Enklare guidekamera och guidekikare, samt eventuell montering i samma klass som HEQ5, NEQ6 eller EQ6-R

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
gigaklatch
Posts: 48
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

Enklare guidekamera och guidekikare, samt eventuell montering i samma klass som HEQ5, NEQ6 eller EQ6-R

Post by gigaklatch »

Hallå alla astrofantaster,

Först och främst är jag på jakt efter guidekamera och guidekikare. Dessa är tänkta att, i alla fall till en början, användas till att vägleda SW Star Adventurer så de bör vara av nättare snitt, men ser gärna att de också duger till sedan när jag(oundvikligen) går vidare till en snäppet rejälare montering och längre brännvidder än vad min nuvarande kan hantera . Något i stil med ZWO ASI120MM Mini+ någon 30-50 mm guidekikare eller motsvarande.

Härnäst, önskar jag också höra mig för och se ifall någon har en riktig GOTO-montering, med drivning i RA och DEC. Är öppen för förslag, men tänker mig något i stil med HEQ5, NEQ6 eller EQ6-R.

Är bosatt nära Linköping, så vore ju smidigast om prylarna finns någonstans här i krokarna, fast egentligen är det inget krav, klarar allt av att åka en bit om det tarvas. Blir det aktuellt med frakt så står jag självklart för kostnaden.

Skriv i tråden eller maila till g*gaklatch@gmail.com (*=i), PM verkar enbart fungera sporadiskt.


Clear skies
Simon
Post Reply