8 tum f/6 newton säljes

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: 8 tum f/6 newton säljes

Post by Starsoft »

Hej
Jag har inte ens koll på vad en sån här sak "borde" vara värd.
En ny 8" tub kostar ca 3 000 kr, den här är rätt gammal så jag tror att 500 kr är ungefär rätt pris.

Den är ju med tanke på motorfokusfunktionen ändå klart användbar till astrofoto för den som har en lämplig montering, skaffar man dessutom en lämplig guidekamera och använder sökaren till autoguider så har man nog ett alldeles utmärkt fotopaket.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

8 tum f/6 newton säljes

Post by Martin F »

OK, då vet jag. Funderade på visuellt bruk med barnen (månen mm) men behöver följning och tänkte då på AstroTracen (som faktiskt ska klara 15 kg).
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: 8 tum f/6 newton säljes

Post by VigdisVZ »

Det är en jättefin tub, men i och med att jag bara skulle se den som en upgradering visuellt skulle det vara kul om en planetfotograf ville ta sig an den. Egentligen faller den mitt emellan två behov för mig. Skulle behöva ersätta min 6" med en mindre refraktor för foto, och en rejäl dob vid sidan av för rent visuella ändamål.

Även min 6" är bökig på NEQ-6an när man måste vrida den för att få fokuseraren åt rätt håll för att kunna obsa utan att kröka av ryggen. Jag skulle inte sätta den på något mindre än en rejäl ekvatoriell, det "kan" funka med en astrotrac med rätt motvikter och montering, men det känns himla skrangligt och skulle den tippa... :o

Ska du ha något simpelt visuellt är en dob alla gånger ett bättre redskap än en otymplig tub på montering.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: 8 tum f/6 newton säljes

Post by Xavier »

Det verkar som mitt bud var högst, vad kul!

Jag är nybörjare själv och har en liten dobson på 5 tum. Tänkte använda det här visuellt till att börja med, jag ska bygga/skaffa en dob montering.

Med tiden tänker jag skaffa en EQ montering och så kan man tänka sig att använda tuben för att lära sig astrofoto .

Sökaren kommer också att vara användbar när jag gör uppskattning av variabler.

Starsoft jag skickar PM till dig.

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: 8 tum f/6 newton säljes

Post by VigdisVZ »

Grattis Xavier, du får visa upp den på Sandvreten eller i klubbstugan i Uppsala vid tillfälle ;)
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: 8 tum f/6 newton säljes

Post by Xavier »

Tackar! Japp, jag kommer förmodligen att behöva hjälp med att få igång det, så jag dyker upp säker snart med det på kulbbstugan iaf :)

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: 8 tum f/6 newton säljes - SÅLD

Post by Xavier »

SÅLD :)
xaviertelepetit.jpg
xaviertelepetit.jpg (118.68 KiB) Viewed 2742 times
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Post Reply