/sxvr-h18/hockeyklubban.jpg.
Inga direkta stora inköpsplaner under nästa säsong. Kanske kan det bli en lite mer plan widefieldtub men det är inget som känns jätteakut.
Bengt
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by hansg »

Från den 1/6 2012 till den 30/4 2013 har det blivit 78 observationsdagar, mest då Dagtidsobsar under sommaren av Venus, Solen, Jupiter samt några få variabelobsar, det är inte mycket jmf med andra år men höst och vinter var mest mulna.
Venus obsarna skickas till BAA Venus sektion och Venus Volcano Watch samt ALPO Venus sektion, och Jupiter till ALPO
Ser nu fram mot en fin sommar med massor av Sol o Venus obsar i behagligt klimat, till hösten kommer jag att ägna mig helt åt QSO/AGN-objekt.Finns en hel del att ägna sig åt:
http://www.klima-luft.de/steinicke/AGN/ ... al2000.htm
Där bla V1102 Cyg är en bekant från tidigare år.
Utrustning Neo EQ-6, HEQ5 ej Goto och LXD-75 monteringar
Teleskop 254mm Schmidt-Newton F/4, 254mm Newton F/5.1,120 mm Refraktor F/8.7
Kameror en antik Starlight Xpress HX-516 och DMK AU 04 AS
Så budget taket sprängs inte nästa säsong heller :)
h-g
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by ThomasK »

För en visuell och variabelobservatör i sydsverige går säsongen över hela året. Mest har det blivit variabler som observerats, men med lite omväxling med deep sky och planeter emellanåt. Komet PanSTARRS besågs också vid några tillfällen. Speciella händelser var VSP i Lysvik och Earth hour på Naturrum Getterön. Ingen ny utrustning har införskaffats under året, men däremot är fjärrobservationer med iTelescope nytt för mig det här året. Vinterns väder var väl inte något vidare, men det brukar det ju sällan vara. Mars däremot tyckte jag bjöd på ovanligt många klara nätter. Från juli förra året till april ser jag i loggen att det totalt har blivit 79 kvällar med observationer fördelade enligt: Jul: 5, Aug: 6, Sep: 6, Okt: 8, Nov: 5, Dec: 7, Jan: 9, Feb: 9, Mar: 16, Apr: 8
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by timokarhula »

Min sammanfattning av observationssäsongen i siffror blev:

juli 4 observationspass, 5 timmar observationstid
augusti 6 pass, 7 h
september 3 pass, 7 h
oktober 13 pass, 20 h
november 18 pass, 38 h
december 4 pass, 3 h
januari 1 pass, 4 h
februari 2 pass, 4 h
mars 13 pass, 11 h
april 6 pass, 11.5 h

Höjdpunkten blev australienresan i oktober - november då jag såg 172 för mig nya DS-objekt.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by Hans Bengtsson »

Under perioden 1 juli 2012 - 29 april 2013 gjorde jag 915 visuella observationer av variabler från balkongen. Jag försöker få ihop en skörd av ungefär 1000 per år, och så bör det väl ha blivit lagom till halvårsskiftet 2013.

Vintern var mestadels mulen i Göteborg, men det är inte något ovanligt. Det vädermässigt exceptionella inträffade i mars - jag har aldrig varit med om en marsmånad med så många stjärnklara kvällar! Även april har varit utmärkt ur obs-synvinkel. Tyvärr har jag själv inte haft möjlighet att nyttja särskilt många av nätterna i mars-april, men jag ser variabelsektionen som ett team och det spelar inte så stor roll vem som gör observationerna. Omkring 8000 obsar i SVO hittills under mars+april (en kväll återstår), det är en häpnadsväckande siffra.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by vejbymats »

Här kommer en nybörjares förstaår. :)

Hösten gick mest åt att snickra på obset, och 1/1 2013 använde jag det för första gången.
Eftersom jag är en färsking på detta så har jag bara ägnat mig åt videoastronomi. Fantastisk upplevelse att se ex.vis hästhuvudnebulosan dyka upp på skärmen i färg efter 10-12 sekunder! Jag gillar det sättet att se mig omkring på himlen och få en känsla för skalan på dom olika objekten.
En Ikharos 70ED skaffade jag för att få vettig bildskala för det och sedan har min C8 mestadels fått vila.
Jag började med guidning för ett par veckor sedan, kul! Men en ny kamera till guidning (och planetfoto i färg) behövdes och den är på väg.
En sak som jag tidigt ordnade är en "elektronisk sökare". En DMK21 med 25mm objektiv. Det kan jag varmt rekommendera till alla som inte har stenkoll på montering, inställningar och himmel.
Innan hösten kommer så ska obset målas utvändigt och fixas till invändigt.
Just ja, jag fixade ihop en allsky kamera också. (Eller Most of the sky...)
http://vejbyparken.homeip.net:8082/cam_5.jpg
Det är ingen automatisk uppdatering på länken. Använd F5.
flutte
Posts: 4
Joined: 2012-09-08 12:26:10
spamtest: JA
Location: Eslöv

Re: Summering av säsongen 2012-2013

Post by flutte »

Ja, jag är väl en ren nybörjare här. Men vad gör väl det? Egentligen är jag intresserad av fotografi, men mitt intresse för rymden och astronomi har jag aldrig lämnat bakom mig, och för ungefär ett år sedan började jag försöka ta astro-bilder med min vanliga DSLR.

Det gångna året har varit ett år av rena experiment. Jag drivs av en ambition av att kunna se hur långt jag kan pressa mig och min kamerautrustning, med Andromedagalaxen som projekt. Den har gäckat mig ända sedan barndomen. Känslan av att se skivan framträda efter några timmars fotograferande med efterföljande bildbehandling var enorm, efter att ha spenderat många, många nätter utan att lyckas hantera prylarna rätt. Jag har fortfarande den bilden som bakgrundsbild på min dator. Extra kul är att jag har lagt upp alla försök i samma album på fejjan, så det syns verkligen hur mycket jag lärt mig.

Under senhösten bestämde jag mig till slut för att inhandla mitt första teleskop - egentligen var det motordrift till mitt kamerastativ jag egentligen ville ha, men det var smidigast att köpa ett nybörjarkit. Det tog tyvärr tid innan allting landade i brevlådan,m och därefter lyckades den nödvändiga kombinationen motivation+väder+tid fly från Skåneland under i princip hela våren.

Men både jag och dottern mfl har trots allt fått några fascinerande kvällar vid teleskopet i väntan på fotoväder.

Så nu längtar jag tills vädrets makter ger mig möjligheter igen!
--
Nybörjare
Canon EOS 350D, Skywatcher Evostar 90, EQ3-2
Post Reply