Billiga okular

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Billiga okular

Post by onkyo »

Ska köpa lite okular till sönerna som duger så länge åt dom att kolla på månen/Jupiter med..

Nån som har nåt billigt att avyttra som ändå bara ligger och skräpar ? Ex kellner, enklare plössl`s :)

Finns för 100/150kr st på stjärnhuset har jag sett,men kollar här först om nån vill rensa lite....
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Billiga okular

Post by AstroFriend »

Hej!
Jag råkade hamna på denna sida idag, kanske något för dig, lika billigt men bättre kvalite tror jag:
http://www.pulsar-optical.co.uk/cat/ex- ... cials.html

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Billiga okular

Post by onkyo »

Tack för visat intresse, men avaktar ett tag få se om jag får nåt napp här :)
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Billiga okular

Post by bjosch »

Visst har jag det. Köpte Celestrons okularväska för 2 000 kr vid mitt första teleskopköp, Det är som du säger inga kvalitetsgrejor och jag köpte snabbt bättre grejor. Om du vill kan jag rota fram dem åt dig i helgen och bara du betalar frakten så står
jag gärna till tjänst med att väcka intresset på nästa generation. Väskan och filtren har jag dock användning för så de får skickas löst (lite vaddering förstås). Har för mig att det även var en Barlow-lins med, men det törs jag inte lova.
Skicka mig en mailadress så löser vi det praktiska den vägen
mvh Björn
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Billiga okular

Post by onkyo »

bjosch wrote:Visst har jag det. Köpte Celestrons okularväska för 2 000 kr vid mitt första teleskopköp, Det är som du säger inga kvalitetsgrejor och jag köpte snabbt bättre grejor. Om du vill kan jag rota fram dem åt dig i helgen och bara du betalar frakten så står
jag gärna till tjänst med att väcka intresset på nästa generation. Väskan och filtren har jag dock användning för så de får skickas löst (lite vaddering förstås). Har för mig att det även var en Barlow-lins med, men det törs jag inte lova.
Skicka mig en mailadress så löser vi det praktiska den vägen
mvh Björn
Det där lät mkt bra :) :)
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Billiga okular

Post by onkyo »

Vilket forum det här är, man kommer i kontakt med hjälpsamma trevliga människor som bidrar till att föra intresset för astronomi vidare (stort) :)

Trevlig helg på er alla......
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Billiga okular

Post by bjosch »

Okularen postade idag, så de är på väg
Trevlig helg på dig också
mvh Björn
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Billiga okular

Post by onkyo »

Mitt andra specialintresse är hifi,här finns högtalarelement/cdspelare/förstärkare/Lp skivor osv.Nåt som önskas björn så skickar jag :)

(Kan naturligtvis hjälpa andra också,som gillar hifi) :)
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Billiga okular

Post by onkyo »

Kom ett paket i brevlådan i dag innhehållandes 1st barlowlins+5 st plösslokular på 4mm/6mm/9mm/15mm/25mm..

Nu testas det för fullt på träd/lador osv genom balkongdörren :)

Barlowen+25mm okularet riktigt bra tycker jag,dom andra fullt användbara framförallt för sönerna med unga ögon..

Jag tackar och bockar björn :D
Post Reply