Gösta Wendelholm (1924-2013)

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Gösta Wendelholm (1924-2013)

Post by timokarhula »

Idag, för 33 år sedan, den 1 augusti 1980, fick jag mitt första större teleskop. Jag hade länge drömt om idealteleskopet, ett Celestron-8 Schmidt-Cassegrain teleskop. Jag hade ringt till AB G. Wendelholm i Stockholm och jag ville köpa C-8:n trots att butiken ännu hade semesterstängt. Gösta lovade hålla öppet för mig nästa dag. Jag och min mor åkte tåg till Stockholm denna varma fredagen och jag var överlycklig för nu skulle jag äntligen få ett större teleskop än min 60mm postorder-refraktor som jag fått i present ett par år tidigare.

Som 15-åring hade jag aldrig sett så många stjärnkikare samtidigt som i Wendelholms butik på Grevgatan! Han hade inte så värst mycket konkurrens då inom amatörastronomisk utrustning i Sverige så priserna var därmed höga. Jag (morsan!) köpte en hel del extra tillbehör till C-8:n. Baspriset var 6210 kronor men hela notan gick på drygt 9800 kronor. Enligt konsumentprisindex skulle det motsvara idag 31000 kronor. Visst har teleskopen blivit billigare sedan dess!

Av en ren slump googlade jag på Wendelholm och hittade denna sidan.

http://ufoarchives.blogspot.se/2012/07/ ... lholm.html

Wendelholm hade tydligen ett bokförlag som gav ut obskyra böcker i alkemi, astrologi, ufologi mm! Clas Svahn besökte Gösta som hade donerat böcker till AFU.

Sedan fann jag till min sorg denna länk.

http://minnesalbum.fonus.se/memorial_pa ... 895d193587

Gösta Wendelholm avled den 16 juni, 89 år gammal.

Jag träffade Gösta endast en gång personligen men jag ringde ett antal gånger till honom på 80-talet inför köp av mer attiraljer. Gösta hade då flyttat till Stjärnhov i Sörmland. Ett passande namn för en astronomiintresserad! Hade ni varit i kontakt med Gösta Wendelholm någon gång?

C-8:n mår bra än idag. Senast i förra veckan fann jag komet C/2012F6 (Lemmon) av 10:e magnituden i Cepheus med den gamla trotjänaren. Även Pluto fick påhälsningar av C-8:n några gånger på 80-talet. Teleskopet står alltid beredd att bäras ut från bredvid bastun ut till gården i Virsbo.

/Timo K
hape
Posts: 1
Joined: 2017-12-16 22:15:35
spamtest: JA

Re: Gösta Wendelholm (1924-2013)

Post by hape »

Hej,

Jag hittade ditt inlägg först nu. Jag, eller snarare mor och far, köpte också en orange C-8 med tillbehör av G Wendelholm. Året var 1977 (början av augusti faktiskt), då var jag också 15 år gammal. Jag har fortfarande kvar teleskopet (som är i mint condition) efter alla dessa år. Jag plockar förstås ut det lite då och då.
Mycket tråkigt att höra att Gösta gick bort 2013, det visste jag inte. Det du skriver om att han drev ett förlag som gav ut böcker om pseudovetenskap hade jag ingen aning om. Det var ju lite intressant att veta!

Fortsätt pyssla om din C-8!

Hälsn. Håkan från Skåne
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gösta Wendelholm (1924-2013)

Post by timokarhula »

Hej Håkan från Skåne,

Det här blir ganska off-topic med avseende på titeln. :)

Dessa svar mellan inläggen torde vara rekordlånga, tre-fyra år mellan inläggen! Jag hade inte heller sett ditt svar på Astronet förrän nu, 3 år senare.

Anledningen att jag fann tillbaka till denna tråd är att jag råkade nämna namnet Wendelholm för en bekant i mobilen, som googlade och fann denna gamla tråd som jag inte hade glömt bort.

Jag passar på att nämna att denna oktobermånad bröt min rekordsvit i att observera kometer. Sedan 2016 hade jag observerat kometer 40 kalendermånader i rad (exklusive sommarmånaderna juni och juli). Första halvan av oktober bjöd endast på mycket ljussvaga kometer men nu senaste veckan har kometen C/2020M3 (ATLAS) blivit synlig på morgonen i Lepus under Orion. Tyvärr har det varit antingen helmulet eller dimmigt i Svealand nu i veckan.

/Timo K
Post Reply