Nybörjare behöver lite tips

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
OIof
Posts: 5
Joined: 2013-12-15 23:20:55
spamtest: JA

Nybörjare behöver lite tips

Post by OIof »

Tjenare! Jag har länge varit små intresserad utav rymden och dess oändliga variation. Först nu dock kom jag på att man kanske bör ta upp lite astronomi på fritiden själv. Dröjde in länge innan jag insåg att jag inte kan ett skvatt och skulle behöva lite hjälp angående hur man börjar. Tänkte inom en snar framtid köpa ett teleskop men är inte riktigt där än, har dock en kikare (8x40).
Har kollar på astronomiska kalendrar och liknande men har lite svårt att hänga med när det rabblas kordinater och annat.
Jag undrar helt enkelt, finns det någon som har ett tips på en bok eller en sida där man kan läsa in sig lite på grunderna kring sjärnhimlen? lite fakta om det man kan se och hur man ska gå till väga?
Tack på förhand! //Olof
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjare behöver lite tips

Post by AstroFriend »

Hej Olof!
Om du bor i Stockholm så har universitetet flera grundkurser i astronomi. Många går på kvällarna på kvartsfart under en termin. Brukar inte vara så svårt att komma in på de översiktskurserna, de blir glada ju mer som läser dom, tentar man dessutom och får godkänt får de pengar vilket är viktigt för deras ekonomi. Det är astronomerna själva som håller i föredragen och kan ge trevliga pratstunder.

Läs här:
http://sisu.it.su.se/search/courses_by_subject/7

Bor du någon annastans kanske det finns något motsvarande där.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nybörjare behöver lite tips

Post by Corpze »

Om man inte har möjlighet att läsa kurserna (de kanske finns på distans också?) Så kan du göra som jag, om du har en Apple-enhet (iPhone eller iPad) så kan du via iTunes Univeristy ta kurser från staterna, jag har tagit ett par kurser och det fina med just iTunes U är att man får med prov och kurslitteratur!

Annars kan jag varmt rekommendera Astronomica, ett uppslagsverk som är kanonbra. Bör finnas i var mans hylla!

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nybörjare behöver lite tips

Post by Hans Bengtsson »

Det finns många olika vägar som leder till astronomin, och det är förstås helt individuellt hur man vill göra. Men ett sätt är att i början inte bry sig så mycket om den teoretiska sidan utan gå mera praktiskt tillväga. Och jag tänker då på att förse sig med varma kläder (mycket varma kläder om det är vinter), en ficklampa med rött ljus (kan köpas t.ex. i cykelaffärer) och en stjärnatlas i behändigt format, som Pocket Sky Atlas (googla så hittar du många ställen där den kan köpas, brukar kosta mellan 150 och 200 kr). Gärna också en liten fältkikare, varför inte 8x40.

Sedan är det bara att ge sig ut en klar kväll och försöka identifiera så många stjärnor och stjärnbilder som möjligt. Det är faktiskt enklare än man kan tro. Och att kunna stjärnhimlen hyggligt kommer du att ha enorm nytta av ifall du fortsätter med amatörastronomi.

Om du tycker det är spännande att lära känna stjärnhimlen så kommer du säkerligen också vilja läsa om stjärnor och lära dig mera teori, det kommer som ett naturligt led.

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Nybörjare behöver lite tips

Post by glappkaeft »

Om man är beredd på att läsa på engelska så finns det en uppsjö av bra böcker som täcker olika delar av hobbyn, t.ex. att använda fältkikare på himmelen eller att komma igång med ett mindre teleskop.

Finns det en astronomiförening i din närhet så rekommenderar jag att titta förbi och prata med dom. Det är mycket trevligare med lite sällskap i mörkret och det enklaste sättet att lära många av momenten i denna hobby är på plats med någon som redan kan.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
OIof
Posts: 5
Joined: 2013-12-15 23:20:55
spamtest: JA

Re: Nybörjare behöver lite tips

Post by OIof »

Jag studerar redan för tillfället i Göteborg och en kvällskurs eller något kanske inte är en dum idé. Har faktiskt funderat på det i förbifarten någon gång men fått för mig att det är mer åt matematik och fysik hållet, något som kanske inte riktigt är min styrka. Men där kanske jag har fel då?

Kollade in på Itunes U och hittade lite schyssta grejer, något lurigt att navigera på sidan kanske men jag hittar nog. Fanns ju massor av föreläsningar och annat. Har som tur var inga problem med engelskan så här fanns det gott om intressant material!

I och med att jag bor i centrala Göteborg är det lite omständligt att ta sig ut till en lämplig plats, månen är naturligtvis inga problem att se och jag tror jag har hittat Jupiter ett par molnfria kvällar men sedan är det ju så förbannat ljust runtom. Men jag ska se om jag kan gör något åt det i mellandagarna, ska ner till föräldrarna som bor lite mer isolerat så jag hoppas på bra väder!

Mig veterligen ligger finns det en förening i slottsskogen här i Göteborg som sysslar med astronomi, bör kanske se om man kan snacka lite med dem, klok idé!

Tack för hjälpen! Nu har jag lite saker att kolla på, återkommer säkerligen med fler frågor!

Mvh Olof
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Nybörjare behöver lite tips

Post by Gunnar K »

OIof wrote:---
Mig veterligen ligger finns det en förening i slottsskogen här i Göteborg som sysslar med astronomi, bör kanske se om man kan snacka lite med dem, klok idé!
---
Stämmer. Här är en länk till deras hemsida:
http://slottsskogsobservatoriet.se/

Och här är en till GAK (Göteborgs Astronomiska Klubb):
http://www.goteborgsastronomiskaklubb.se/

Verkar som att en hel del är medlemmar i båda. :-)
Post Reply