[SÅLD] Sky-watcher skyliner-350P flextube 14"

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

[SÅLD] Sky-watcher skyliner-350P flextube 14"

Post by Robin Andersson »

Hej allesammans,

Då jag förmodligen flyttar utomlands till sommaren kommer jag tyvärr inte kunna ha kvar teleskopet jag köpte sedan ett tag tillbaka.

Jag säljer nu min 14" dobson SKY-WATCHER SKYLINER-350P FLEXTUBE 14" (https://astro.astrosweden.se/sv/article ... ube-14-tum). Notera alltså att detta inte är den variant med styrning.
Det ingår också en Baader laser kollimator MIII, och även 2st okular som kom med teleskopet när jag köpte det.

Jag köpte dessa nya hösten 2012 från astrosweden, tyvärr hann jag inte använda det mycket innan jag behövde flytta pga studier, och sedan dess har det stått skyddat i en ladugård strax utanför Göteborg fritt från fukt och dylikt. Teleskopet är i nyskick, jag kan skicka mer bilder på det vid intresse.

Skicka mig gärna ett meddelande om ni är intresserade.

mvh,
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
MattiasA
Posts: 7
Joined: 2021-02-24 00:28:33
spamtest: JA

Re: Sky-watcher skyliner-350P flextube 14"

Post by MattiasA »

Jag är sugen på ett dobsonteleskop till nästa vinter då jag kommer få fina förutsättningar för att spana på himlen då. Dock hade jag väl tänkt mig någonting runt 10" eller maximalt 12". Hur pass svårt är det på en skala att flytta på det där själv, jag läste att rockerboxen väger 50 kg? :)
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Sky-watcher skyliner-350P flextube 14"

Post by Robin Andersson »

MattiasA wrote:Jag är sugen på ett dobsonteleskop till nästa vinter då jag kommer få fina förutsättningar för att spana på himlen då. Dock hade jag väl tänkt mig någonting runt 10" eller maximalt 12". Hur pass svårt är det på en skala att flytta på det där själv, jag läste att rockerboxen väger 50 kg? :)
Hej Mattias,

Ska jag vara ärlig så skulle jag säga att det är ganska svårt att flytta på egen hand. På grund av bredden på teleskopet på hela boxen + de två cirkulära skivorna i botten är det ingenting man tar på varsin sida och lyfter. Det går att flytta på egen hand men inga långa sträckor. Jag tror man behöver ha det på någon form av vagn för att flytta på det utan att man riskerar att få ryggskott.

mvh,
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ofranzen
Posts: 45
Joined: 2018-09-20 14:11:14
spamtest: JA

Re: Sky-watcher skyliner-350P flextube 14"

Post by ofranzen »

Vad tänker du dig för pris?
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Sky-watcher skyliner-350P flextube 14"

Post by Robin Andersson »

ofranzen wrote:Vad tänker du dig för pris?
Hej, 10000kr tänker jag mig.

mvh,
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
MattiasA
Posts: 7
Joined: 2021-02-24 00:28:33
spamtest: JA

Re: Sky-watcher skyliner-350P flextube 14"

Post by MattiasA »

Robin Andersson wrote:
MattiasA wrote:Jag är sugen på ett dobsonteleskop till nästa vinter då jag kommer få fina förutsättningar för att spana på himlen då. Dock hade jag väl tänkt mig någonting runt 10" eller maximalt 12". Hur pass svårt är det på en skala att flytta på det där själv, jag läste att rockerboxen väger 50 kg? :)
Hej Mattias,

Ska jag vara ärlig så skulle jag säga att det är ganska svårt att flytta på egen hand. På grund av bredden på teleskopet på hela boxen + de två cirkulära skivorna i botten är det ingenting man tar på varsin sida och lyfter. Det går att flytta på egen hand men inga långa sträckor. Jag tror man behöver ha det på någon form av vagn för att flytta på det utan att man riskerar att få ryggskott.

mvh,
Robin
Okey, det var nästan det jag misstänkte. Det låter som lite väl mastigt för mig, det får bli något att skjuta på framtiden till den dagen man får tid att bygga en liten byggnad att ha teleskopet i. :) Men då vill jag nog först känna att intresset är brinnande.
Post Reply