[KÖPT] TS PHOTOLINE 80 mm refraktor

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
Per Lundqvist
Posts: 9
Joined: 2020-08-10 21:47:31
spamtest: JA
Location: Segeltorp

[KÖPT] TS PHOTOLINE 80 mm refraktor

Post by Per Lundqvist »

Hej, jag är nybörjare på forumet men också när det gäller astronomi men har efter sökande kommit fram till att jag skulle vilja starta mitt utforskade av stjärnhimlen en med refraktor då jag förstått att den kräver minimalt med underhåll, relativt andra konstruktioner, och är lätt att ta med på utflykt. Jag söker därför i första hand en TS PHOTOLINE 80mm f/6 FPL53 Triplet APO men är öppen för annat förslag. :good:

Vill tackar er som hört av sig och gett mig idéer och nya saker att fundera på.
Jag har till slut fastnade för ett erbjudande som var något större och dyrare, en APM/TS 107mm f/6.5 Super-Apo.

Hälsningar
Per
lundamor@gmail.com
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: TS PHOTOLINE 80 mm refraktor sökes

Post by kribba »

Även bättre dubbletter ED skulle jag nog inte avfärda
om du är nybörjare, dom kan vara väl så bra om det
är en bra tillverkare och rätt glas.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Per Lundqvist
Posts: 9
Joined: 2020-08-10 21:47:31
spamtest: JA
Location: Segeltorp

Re: TS PHOTOLINE 80 mm refraktor sökes

Post by Per Lundqvist »

Ja, det är många parametrar att ta hänsyn till så visst är jag öppen för alternativ och med tips från er som har mer erfarenhet inom området kommer jag säkert hitta rätt. När jag hittat det jag söker kommer jag också behöva en lämplig montering etc. så jag räknar med att det kommer ta sin tid innan jag är i mål.
Tack för din synpunkt!

Hälsningar
Per
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: TS PHOTOLINE 80 mm refraktor sökes

Post by Martin F »

Per Lundqvist wrote:Ja, det är många parametrar att ta hänsyn till så visst är jag öppen för alternativ och med tips från er som har mer erfarenhet inom området kommer jag säkert hitta rätt. När jag hittat det jag söker kommer jag också behöva en lämplig montering etc. så jag räknar med att det kommer ta sin tid innan jag är i mål.
Tack för din synpunkt!

Hälsningar
Per
Hej Per! Jag har en sån refraktor du söker men jag är ännu inte säker på om jag ska sälja den [emoji846]
Maila mig på info @ martinfransson.com (men utan mellanslag i adressen) så kan jag fundera lite.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: TS PHOTOLINE 80 mm refraktor sökes

Post by megrez 90 »

Viktig fråga är... vad har du tänkt att använda teleskopet till? Foto? första tanken som kommer upp när det gäller liten APO. Visuellt? 80 mm i minsta laget för planeter och deepsky. Men för större öppna hopar, kometer, och lite allmän skådning är det trevliga teleskop, som jag gärna avnjuter själv, men där kan faktiskt en "startravel 80" (eller liknande) göra jobbet för små pengar.
Galen i refraktorer :)
Post Reply