Epok konvertering

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Epok konvertering

Post by jörgen_jo »

Hej!

Är det någon som vet hur man konverterar kordinater i J2000 till JNow. Jag har letat på nätet och hittat en site för konvertering från 1950->2000 men ingen med J2000 till JNow

/Jörgen
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epok konvertering

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Här är en bra sida:

http://www.robertmartinayers.org/tools/coordinates.html

M v h
Hans Bengtsson
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Epok konvertering

Post by jörgen_jo »

Hej Hans!

Tack för tipset det var något sådant här jag tänkt mig. Min montering (CGE pro) Kräver kordinater i Jnow när man skall gå till RA och Dekl.De flesta kordinater jag sett anges i J2000

/Jörgen
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epok konvertering

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Ja, alla moderna stjärnkataloger använder standardekvinoktium J2000.0. Och äldre kataloger (som använde B1950.0 eller andra ekvinoktier) finns också allmänt tillgängliga med koordinaterna omräknade till J2000.0.

Omvandling till det rådande datumets epok (eller observationens epok) görs med hjälp av precessionsformler som tar hänsyn dels till koordinaterna J2000.0 och dels till hur lång tid som förflutit sedan 2000.0. Även egenrörelsen kan komma in i bilden, men den kan vi i dessa sammanhang bortse från.

Att man i en digitaliserad värld på egen hand (med extern programsnurra) skulle behöva omräkna till datumets epok verkar mystiskt. Det handlar om några rätt enkla formler som borde vara integrerade i systemet. Om systemet saknar egen klocka så skulle man behöva ange tiden själv, men annars inte. Koordinaterna borde givetvis matas in enligt J2000.0.

Jag lyfter lite på ögonbrynen inför förkortningen "Jnow", om det är den som används för datumets epok. Det finns en motsägelse där. Förkortningen J signalerar inte vilka koordinater som helst, utan mycket specifikt "koordinater enligt standardekvinoktium J2000.0", medan "now" signalerar "rådande datumets epok". Så jag vet inte riktigt varför man valt just bokstaven J när det handlar om rådande datumets epok, det blir förvirrande, det hade varit bättre med nästan vilken annan bokstav som helst.

Numera anges koordinater väldigt ofta på så sätt att man inleder med att skriva J (vilket alltså betyder J2000.0) och sedan ger rektascensionen, samt inleder deklinationen med plus eller minus. Exempel:

J142812.4+161532

eller

J021243.67-295416.8

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply