[SÅLD] Celestron C6 Schmidt-Cassegrain teleskop OTA

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

[SÅLD] Celestron C6 Schmidt-Cassegrain teleskop OTA

Post by kribba »

Fantastisk möjlighet för dig som är nybörjare inom astronomi att få ett teleskop som fungerar både visuellt och till foto.
Schmidt-Cassegrain teleskop har den fördelen att dom är så mångsidiga. Teleskopets diameter på 6 tum gör att det fungerar
både för djuprymds observationer så väl som när tittar på månen och planeter. Det här är senaste varianten med XLT coatings för
högsta kontrast. Detta teleskop satt ursprungligen på ett Nexstar stativ, men säljer endast OTA här. Enligt original så följer
rödpunktsikte och 25mm okular/ 1,25 tum diagonal med. Men har oxå kompletterat med en focalreducuer TS 6,3 och adapter T2
för att direkt kunna skruva på en Canon kamera. Fördelen med focalreducer är att du minskar exponeringstiden med kamera, men
det gör även bilden ljusare när du tittar visuellt. Kamera eller stativ på bild ingår ej. Säljer för jag ska ta en annan väg inom astrofoto.
Då detta är känsliga grejer så föredrar jag helst upphämtning, eller att vi möts upp i närheten av Stockholms regionen.

Ny OTA
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... lt-sct-ota" onclick="window.open(this.href);return false;

Focal reducer
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... copes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
C6.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Nerdy-san
Posts: 8
Joined: 2019-05-29 21:50:51
spamtest: JA

Re: Celestron C6 Schmidt-Cassegrain teleskop OTA

Post by Nerdy-san »

Intresserad men måste vänta på anställning och lön! Finns den kvar i Juni återkommer jag! Skriver för att hitta tillbaka :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Celestron C6 Schmidt-Cassegrain teleskop OTA

Post by kribba »

PM:a mig i juni vid intresse!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Celestron C6 Schmidt-Cassegrain teleskop OTA

Post by kribba »

Prissänkt till 5500:-
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply