APM-LZOS 130/1200

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
Balkonsky94
Posts: 15
Joined: 2018-08-25 13:29:25
spamtest: JA

APM-LZOS 130/1200

Post by Balkonsky94 »

Teleskopet är inköpt 15 December 2021 från Tecknosky som köpte det direkt från APM (Markus Ludes) 2020.
LZOS1.jpg
Nyskick, endast använd 4-5 ggr. Som mitt visningsnamn antyder så observerar jag mestadels från balkongen. Storleken underskattades och tyvärr är det överdimensionerat för min utrymmesbegränsade balkong. Optiken är den bästa jag observerat igenom, vid ett tillfälle när väderförhållandena var som bäst kunde månen observeras med 500x utan att bilden bröts ner. Teleskopet är diffraktionsbegränsat med en Strehl-garanti på 95%. Optiken är för hand bearbetad av LZOS på uppdrag av APM. 6 månaders garanti medgår från Tecknosky, ca.3 månader kvar.
LZOS2.jpg
Det är inte konstruerat som ett fotografisk teleskop, vilket förhållandet mellan fokala längden och öppningen antyder utan som en "planet killer". Jag är enbart intresserad av visuell observation. En av anledningarna till mitt val av det här teleskopet var rangordningen för premium teleskop av Mr. Yoshida som kan läsas på följande länkar. 1.https://www.cloudynights.com/topic/2001 ... r-yoshida/" onclick="window.open(this.href);return false; 2.https://www.cloudynights.com/topic/1533 ... try1995182" onclick="window.open(this.href);return false; (APM-LZOS kallades för TMB-LZOS medan Thomas Back var vid liv).
LZOS5.jpg
LZOS6.jpg
Trots att det är avsett som visuellt instrument så kan högkvalitativa bilder tas med hjälp av en reducerare, nedan följer bilder där spot-size och liknande illustreras med en reducerare.
LZOS4.jpg
För fotografering krävs dock en rejäl montering, troligtvis över EQ6 förmåga. Bild på längden med utragen daggskåpa och fokuserare syns nedan.
LZOS3.jpg
Det finns en liten smuts fläck på en av de inre linserna, vilket den nedre bilden visar. Jag är väldigt petig med sådant så jag vände mig till APM, Markus Ludes svarade personligen och vi hade en korrespondens, de kan tvätta bort den men ansåg det onödigt, han visade även större LZOS linser med värre "skönhets deffekter", budskapet var att vackra linser att se på fanns att köpa maskinpolerade från fjärran östern medan vackra linser att se genom behöver handfigurerars av skickliga mästare för hand. Vid intresse kan jag bifoga mailen.
LZOS8.jpg
Priset nytt för teleskopet var 6070 € inkl. frakt och moms till Sverige från APM. Då moderbolaget till LZOS nu är sanktionerat pga. aggressionen mot Ukraina har APM tillfälligt tagit bort LZOS teleskop/linser från sitt utbud, dock kan priset kontrolleras genom förfrågan via mail till APM samt kan mer information kring situationen kring LZOS-APM sammarbetet läsas på utländska astro forum. Det finns även viss info kvar på Brittiska astro återförsäljar sidor. Priset jag sätter är 45.000kr och är inte förhandlingsbart. Det finns att hämtas i Linköping, eventuellt kan jag färdas en sträcka för att mötas upp.

Frakt är enligt mig inte att föredra men även det kan ordnas, jag känner till frakt via postnord, eller blocketpaketet, något annat alternativ kan potentiellt intresserad köpare föreslå. Frakten står mottagaren för. Vet ej hur pass stort intresset är för visuella instrument i Sverige så jag lägger även ut annonsen på internationella/Europeiska sidor inom kort. Hör av dig gällande frågor.

Jag har även andra objekt till salu som ni kan kika på.
Post Reply