Sälja astroutrustning

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
subria
Posts: 2
Joined: 2018-02-03 11:00:02
spamtest: JA

Sälja astroutrustning

Post by subria »

hej
P.g.a. sjukdom måste jag sälja det jag har i astroväg.
Mest gamla grejor . En undran vad är bäst att lägga in det här eller exvis tradera ?
Kundkretsen är ju rätt smal så vad så kanske bäst att lägga in det i detta forum.
Har inte hunnit samla ihop allt eftersom jag går på behandling men ett litet axplock.
Vixen ED114 SS OTA refractor ( mycket fin i stabil trälåda )
Celetron C5 OTA( behöver nog kollimeras)
Vixen GPDX montering med Skysensor
ST-4 Autoguider
Okular och lite annat smått och gott.
Skall försöka samla ihop med bilder och mera utförligt senare.
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Sälja astroutrustning

Post by megmar »

Hej,

Tror det vanligaste är att sälja här eller på Blocket.
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sälja astroutrustning

Post by Jonas »

Danska Astro-Forum är också bra. Där når du både Danska, Norska och Svenska amatörastronomer och för en sådan Vixentub du har, tror jag folk är beredda att köra långt.
Adress: https://forum.astronomisk.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sälja astroutrustning

Post by Bengt »

Trist höra om orsaken till du måste sälja .

Lägg de på flera platser och helgardera .
Du får gärna lägga de på våran Facebook om du med i detta för köp och sälj av astroprylar med . En hel del nybörjare med på denna sidan som ditt setup säkert hade varit en bra uppstart för .

https://www.facebook.com/groups/529020110604147/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sälja astroutrustning

Post by Jonas »

Bengt wrote:
En hel del nybörjare med på denna sidan som ditt setup säkert hade varit en bra uppstart för .

https://www.facebook.com/groups/529020110604147/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Bengt, detta är knappast ett nybörjarpaket. C-5:an och GP-DX:en kanske må vara på gränsen men Vixenrefraktorn är en guldklimp som troligen fortfarande går för mycket stora pengar begagnat. Skulle tro bara OTA:n gick för uppåt 30-35000 ny-

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sälja astroutrustning

Post by Bengt »

Kanske inte Jonas för allt men många verkar trycka in stora pengar direkt . Jag vet flera jag känner som skulle kunna varit pigga på köpa detta paket just för de vill syssla med astrofoto om priset är rätt .

Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sälja astroutrustning

Post by Jonas »

Bengt wrote:Kanske inte Jonas för allt men många verkar trycka in stora pengar direkt . Jag vet flera jag känner som skulle kunna varit pigga på köpa detta paket just för de vill syssla med astrofoto om priset är rätt .

Bengt
Tror du? Ja, du har kanske rätt men att göra en sådan tub rättvisa, fordrar erfarenhet och övning.
Hade jag inte redan haft vad jag behöver, hade jag varit mycket intresserad. Du kanske är intresserad?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sälja astroutrustning

Post by Bengt »

Finns bara ett apo köp som hägrar för mig i framtiden när man har mer tid det är en Televue NP 101 .

Men jag vet några som sagt i min bekantskapskrets som redan börjat gå in lite på astrofoto och lagt redan 30-40 tusen som kanske är pigga på en uppdatering . Priserna har rasat på beg apo så jag tvivlar mer än halva nypriset är svårt få i Sverige .
Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sälja astroutrustning

Post by Jonas »

Bengt wrote:Finns bara ett apo köp som hägrar för mig i framtiden när man har mer tid det är en Televue NP 101 .

Bengt
Jo, det är ett fint teleskop. Idag heter den 101 IS men fanns det inte en ursprunglig version också - utan tilläggsbeteckningen IS)? Vad är i så fall skillnaden?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sälja astroutrustning

Post by Bengt »

Båda modellerna säljs . Den du nämner är mer anpassad för foto och har annan fokuserare.Ja hade varit fullt nöjd med NP 101.
Bengt
subria
Posts: 2
Joined: 2018-02-03 11:00:02
spamtest: JA

Re: Sälja astroutrustning

Post by subria »

Tack för alla svar och förslag.
Jo facebooksidan verkar bra att använda.
114SS är riktigt vass men det som jag inte är riktigt nöjd med är fokuseraren.Monterade därför en liten stegmotor som driver
focus.Fungerar mycket bättre än manuellt.
Dock finns visst möjlighet att uppgradera till exvis en Moonlite Crayford.
Återkommer
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Sälja astroutrustning

Post by rudibr »

Øv - trist at høre. God bedring med sygdommen.

Hvor meget ca skal du have for refraktoren?

PS: du kan også prøve at sætte grejet til salg på det sprit nye danske astro forum: https://www.astronet.dk
PPS: Hvis du bor i syd Sverige og får solgt noget til en dansker, så hjælper jeg gerne med at fragte grej over Øresund kvit og frit, da jeg jævnligt er i Malmö ifbm mit arbejde.
/Rudi
Post Reply