10" Ritchey-Chrétien RC

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
jyrrkka
Posts: 17
Joined: 2018-02-07 09:29:48
spamtest: JA

10" Ritchey-Chrétien RC

Post by jyrrkka »

Hej, hej, Köäpter detta 10" Ritchey-Chrétien RC av Bengt i Blekinge i somras.
Börjar känna att jag gapat över en storlek för mycket.
Jag prutade och plågade Bengt till 13.500 kronor svenskt nödmynt.
Så 13.000 är väl rimligt ????
Tuben finns i Mölndal för avhämtning eller bara för att beundra.
Den har fått nya, rostfria skruvar då de originella var lite billiga.
Gjorde mig av med kartongen .... så - skickas inte.

Och .... som Bengt just påpekade - han har uppgraderat tuben med en
Starlight 2,5 tums Feathrertouch fokuserare. En dyrbar delikatess !!!

Så här skrev Bengt:
"Teleskop som varit mitt huvudinstrument i 10 år .
Se gärna fler bilder på http://www.astropixlar.com" onclick="window.open(this.href);return false; .
Säljes på grund av flytt
10" Ritchey-Chrétien RC Läs spec här. Denna tub jag har är GSO men identisk.
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... Tubus.html" onclick="window.open(this.href);return false; ...
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by kribba »

Hur är kollimeringen av tuben? Har du nån bild på donut före/efter fokus?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
jyrrkka
Posts: 17
Joined: 2018-02-07 09:29:48
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by jyrrkka »

Hej Kribbe, Det enkla svaret är ! Vet inte"
Har helt enkelt inte provat.
Bengts bilder är dom senaste.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by kribba »

Skulle nog göra det, dom kan vara notoriskt svåra att kollimera dom här. Rikta mot en riktig stjärna eller artificiell och dra bort fokus något.
Är det den typen där fokuseraren sitter fast i spegeln ( att dom inte går att kollimera individuellt ) ?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by Bengt »

Jag kan ju svara hur den varit under min tid men då har den stått fast monterad i obs. Jag har mätt denna tub flera gånger med ccd inspector . Den har under de åren jag ägt aldrig behövt kollimera den . Dess spikes på bilderna har alltid sett bra ut Man kan använda ccd inspector även till om den behöver kollimeras .
Skruvarna sitter lätt att komma åt om den en dag behöver kollimeras . Finns gott om youtube filmer hur man kollimer denna typ av tub på nätet . Jag vet inte var du fått en sån här tub skulle vara svårare än en sct tub ex kollimera?
Skulle nog säga den är enklare när den har spikes .
Fokuseraren sitter inte fast i spegeln och den som sitter där är av superkvalite
Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by Timo »

Håller med Bengt om att det inte är några större problem att kollimera rc,n.
Har själv haft både RC och Vixens Klevtsov Cassegrain och inte haft några problem med att kollimera dessa.
Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by Jonas »

Jag håller med Bengt. RC-teleskop håller kollimeringen väl och behöver de kollimeras, är det inte direkt överkurs.
Jag har två RC-teleskop. Ett av dem (6") har jag behövt kollimera men det tog ca. 30 minuter.
Min 8" RC har jag aldrig behövt kollimera men, om det behövs, tror jag inte det blir besvärligare än med min 6":are.

Jag vill även svara på Kribbas inlägg angående om fokuseraren sitter ihop med primärspegeln. Mig veterligen är det, nästintill, endast SC-teleskop som (ursprungligen) var konstruerade på detta sätt. Jag tror aldrig RC-teleskop haft en fokuserare som sitter fast i primärspegeln. Hur det är med Maksutovteleskop är jag osäker. Jag tror Meade hade en fokuserare hopkopplad till primärspegeln men vet att andra tillverkare valt att inte ha det.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
jyrrkka
Posts: 17
Joined: 2018-02-07 09:29:48
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by jyrrkka »

Hej på er, Jag har grottat ner mig i frågan om spegelenheten sitter ihop med
röret för fokuseraren. Jag blev lite lurig när jag granskade Bengts (numeera mitt) exemplar.
Där är ett mellanrum mellan fästet för fokuseraren och bakre höljet. Sitter några korkbitar där
också ....Hittade en artikel där man beskriver en modifiering av en 10-tummare för att koppla
isär spegelmekanismen från fokuseraren.
https://stargazerslounge.com/topic/3172 ... mer-refit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kika på den allra sista bilden - ser ut som om grejorna faktiskt sitter ihop.
Däremot är jag osäker (på grund av okunnighet ....) på om man inye kan komma längre ändå
med en tiltadapter.
Ser också att dom som kollimerar slika teleskop på Youtube ofta har en tiltadapter och att dom
justerar den efter att dom mekkar med primärspegeln. Himla logiskt om dom sitter ihop... .....
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by Jonas »

