dobson

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: dobson

Post by Timaoes »

Då så, då återstår bara att önska dig lycka till med affärerna. Hoppas VSP blir en hjälp på vägen. Anders Wettergren brukar ha med sig sin 17" dob, och det bör du försöka få en titt i. Sen kanske Mats Yderstig visar sin observatorium och sitt nybyggda jätteteleskop (om det nu är färdigt). Kolla här: http://www.astb.se/cassiopeiabloggen/?p=11640

/Johan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Nu har jag äntligen fått titta in i ett teleskop, och vill bara passa på att stort tacka Lars Hermansson på UAA för proffsigt bemötande. Lars svingade både kikare och Newtonen som han aldrig gjort nåt annat, och jag fick nästa en tår i ögat då Christoffer berättade om sitt långa numrerade dobrör från 1965, det är sann hobby anda det.
Idag är det snöstorm, så jag hade tur efter flerat tillfällen utan tur.
Nu är det bara att smida på.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Var nyss i Los Angeles och några från Riverside klubben visade lite olika dobbar.
En Obsession 25" bla ner till Skywatcher 8". Vädret var väl inget vidare och det kom in moln och fullmåne, men tyckte vi fick mycket bra seeing på ex Orion nebulan. Större spegel verkar ge effekt.
Vi hade förstoring 122. ( F på detta var 3.9 )
Tyckte teleskopet var lite rangligt och jag är ingen älskare av trä eller plywood.
Dock sades det att dessa var extremt utvecklade i balansen.
Men jag var inte direkt imponerad.
De hade en bit mark ute i öknen och kunde bygga egna observatorium där ( lyckossar )
Jag förstår varför intresset är lite lågt i Sverige faktiskt angående vårt väder och när vi har det varmt då är solen uppe hela natten istället.
Flera hade 32" speglar, men inga var där då.
Fotografering är stort givetvis men det sades att de flesta är inom 'vision', titta upp och fundera över altet.
800 medlemmar bara i Riverside klubben, sedan vimmlar det ju av förorter å deras klubbar bara i LA området.
De flesta har dock mindsre teleskop givetvis. Det finns få större än 32".
Var också till Mt Wilson och museumet där = intressant.
Tänkte åka till Palomar, men hade inte tid.
Nu väntar först Värmland, sedan La Palma, sedan Oregon Star partyt.
Man kan hitta resa direkt Stockholm/San Fran för 2.800 kr tur/retur, sedan 6 timmar i bilen upp till Oregon.
Fin natur där, en vintur mm.
Star Partyt där verka ha mycket byggen och en del större speglar.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Katarina H »

Hej, vore kul om du vill posta foton från dina resor. Oregon star party tex vore väldigt kul att se bilder från.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Katarina,

Det blev bara ett kort på Ron vid sitt teleskop nu, men jag ska ta kort i La Palma och fixa mycket bilder från Oregon sen.
Om nån är intresserad givetvis.
Kommer nån till Värmland här på forumet?
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: dobson

Post by Gunnar K »

Jag och kompisen kommer till VSP i Lysvik.
Som synes är jag här på forumet, men kompisen är det inte, så han kanske inte räknas? :-)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Jag vet inte exakt vilka här jag pratat med som jag ev träffade i Lysvik.
Även om vädret var lynning kunde vi se lite i alla fall kring midnatt.
Tack för de som plockade fram, Christoffer bla. Vi fick lite fina visions mellan molnen drog in, i lite olika teleskop.
Sen var det intressant att se Mats 32" fantastiska bygge.
Hoppas det rullar på nu så vi får titta nästa år. Imponerande minst sagt. Detta bör ses ;-)

Jag trodde Astro Sweden skulle ha mera att titta på och ev ha ute för beskådning, men dagen gick fort så det blev inte av på just det jag trodde ang detta. Men nu tror jag inte ändå jag ska köpa nåt mindre teleskop ändå. ( vilket var min plan )
Jag kör kikare och stjärnkarta, så man kan orientera sig lite.
Man får in lite tips hela tiden hur man hittar runt och just nu väntar jag på när jag själv får ratta in objekten.
De här Kinesiska dobrören på 10"-12" blir rätt stora också har jag insett, och jag är inte hundra inne på deras tekniska lösningarna dom gjort.
En mindre tub för småpengar på stativ ( som en av föredragarna pratade om, 'less aperature', är dock inte fel )
Fin kväll, snabbt framme. Inga stora pengar, man förstår detta säljer, för det har sin funktion, helt klart för nybörjare som pro-amatör.

Det var många bra föredrag där, så resan var värd tiden.
Och väl där tror jag att jag hittade fortsättning på mitt 'dob/newton-äventyr'..faktiskt ;-)
Det ser ut som det ska bli en tunnare svensk slipad 18" spegel på F4.5 att börja med.
( blir ståhöjd med Dobson altitud lagring )
Ok, lite stor att börja med, men borde dock ge skapligt ljus in.

Men det är bra med research och jag har gått igenom stora och små teleskop, köpa färdigt, titta på olika bygg lösningar, smakat på priser och fått veta om problem, tittat lite i div teleskop, sett på info och pratat med folk om tunna speglar, kuperade tunna speglar, tjocka speglar, flatglas, Pyrex, Astro-Sintall, fuserade lättvikts speglar, quarts speglar, gjutna speglar, CNC frästa honeycomb speglar.
En riktig djungel det här för den nyinsatte. Men jag gillar efterforskningar på områden jag fattat tycke för så det har varit riktigt kul det där.
Det jag har insett att de här stora US dobbarna på 25"-35" i plywood eller aluminium och 2.5"-3.5" glas byggd i 'Dobson old-school' jag imponerades av i början är inget för mig som väger flera hundra kilo.
Må så vara i Kalifornien/Arizona/New Mexico/Texas etc om man har fint läge och rulla ut från garaget eller ta in i pickisen med hela familjen ut i öknen på bra 'seeing',, men här..mja..
Egentligen ska man ju ha ett eget observatorium med de där pjäserna, och egentligen är ju 'dob-lösningen' också lite fel konstruerat har jag insett också.
Blir det större längre fram blir det byggt på ett helt annat sätt, och man får se om var det ska stå.
Det får framtiden utvisa.
La Palma kräver max 14" på ett plan ombord, men kanske jag får med mig 18" tummarn (?) glaset väger ju väl under 10 kg, resten nerpackat i låda? ok vi får se.
Har dock känt att det är 'vision only' för min del och Newtonian gäller och fått lära mig vad som är viktigt för "deep sky" som okularet, och hur man räknar på förstoringen osv.

Jag tror jag har bygget ganska klart för mig hur det ska se ut ang 18 tummar'n faktiskt.
Lättviktsbygge och portabelt med en bra spegelhållare och 3-pol med string med snabbfästen, samt en stabil andra spegel.
Allt delbart och ner monterbart i delar.
Har som mål att få med mig den till Oregon i Augusti, men vi får se om jobbet tillåter inlagd tid bara.

Mycket folk som gärna hjälper till inom hobbyn, och det uppskattas.
För frågor kan bli många å lite korkade,, ;-)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: dobson

Post by mikaelanderlund »

Hej Håkan!

Kul att läsa om dina äventyr och funderingar. Roligt att du satsar på den visuella astronomin. Vi blir färre och färre som sysslar med visuella observationer i denna digitaliserade värld. Jag tycker du gör rätt när du väljer att börja med kikare och stjärnkartor. En bra början är att leta upp Messier objekten. Glöm inte att registrera dig och att rapportera dina observationer med kikaren på http://www.deepskylog.se/ . Om några år kommer du tycka det är kul att kunna gå tillbaka till dina observationer gjorda med din kikare. Där finns många nybörjare som besöker databasen och som vill veta vad man kan se med enkla instrument och en enkel kikare. Lycka till med din dobson och den visuella astronomin!

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Hej Mikael,

Jag ser att du verkar ha ett fint observatorium.
Har du en 14" CR ?
Måste vara skönt att ha det sas inom väggar.
Mel Bartel from Oregon har också detta ev idag unika intresse om studera kosmos med de teleskop han har tillhanda och göra ritningar och dokumentation.
Så kommer jag nog med att arbeta. Och först besöka Messier objekten, samt lära mig med kikare.
Alla är ju olika och visst uppskattar jag dagen teknologi med bilder i färg, och blev riktigt imponerad av Peters Jupiter projekt han visade i Lysvik.
Men det är inget för min del att ha en sån utrustning faktiskt, men vad vore samhället idag utan datorerna.
Men ser med intresse allt det fina andra tar fram å andra sidan, samt NASA etc.
Men jag vill nog gärna se med egna ögat ( med mina egna resurser ) och har inget emot Go-To heller, men vill nog ratta mitt teleskop dit jag vill på min egen erfarenhet.
Jag har hört från fotoproffs i USA att de fattar inte hur 'nån' kan lägga tid på att ratta in ett teleskopet år 2015, men inser att intresserna och tid/filosofi är helt olika, och tur är väl detta.
Men som jag hör finns det i USA fortfarande stort visuellt intresse, så det ska bli oerhört spännande att komma till Oregon sen.
Gillar fotot på deras websida med den stöddiga dobben man ser stjärnorna i optiken..
https://www.oregonstarparty.org/oregonstarparty/
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Detta ämne har jag inte studerat i än.
Ang hur det är med andra spegeln (M2) på ett Newton ang "set-up" enbart för 'Deep sky'
( hör om en komporomiss mellan använda spegel fullt samt ljusinsläpp samt olika observations typ/ändamål )
Alltså enbart för studier av stjärnor, galaxer, nebulor.
Skiljer det på ex storleken mm på M2 spegel mellan planet och galax observationer ?
I vilken storlek blir huvudspegeln mest effektiv för Deep sky, eller är newtonen 'förlåtande' ??
Spelar andra spegelns toleranser in ? ( antar det finns i olika kvaliteter samt rakhet mm )
Oval eller rund ?
Hur är bästa stabila monteringen, spider wire eller kolfiber linjaler ?
Funderar på att om jag ska ha nåt i kolfiber på denna 18 tummare, kanske det blir det fästet till andra spegeln.

Hittade ett program om spegel hållaren ;
http://www.davidlewistoronto.com/plop/

Den säger på en spegel på 452 mm och 25 mm tjock ska det sitta på 150 mm diameter och på 18 punkter.
( jag var inne på 54 punkter ang den tunna spegeln sas )
Jag ska CNC fräsa en hållare i aluminium med ev trianglarna i kolfiber.
Nåt liknande detta ;
http://stardustobservatory.org/index_ne ... tails&id=2
Men min spegelhållare ska också hålla i pole-stängerna/stringen samt ha altitud lagringen bultad i detta.
Så bottendelen kommer att bli extremt lätt och kompakt.
Jag funderar på att lagra azimuten med nållager istället för som vanligt i Dobson kretsar ha 4 lager och på en ring/platta.
Har man en stabil botten platta och 4 lagringar funkar det aldrig bra ( ger 'rocking')
Dock har ju de flesta dobbar en box i plywood som kan 'sacka ihop', och då ligger ev samtliga 4 lagringar i kontakt.
Med tung spegel och spegelhållare i konstruktionsstål blir lådan tung och vek plywood kollapsar då.
Bra med systemet mot en lagring på en axel blir ju det stabilare med större azimut lagring på diametern.
Men jag tycker det blir för stort allt det där samt plywood är uteslutet för min del ( ogillar dessutom trä,, )
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Hans Bengtsson »

Fotografisk och visuell astronomi har alltid kompletterat varandra ända sedan man började med astrofoto på 1800-talet. Vissa studier utförs mest effektivt med visuella metoder, andra med fotografiska.

Stjärnhoppning utan goto är en extremt snabb metod att hitta valfritt objekt på himlen, när man skaffat sig ordentlig träning. Som exempel kan nämnas att världens idag mest aktive visuelle observatör, Gary Poyner i England, under ett tag testade med goto - men trots att det alltid blev spot-on tyckte han ändå det tog för lång tid att göra observationerna, så han återgick till stjärnhoppning.

De fotoproffs du nämner saknar nog erfarenhet av stjärnhoppning, och har aldrig sett någon tränad stjärnhoppare i aktion ... det tar normalt 5-15 sekunder att stjärnhoppa till ett objekt man är bekant med. En helt försumbar tidsåtgång. Om man aldrig observerat objektet tidigare men lärt sig att läsa en stjärnkarta blir det kanske en minut eller två, och i sådana fall kan goto gå lika snabbt.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Katarina H »

Kul att läsa om dina tankar och överväganden. Berätta mer om hur det går sen!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Om det rullar på så kommer jag väl med lite feedback, men pyssla med detta lär väl bli en del felsteg ;-)
Min optiska erfarenhet är väl noll just nu..
Hoppas Joel här hemma kommer till undsättning och jag har en del folk i Oregon jag har fått kontakt med, old school guys, men experiance kan man aldrig ta från folk.
Det jag gillar i detta är att dessa tycker det är kul, trotts all tid man tar av dom i frågor, så de måste brinna för sitt intresse och vill dela med sig.

Hans. En rolig ankedot. Det du tar upp ;-))
Den som sa citatet är ett teleskop 'pro' i USA där man gör allt i moderna material och det är dyrt,, samt de har all ny avancerad test utrustning osv, osv.
Han gör extremt bra Newtons ( antar jag i alla fall ) för fotografering, men påstår han kommer sedan barnsben från den visuella världen.
Idag gör han allt 'in-house', från konstruktion, till speglar, ugnar, slipning, kontroll stationer, chassin, fokuserare, kolfibertillverkning, test on field osv. Betalning i steg mot slutet och sista betalningen när man testat ihop, samt riklig manual.
Han har aldrig gjort ett visuellt high-tech visuellt Newton till typen 'dob-folk'
Han påstår de alla är bakåtsträvare och snåla, så det är inte hans kundkrets. När de köpt en spegel blir allt fel eftersom de inte gör allt korrekt. ( så han har fått kritik )
Dessutom kan de inte utföra toleranserna, så vad de påstår är bara nonsens deras VL8.
Men får han - gör han världens bästa visuell Newton. Enl hans egen utsago.
-Dyrt, tja en 40 tummare är ca +1.5 mille. ( men man får Go-To' med i priset..
Amatarörerna skrattar och säger ; show us.
Dessa sitter ofta i garage hemma med minimal utrustning, och amatörer som dob-pros som lever på saken.
Han sa, jag fattar inte hur folk kan tillbringa timmar med att knacka in och 'starhop' samt följa dessa år 2015, de måste vara nötter.
Han sa att ett företag som ex Plane Wave i Los Angeles gör fina saker och de vet om sina toleranser ( lika där, foto aggregat i främsta hand )
Å andra sidan hörde jag från kontakter på annat håll de tittat i den största Plane Wave'n visuellt och de sa ; inget man ringer hem om.
Så sakerna är då totalt olika.

Som industrimänniska inser jag toleranserna. Vad vore industrin utan toleranser?
Amatörerna säger ; Vi har tiden, star-check etc, John Dobson style. Pro har bara en viss tid påstår de, sedan ska grejjerna ut.
Pro säger ; Vi tar den tid en modern anläggning tar, sedan testar vi efter toleranserna. Punkt.

Så ditt exempel du nämner hörde jag då från det andra hållet hur extremt svårt det är, tidskrävande.
Så min research har varit mycket 'vid' i olika påståenden. Så svårt att säga emot amatörer med 40 år på nacken samt pros som lever på saken som visar resultat till större highschools, observatorier osv.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Jonas »

Hej Håkan,

Skulle vara roligt att få ett namn på denna person. Jag tror de flesta av oss här på Astronet känner till "trollkarlarna" men denna tror jag inte jag känner igen.
Vad heter han Håkan?

Bästa Hälsningar

Jonas
Håkan N wrote:Den som sa citatet är ett teleskop 'pro' i USA där man gör allt i moderna material och det är dyrt,, samt de har all ny avancerad test utrustning osv, osv.
Han gör extremt bra Newtons ( antar jag i alla fall ) för fotografering, men påstår han kommer sedan barnsben från den visuella världen.
Idag gör han allt 'in-house', från konstruktion, till speglar, ugnar, slipning, kontroll stationer, chassin, fokuserare, kolfibertillverkning, test on field osv. Betalning i steg mot slutet och sista betalningen när man testat ihop, samt riklig manual.
Han har aldrig gjort ett visuellt high-tech visuellt Newton till typen 'dob-folk'
Han påstår de alla är bakåtsträvare och snåla, så det är inte hans kundkrets. När de köpt en spegel blir allt fel eftersom de inte gör allt korrekt. ( så han har fått kritik )
Dessutom kan de inte utföra toleranserna, så vad de påstår är bara nonsens deras VL8.
Men får han - gör han världens bästa visuell Newton. Enl hans egen utsago.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Hans Bengtsson »

En sak som jag tycker är viktig att tänka på, är att det centrala med en hobby, t.ex. astronomi, är att man tycker det är roligt. Spännande, avkopplande, givande. Exakt vad hobbyn ska innehålla för att kännas så är helt individuellt, och en variant är lika god som en annan.

Drivkraften för mig är att producera resultat som kan användas och ingå som en del (oftast mycket liten men ändå del) i vår samlade kunskap om just det objektet, mera specifikt handlar det för mig om variabla stjärnor. Andra amatörastronomer har andra drivkrafter som får dem att fortsätta med hobbyn.

Instrumentellt vill jag bara att utrustningen ska vara smidig och praktisk och väl lämpad för ändamålet. Teleskopet ser jag bara som ett medel för att kunna göra observationer med, något tekniskt intresse för teleskopet som sådant har jag inte, i motsats till många andra amatörastronomer.

Innan man skaffar teleskop tror jag det är bra om man gett sig själv svar på frågorna:

Vad ska jag observera (typ av objekt)?
Hur ska jag observera (obs-metod)?
Varifrån ska jag observera (obs-plats)?

Dessa saker är grundläggande vid val av teleskop. Man tjänar tid och pengar ifall man tänker igenom konceptet från början till slut, och att man då också funderar på: "Är det rimligt att tro att jag kommer att ...".

Det är inte stort eller litet teleskop, dyrt eller billigt, som avgör om man har roligt med astronomin, inte heller om en amatörastronom blir framgångsrik rent vetenskapligt. Albert Jones, som publicerade över en halv miljon observationer, vilket är sanslöst mycket, stjärnhoppade under hela sin karriär och hade ett visserligen rätt stort men tekniskt enkelt teleskop som han använde år efter år. Här kan vi läsa en intervju med honom (rubriken är medvetet felstavad!):

http://simostronomy.blogspot.se/2009/11 ... w.html?m=1

M v h
Hans Bengtsson
Post Reply