Trasig handkontroll

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Trasig handkontroll

Post by JohanH »

Jag råkade tappa min handkontroll till EQ6 Pro i marken inatt när jag var ute. Har hänt flera gånger tidigare, utan att det hänt något. Men nu försvann den undre raden i displayen vilket gör handkontroll och montering oanvändbar. :( Jag öppnade kontrollen, men hittar inget som lossnat. Elektronik är dessutom inte mitt specialområde direkt....

Jag ska se om det går att få tag på en handkontroll separat. Lite synd då mitt nyta teleskop och kamera funkar bra tycker jag. Får hoppas jag har en ny kontroll inom en snar framtid. :)

Denna bilden på IC 405 och 410 blir nog den sista på ett tag (34 x 240s med TMB 80/480 och Canon 40D). Jag tog den för några dagar sedan innan månen blev allt för kraftig.

Image

/Johan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Trasig handkontroll

Post by Starsoft »

Grymt fin bild på ett av mina favoritobjekt, speciellt färgerna tycker jag du har fått till suveränt.

Om leveranstiden på en ny handenhet är sjukt lång, vilket jag utifrån egna erfarenheter vid beställningar av astroprylar befarar, så kan du köra din EQ6 direkt från en PC utan handenhet genom att skaffa en kabel och programvara från

http://www.store.shoestringastronomy.co ... cts_eq.htm

Om det är bra prylar vet jag inte...

Om du skulle bli tvungen att köpa ett helt EQ6 uppgraderingskit med både stegmotorer och handenhet så kan jag vara intresserad av att köpa motorerna som blir över.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Trasig handkontroll

Post by Peter R »

Jag har två handkontroller till min HEQ-5 Pro. Den första har vid några tillfällen fått spader och visat en massa konstiga tecken. Jag fick då en ny av försäljaren. För det mesta fungerar den gamla problemfritt och och jag har den som back-up.
Du kan få låna den i väntan på att du får en ny. Maila mig i så fall till rosen@pixmix.a.se med din adress så skickar jag den.
Adaptern för att styra stativet direkt från datorn hittade jag på Elfa i Stockholm för några hundralappar.

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Trasig handkontroll

Post by Starsoft »

Hej Peter

Om jag förstod dig rätt så har du på Elfa hittat en adapter för att ansluta RS-232 från PC direkt till monteringen utan att gå via handenheten? Om du har namn eller nummer på den prylen så vore jag väldigt tacksam för om jag kunde få det.

Vad använder du för programvara när du kör från PC?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Trasig handkontroll

Post by Peter R »

Jag uttryckte mig nog lite luddigt för monteringen ska först vara kalibrerat mot stjärnhimmeln (aligned). För detta behövs naturligtvis en fungerande handkontroll. När detta är gjort kopplar man upp monteringen mot datorn via RJ-11 porten på handkontrollen, aktiverar RS232-styrningen från astroprogramet varvid datorn tar över all kontroll. Så handkontrollen behövs naturligtvis även om den blir passiv.
Det jag köpte på Elfa är en adapter för anpassning mellan USB-port och seriellt RS232-gränssnitt med artikelnummer 25-164-09.
Nyare mjukvara till min Mac laddade jag ner på nätet och fick det att fungera utan större problem ihop med "Starry Night Pro".
Just nu är jag bortrest men om det behövs kan jag ge en utförligare beskrivning av uppkopplingen när jag kommer hem om några dagar.

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Trasig handkontroll

Post by Starsoft »

Ok då är jag med.

Jag håller på med ett robot-obs som jag hoppas ska bli klart till hösten och då dyker det upp en del saker som jag inte tänkt på som ställer till problem.

EQ6 monteringen t.ex. kräver normalt en handenhet för att kunna startas! Hur gör man då i ett fjärrstyrt obs? Åker 10 mil för att trycka på enter på handkontrollen? Eller sätter man dit ett litet servo som trycker på knapparna fjärrstyrt?

Nja... det finns faktiskt någon som tagit fram en lösning så att man inte behöver använda handeheten alls, utan alla funktioner (och några till) kan styras direkt från en dator. Då måste man ha en adapter som sitter mellan datorns RS-232 port och porten i monteringen. Den här adaptern behövs för att det är olika spänningsnivåer på signalerna, i monteringen är det 0- 5V och i PCn +/-10V. Det finns en firma i västsverige som heter Lawicell som säljer en typ av sådana här, men dom är lite krångliga att använda, man måste löda och mickla ihop en kabel och ordna strömförsörjning, men jag får väl börja med en sådan.

Programvaran för att köra EQ6 fullt ut via ASCOM heter EQMOD och kan laddas ned gratis på nätet.

En mycket intressant funktion som jag upptäckte finns i EQMOD som saknas orginal är "N STAR Multi-Point Telescope Mount Error Modelling" som är till för att modellera de mekaniska felen i montering och tub och därigenom öka GOTO nogranheten.

Googlar man om EQMOD så hittar man t.ex

http://home.btconnect.com/astro-site/co ... direct.htm

Finns också ett forum

http://tech.groups.yahoo.com/group/EQMOD/

Jag ska börja med att fixa en adapter så återkomemr jag om det här, fungerar det bra så är det nog något som kan vara bra för alla med en EQ6 som använder en dator för guidning och därmed inte behöver handkontrollen. Bortsett från att den har svårt att klara kylan så slipper man en onödig pryl och en del kabel som kan trassla.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Trasig handkontroll

Post by JohanH »

Att styra monteringen via dator låter som lösning, men att alltid behöva dra med datorn ut gör det lite bökigt tycker jag. Så en ny handkontroll är ett måste tycker jag. Dock finns det många fördelar med att styra via datorn. Jag har kollat på EQMOD, men inte fått det att fungera på grund av att jag fått problem med drivrutinerna för ASCOM på min bärbara. Med EQMOD kan man göra egna listor med objekt som man vill observera. Perfekt för att skapa en egen lista med favoritobjekt, eller listor för olika typer av objekt.

Peter; tack för erbjudandet. :) Jag hoppas snart få klarhet i vad en ny kontroll kostar och hur lång tid leveransen. Jag hör av mig! Körde du med ASCOM för att kontrollera monteringen med adaptern från Elfa (25-164-09)?
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Trasig handkontroll

Post by Peter R »

Nej jag kör inte ASCOM för det är en PC-driver. Jag använder en Mac och astroprogramet "Starry Night Pro". Jag instalerade drivrutinen till Seriell-USB adaptern så att datorn kände igen den, följde instruktionerna till monteringen samt astroprogramet och fick det att fungera utan större svårigheter.
Men som sagt var så kommer man inte ifrån handkontrollen. De nyare är flash-uppgraderingsbara vilket är en stor fördel jämfört med de som jag har. Hör av dig om väntan blir för lång så skickar jag den.

/*Peter R
Post Reply