Teleskop köpes allt av intresse

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
melzk
Posts: 7
Joined: 2012-03-04 22:51:47
spamtest: JA

Teleskop köpes allt av intresse

Post by melzk »

tjenare

här har vi dagens gröngöling :P

har nyligen uppptäckt facinationen med att kolla upp på himmlen, så nu tänkte jag att det kanske är dax att skaffa sig ett teleskop. har funderat på att få tag på ett spegelteleskop.

har kollat runt lite på lite olika men har blivit avisad många modeller efter lite forskande. så jag tänkte höra med er experter om ni har något liggandes som kan passa en nybörjare som en annan.

det jag vill kunna se är ju lite deep object och det gamla vanliga som månen och planterna. och kanske en och annan galax :D
alla förslag är välkommna

men super dyra och expert saker kan vi ju lugna oss med ;) men ni har säker något till övers till mig och frugan :D
k5054
Posts: 7
Joined: 2012-08-21 22:44:01
spamtest: JA

Re: Teleskop köpes allt av intresse

Post by k5054 »

Hej - jag ville höra om en rätt fin refraktor kan vara av intresse? Om så är fallet återkommer jag med detaljer!

Saken är den att jag 2003 fick för mig att skaffa teleskop (som aldrig kom till användning mer än att se på månen en gång) så jag sitter nu sedan 9 år
med en stor tung bamsekikare på sitt ställ i ett hörn i vardagsrummet. Visserligen är den blå och vacker som en sorts konstverk men ändå...
Jag har nu i alla fall tänkt göra mig av med den och börjat kolla runt på div. forum.

Ett klart fall av överskattning av mitt intresse. Hör av dig om du är intresserad eller vet någon som är det.

Jag tror alla grejor kostade 13-14000 år 2003 men har ju ingen aning om andrahandsvärden. Kanske 5000

Vänliga hälsningar
Per Näslund
Järfälla
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Teleskop köpes allt av intresse

Post by Corpze »

Kolla gärna in min annons "Nexstar 5SE" under säljes om en Schmidt-Cassegrain kanske vore nåt? :-)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Teleskop köpes allt av intresse

Post by EPT »

viewtopic.php?f=32&t=5930

Kan detta vara av intresse?
Celestron SkyMaster 20x80
Lisette
Posts: 3
Joined: 2012-11-06 18:33:51
spamtest: JA

Re: Teleskop köpes allt av intresse

Post by Lisette »

Om du inte tänkte börja astro-fota såhär alldeles på en gång har jag en annons under Säljes. Meade ETX-125EC. Det är ett alldeles utmärkt scope att börja med. Bra optik och lätt att frakta/ hantera. Dock har den tappat GoTo, så du får ägna dej åt att läsa stjärnkartor.
Mvh/
Lisette
Post Reply