Astrofoto; refraktor och tracker

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
Kashio
Posts: 4
Joined: 2021-10-25 20:27:02
spamtest: JA

Astrofoto; refraktor och tracker

Post by Kashio »

Jag är en nybörjare som söker utrustning för att börja astrofota!
Dslr har jag, men inte så mycket mer...

Det jag främst är ute efter är en refraktor kring 80mm och en tracker.

Alla förslag tas i beaktande, men mest intressant och lämpligt är utrustning som passar starten på en förhoppningsvis långvarig och givande hobby.

Se så - passa på att göra er av med de där extra grejerna ni ändå inte använder längre! 8)
User avatar
Rommen
Posts: 571
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Astrofoto; refraktor och tracker

Post by Rommen »

Har du inget teleobjektiv? Hade börjat där med en tracker. Så gjorde jag iaf.


/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Kashio
Posts: 4
Joined: 2021-10-25 20:27:02
spamtest: JA

Re: Astrofoto; refraktor och tracker

Post by Kashio »

Tyvärr inte.

Köpte nyss en beg. Nikon D5300 för detta ändamål.
Jag har funderat på teleobjektiv, men ett sådant skiljer sig inte särskilt mycket i pris i förhållande till en beg. refraktor, vad jag förstått.

Men att ex. kunna fota M31 vore verkligen fantastiskt, så parallellt med refraktor-jakten bör jag nog hålla ögonen öppna för lämpliga teleobjektiv. :good:
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Astrofoto; refraktor och tracker

Post by Timo »

Stefan har helt rätt.
Köp ett teleobjektiv, behöver inte vara de dyraste, och en tracker så kommer du väldigt långt med den utrustningen.
En refraktor kräver en bra montering som du måste lägga mer pengar på. Den kan också behöva guidas med en guide ccd m.m. m.m.
Så släng inga pengar i sjön förrän du är riktigt säker på att du vill gå djupare in i astrofotovärlden.
Mvh
Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
TomBee
Posts: 59
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Astrofoto; refraktor och tracker

Post by TomBee »

Jag instämmer lite med tidigare glada tillrop...

En bra start med tracker är ett objektiv till DSLR:en.
Jag körde ett med canons Kit-zoom:ar en del och det funkade faktiskt över förväntan ( beror så klart lite på förväntansgraden så klart )

En 80mm refraktor är ofta lite tung så ofta blir det mer montering än tracker efter ett tag har jag förstått (har dock inte själv testat 80mm på någon tracker så det är andrahandsinfo).
Men visst det går nog att trycka dit t.ex. en Skywatcher 80ED på en större tracker.

Förutom vikt spelar ju brännvidd och önskad exponeringstid (samt pixelstorlek på kameran) in en hel del.
När vi talar om trackers så kör man oguidat och ofta med lite "skakig" poljustering och det inverkar på olika "spännande" sätt :D
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; | https://tommyblomqvist.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; ]
[ SW 150PDS | HEQ5 | Orion 50mm guidescope | ZWO ASIAIR pro, EAF, EFW, ASI533MC-pro, ASI120MM-mini | Heritage 150P ]
Kashio
Posts: 4
Joined: 2021-10-25 20:27:02
spamtest: JA

Re: Astrofoto; refraktor och tracker

Post by Kashio »

Numera är jag helt inställd på att skaffa ett tele istället. En stor fördel är ju att man även kan använda ett sådant till naturfoto.

Där jag tänkt fota ( bortle 3) har jag stött på allehanda djur på väldigt nära håll - allt från skogsmård till flertaggad älgtjur som sprang ut i sjön när jag nyvaken en tidig sommarmorgon började jogga efter älgen för att få en ännu närmare titt. :shy:

Däremot undrar jag om inte ex ett Sky-Watcher EQ3 PRO Synscan är smidigare än att köpa en vanlig tracker och stativ?
Rent kostnadsmässigt blir ju slutsumman ungefär densamma...
Trackar den "sämre" än ex. ett Star adventurer?
gigaklatch
Posts: 48
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

Re: Astrofoto; refraktor och tracker

Post by gigaklatch »

Kolla in facebookgruppen Astropixlar Köp & Sälj av Astroprylar
Exempelvis kom det upp en annons, för bara några timmar sedan, gällande en ganska lätt och smidig montering, som kanske skulle kunna vara lagom för dig och det du vill åstadkomma. Jag vet egentligen inget om den monteringen, men tänkte jag kunde tipsa om det i alla fall. Samma person verkar även ha lite övriga grejer till salu, typ ett väldigt enkelt teleskop. Om det lämpar sig för astrofoto låter jag vara osagt.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Astrofoto; refraktor och tracker

Post by kribba »

Kolla Astrobackyard på youtube. Han kör i ngr episoder med just startracker och en billig kit tele. Förvånande bra ändå. Själv brukar jag köra en hel del med Canon 200mm F2.8 , mycket bra för lite mer wide, helt ok oxå för M31 ( M33 blir lite väl liten dock ). Samyang 135mm är oxå ett klassiskt astrofoto objektiv.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Kashio
Posts: 4
Joined: 2021-10-25 20:27:02
spamtest: JA

Re: Astrofoto; refraktor och tracker

Post by Kashio »

Tack för alla bra svar! :good:
Angående monteringen på astropixlar verkade den ha ett par egenheter som gör den mindre lämplig för mig, efter att ha läst en recension.
Astrobackyard har jag sett en massa. :D
För en novis känns det dock lite som en uppvisning i efterbehandling när i synnerhet kortare objektiv används.

Jag är väldigt sugen på att komma igång, men med tanke på vädret den senaste tiden inser jag att tålamod är en av de viktigaste förutsättningarna vid astrofoto.
Post Reply