jyrrkka wrote:Hej på er, Jag har grottat ner mig i frågan om spegelenheten sitter ihop med
röret för fokuseraren. Jag blev lite lurig när jag granskade Bengts (numeera mitt) exemplar.
Där är ett mellanrum mellan fästet för fokuseraren och bakre höljet. Sitter några korkbitar där
också ....Hittade en artikel där man beskriver en modifiering av en 10-tummare för att koppla
isär spegelmekanismen från fokuseraren.
https://stargazerslounge.com/topic/3172 ... mer-refit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kika på den allra sista bilden - ser ut som om grejorna faktiskt sitter ihop.
Däremot är jag osäker (på grund av okunnighet ....) på om man inye kan komma längre ändå
med en tiltadapter.
Ser också att dom som kollimerar slika teleskop på Youtube ofta har en tiltadapter och att dom
justerar den efter att dom mekkar med primärspegeln. Himla logiskt om dom sitter ihop... .....
Nej, fokseraren är inte kopplad till primärspegeln. Om så skulle vara fallet, hade fokuseringsratten suttit på teleskopets bakstycke och där finns inte någon sådan. Vad är det på sista bilden som får dig att tro att fokuseringen sker genom förflyttning av hela primärspegeln?
Men, det viktigaste är ändå att du får försöka lita på Bengt - som ursprunglig ägare.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by hbar »

En RC har alltid en icke rörlig spegel. Eftersom varken primär eller sekundär är sfärisk så innebär att de har varsin optisk axel. Till skillnad från en enkel sct med sfäriska speglar så räcker det inte med att placera dessa mitt för varandra utan de måste också peka längs samma optiska axel.

I en sct så sker kollimeringen genom att man förflyttar centrum av sekundärspegeln (vanligen med tip tilt skruvar) och då speglarna inte har någon egen optisk axel så räcker det med att de står mitt för varandra. Då de flesta av dessa har en flyttbar primärspegel så kommer kollimeringen att ändras om denna får en annan lutning eller blir förflyttad i sidled (tex via mirror flop).

För att en rc skall få rätt strålgång så finns det bara ett avstånd mellan primär och sekundär där den hyperboliska slipningen nollar alla fel och detta är en av inställningarna som ofta förbises (men som inte ger så allvarliga problem). Efter att man ställt in rätt avstånd så centrerar man sekundärspegeln så centrum sammanfaller med fokuserarens optiska axel och att lutningen på spegeln stämmer med denna. Under förutsättning att sekundärspegeln har sitt centrum utmärkt så är detta en lätt operation med ett Takahashi Collimation Scope. Därefter så kan man börja justera primärspegelns lutning så dess optiska axel stämmer överens med resten. På ett bra konstruerat teleskop så är detta rätt lätt.

GSOs tidiga teleskop hade primärspegeln ansluten till baffelröret som i sin tur var ihopkopplat med bakstycket där fokuseraren är monterad. När man belastade fokuseraren med kamera mm så gjorde den veka konstruktionen att primärspegelns lutning påverkade, hade den varit sfärisk så hade det inte varit så stort problem men på en rc så är det värre. De hade ingen möjlighet att tilta fokuseraren vilket gjorde det svårt att kollimera om detta skulle behövas. De hade också en del problem med bafflingen (finns en light shade man kan eftermontera). Det finns en hel del skrivet om detta på nätet och de anger också för sina nya designer att: New! Primary mirror and the M117 connector for the focuser are decoupled from each other. The focuser can be adjusted (tilted) independently from the primary mirror.

Detta gäller GSOs teleskop och som vanligt så är det de som har problem som väsnas mest på nätet.

/Håkan
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by Jonas »

hbar wrote:En RC har alltid en icke rörlig spegel. Eftersom varken primär eller sekundär är sfärisk så innebär att de har varsin optisk axel. Till skillnad från en enkel sct med sfäriska speglar så räcker det inte med att placera dessa mitt för varandra utan de måste också peka längs samma optiska axel.

I en sct så sker kollimeringen genom att man förflyttar centrum av sekundärspegeln (vanligen med tip tilt skruvar) och då speglarna inte har någon egen optisk axel så räcker det med att de står mitt för varandra. Då de flesta av dessa har en flyttbar primärspegel så kommer kollimeringen att ändras om denna får en annan lutning eller blir förflyttad i sidled (tex via mirror flop).

