Önskar köpa okular

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
eax
Posts: 9
Joined: 2018-12-29 23:38:36
spamtest: JA

Önskar köpa okular

Post by eax »

Hej,

Är helt ny inom detta område. Har länge fascinerats av rymden och min fru köpte mig ett relativt enkelt teleskop (Celestron inspire 70az).
Har använt det ett tag nu och känner att jag vill ha mer och mer :)

Söker därför okular som är bättre än de två som följer med (10mm och 20mm). Gissar att de heller inte är av någon högre kvalitet.

Har kollat runt en del och funderar på någon av dessa:

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... 00-125-tum" onclick="window.open(this.href);return false;

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... ilterpaket" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ganska tajt budget så jag vill gärna ha tips på vad jag ska köpa och om någon har begagnat för en relativt billig peng.

Mvh Alex
Look at the stars
Look how they shine for you
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Önskar köpa okular

Post by Jonas »

Kontakta Stjärnhuset på Kivik ( https://www.stjarnhusetonline.se/page/contact-us.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) Jag är rätt säker på att du kan få tag på några bra, men inte för dyra okular där.
/Jonas

Observera! Jag har ingen koppling till dem, bara bra erfarenheter!
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
eax
Posts: 9
Joined: 2018-12-29 23:38:36
spamtest: JA

Re: Önskar köpa okular

Post by eax »

Tack för svar.
De har väldigt mycket att välja på.
Har du (eller nån annan) något tips på användbara okular och en barlow som kan fungera bra till min kikare?
Har läst att det är Kellner okular som följde med den och som jag förstått det så är kvalitén inte den bästa på dem?

Vill som sagt inte lägga pengar i onödan så jag måste köpa nytt nästan direkt :)
Look at the stars
Look how they shine for you
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Önskar köpa okular

Post by pava0555 »

Hej eax,

Välkommen till AstroNET.

Min första rekommendation till dig är: UNDVIK alla kit med okular och filter. Dom är helt värdelösa, t.o.m. färgfiltren. Det enda som kan vara användbart är väl månfiltret, men jag skulle rekommendera ett bättre. När du sedan insett att kitet är värdelöst så kommer du vilja sälja det, och det kommer att vara svårsålt.

Jag skulle rekommendera att du tar reda på vilken brännvidd du vill ha eller behöver, och sedan hitta ett lämpligt okular. Köp dom en åt gången, och håll utkik på andrahandsmarknaden; AstroNET, UK Astro Buy and Sell och Cloudy Nights.

Jag har tyvärr ingen erfarehnet av 70/700 refraktorer. Jag har en 80 mm refraktor med en brännvidd på 480 mm, och för låg förstoring så gilalr jag att använda okular med brännvidd på 24 eller 28 mm (mina är Explore Scientific 68 grader), som ger förstoringar på 20X och 17X, resp. För högre förstoring gillar jag också 8 mm (högsta) och 13 (mellan), med förstoringar 60X och 36X resp. För att få högre förstoringar använder jag en 2X Barlow, Celestron X-cel, eller ett annat teleskop.

I ditt fall skulle jag byta ut din 10mm okular. Jag skulle köpa ett okualr med en brännvidd på 8-10 mm (förstoring 70X- 87X), och som ger att synfält på 68 grader eller 82 grader. Se t.ex. okular från Baader Hyperion serien eller Explore Scientific. Jag har hört att Celestron Luminos är helt OK, men har ingen erfarehnet av dessa.

Sedan skulle jag leta efter ett okular kring 15 mm (47X). Sist skulle jag köpa ett okular för lägsta förstoring. Jag skulle antingen satsa på ett okular med 24mm brännvidd (29X) med 68 grader synfält, eller en 32 mm Plössl (21X).

3 okular ska räcka (låg-mellan-hög förstoring). Sedan finns det ett zoomokular som är väldigt populärt; Baader zoom 8-24 mm. Jag äger ett sådant själv och kan varmt rekommendera den. Den passar utmärkt till mån och planetobservation. Detta skulle kanske vara den billigaste lösningen i långa loppet. Den kostar 2100 kr hos AstroSweden och borde täcka alla behov. https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... C%208-24mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
eax
Posts: 9
Joined: 2018-12-29 23:38:36
spamtest: JA

Re: Önskar köpa okular

Post by eax »

Tusen tack för ditt svar!
Har läst på mer om alla dessa kit och många säger samma sak som du, att de är värdelösa.

Ska fortsätta leta runt :)
Look at the stars
Look how they shine for you
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Önskar köpa okular

Post by megrez 90 »

Det där är ett verkligt enkelt teleskop. Att köpa okular som styck kostar betydligt mer än skopet känns galet! Du har 70ggr och 35ggr, sistnämnda med ca 1,5 graders synfält. Duger gott, tycker jag! Om du vill ha högre förstoring, möjligen något i denna stil, https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 8gr-125tum" onclick="window.open(this.href);return false; 7mm är lagom. Monteringen gör det svårt att följa med högre än dessa 100ggr! Är du så het på bättre grejer, ja, då är det ett bättre skop som gäller, än att köpa okular för 2000:- styck.
Galen i refraktorer :)
User avatar
eax
Posts: 9
Joined: 2018-12-29 23:38:36
spamtest: JA

Re: Önskar köpa okular

Post by eax »

Det är väl egentligen inte förstoringen som är det viktigaste.
Jag vill helt enkelt kunna se ännu bättre (Har hittat de klassiska objekten som Orion, Andromeda etc.med det jag har idag).
Är fortfarande en färsking då det kommer till astronomi. :)

Jag tyckte att det lät intressant med ett zoom okular så man slipper byta. Dem går väl att kombinera med barlow?

Men jag kan hålla med om att det tar emot att lägga ungefär 3000:- för ett okular och barlow på ett skop som kostar under 2000:-
När jag väl uppgraderar skop så kan jag iof ta med mig okularen.

Fler tips mottages gärna.
Look at the stars
Look how they shine for you
User avatar
eax
Posts: 9
Joined: 2018-12-29 23:38:36
spamtest: JA

Re: Önskar köpa okular

Post by eax »

Vad tror ni om denna
https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... oom-okular" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller denna

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... oom-okular" onclick="window.open(this.href);return false;

Skräp eller ok till mitt teleskop?
Look at the stars
Look how they shine for you
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Önskar köpa okular

Post by pava0555 »

Lika bra att köpa bra okular om du har planer på uppgradera. I annat fall är bra okular lättsålda.

Tror inte att du kommer se så mycket mer med ett nytt okular jämfört med dom du har. Vill du se mer så är en större tub bättre. Fördelen med högklassiga okular är breda fält, komfort, eye relief, samt att de inte introducerar optiska fel eller förvärrar optiska fel som ligger i teleskopet.

Dessutom tror jag visst att man har nytta av bra okular för billiga akromat på F10. Jag skulle aldrig använda de okular man får med teleskopet med min lilla refraktor. Breda fält ska det vara, helst 82 grader. :)

Zoomokular fungerar med barlow. Baader zoom har dessutom en anpassad barlow. Skywatcher eller celestron zoom har jag inte använt. I olika reviews verkar baader vara bäst, men tror inte du blir besviken med en annnan zoomokular.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Skrajen62
Posts: 12
Joined: 2011-03-30 10:46:05
spamtest: JA

Re: Önskar köpa okular

Post by Skrajen62 »

Har ett Tele Vue Plössl 17,0 mmjag inte behöver
Post Reply