För att en rc skall få rätt strålgång så finns det bara ett avstånd mellan primär och sekundär där den hyperboliska slipningen nollar alla fel och detta är en av inställningarna som ofta förbises (men som inte ger så allvarliga problem). Efter att man ställt in rätt avstånd så centrerar man sekundärspegeln så centrum sammanfaller med fokuserarens optiska axel och att lutningen på spegeln stämmer med denna. Under förutsättning att sekundärspegeln har sitt centrum utmärkt så är detta en lätt operation med ett Takahashi Collimation Scope. Därefter så kan man börja justera primärspegelns lutning så dess optiska axel stämmer överens med resten. På ett bra konstruerat teleskop så är detta rätt lätt.

GSOs tidiga teleskop hade primärspegeln ansluten till baffelröret som i sin tur var ihopkopplat med bakstycket där fokuseraren är monterad. När man belastade fokuseraren med kamera mm så gjorde den veka konstruktionen att primärspegelns lutning påverkade, hade den varit sfärisk så hade det inte varit så stort problem men på en rc så är det värre. De hade ingen möjlighet att tilta fokuseraren vilket gjorde det svårt att kollimera om detta skulle behövas. De hade också en del problem med bafflingen (finns en light shade man kan eftermontera). Det finns en hel del skrivet om detta på nätet och de anger också för sina nya designer att: New! Primary mirror and the M117 connector for the focuser are decoupled from each other. The focuser can be adjusted (tilted) independently from the primary mirror.

/Håkan
Mycket bra och utförlig förklaring Håkan! Du är en klippa gällande denna typ av spörsmål.

Ha det gott!

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
gorann
Posts: 24
Joined: 2020-03-02 20:22:50
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by gorann »

Här är en av många trådar om problemet med koppling av fokuserare och spegel i äldre GSO RC teleskop, och hur det kan fixas:
https://www.cloudynights.com/topic/5450 ... or-10-rcs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om jag förstår annonstexten rätt så är detta ett mer än 10 år gammalt GSO teleskop så då är spegeln och fokuseraren sammankopplade genom baffelröret.
Klara skyar, Göran
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by Jonas »

gorann wrote:Här är en av många trådar om problemet med koppling av fokuserare och spegel i äldre GSO RC teleskop, och hur det kan fixas:
https://www.cloudynights.com/topic/5450 ... or-10-rcs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om jag förstår annonstexten rätt så är detta ett mer än 10 år gammalt GSO teleskop så då är spegeln och fokuseraren sammankopplade genom baffelröret.
Klara skyar, Göran
Göran,

Visa gärna bevis på att du har rätt. Gärna i form av konstruktionsritning eller foto.

Vänliga hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
gorann
Posts: 24
Joined: 2020-03-02 20:22:50
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by gorann »

Hej Jonas
Som Håkan påpekade finns det ju en hel del skrivet om detta på nätet (som jag en gång läste då jag funderade på en RC - blev ingen sån för mig) så det är väl inte upp till mig att bevisa nått. Här är det som står i första stycket i den tråd av Tolga på CN från 2016 jag länkade till "The weight of the camera puling on the mirror has always been a problem with these GSO RCs. No matter how tight I made the collimation I always noticed a shift through the night. This was because of the weight. These scopes are sold under different names like TPO, Astrotech, Highpoint, Mallincam. GSO realized their mistake and corrected the issue in the new truss tube versions but the older ones and even the new carbon fiber or steel closed tubes scopes still suffer from this problem."

TS erkände problemet med deras GSO/TS RC-teleskop och för de nya versioner de nu säljer påpekar dom att dessa inte har detta problem: "New! Primary mirror and the M117 connector for the focuser are decoupled from each other. The focuser can be adjusted (tilted) independently from the primary mirror." (https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... lting.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
CS, Göran
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 10" Ritchey-Chrétien RC

Post by Jonas »

Hej,

Jag kryper till korset!
Jag har nu läst på angående GSO och de många kloner av deras teleskop det finns.

Det är mycket riktigt så att fokuseraren på de tidigare teleskopen, satt ihop med primärspegeln och på så sätt kunde vikten av denna och kamera orsaka förändringar i strålgången. Ändringar är senare införda på teleskopen från 10" och uppåt.

Jag vill därför be berörda om ursäkt för min hårdnackade envishet!

Hur det än är, så är GSO:s RC-teleskop bland de mest prisvärda fotografiska teleskop på marknaden. De flesta verkar inte uppleva problem. Jag har inte gjort det heller. Visst, jag har kollimerat min 6:a en gång men det var en ganska enkel process.

För de som vill säkra sig från problem, läste jag om en smart fix (som jag faktiskt själv använt mig av vid en annan kameraapplikation) och det är att skaffa en längre skena, som sträcker sig ut till kameran och därifrån stabilisera denna - och fokuseraren - i ett läge.

Ha en fin kväll och helg!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply