M82 Cigarren - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M82 Cigarren - Jonas Grinde

Post by Peter R »

Hej Jonas
och grattis till first light. Du har lyckats riktigt bra med att få fram och integrera de röda filamenten i bilden. Ska bli spännande att se slutresultatet med de övriga 89%.
Är den här i skala 100% och vad betyder "IFN"?

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: M82 Cigarren - Jonas Grinde

Post by glappkaeft »

Fantastik fin bild Jonas speciellt med tanke på seeingen! Blir spännande att se vad tuben kommer att prestera till hösten.
Peter R wrote:vad betyder "IFN"?
Integrated Flux Nebula

Finns en snygg APOD från 2008 på http://apod.nasa.gov/apod/ap080512.html
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M82 Cigarren - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Johan wrote:Väldigt snyggt! Riktigt bra färger du fått till också.
//Johan
Tack Johan! Jag hade nästan en timme i varje färgkanal och det är en enorm skillnad mot tidigare bilder då jag bara haft upp mot en halvtimme per kanal, nu kommer färgerna fram av sig själv utan att behöva stretchas hårt, och även de svagaste stjärnorna visar färg, när man slipper brusreducera/neutralisera de svagaste delarna pga brus. Kliché, men sant, så gott som allt blir lättare/snyggare med mkt exponeringstid.


Peter R wrote:Hej Jonas
och grattis till first light. Du har lyckats riktigt bra med att få fram och integrera de röda filamenten i bilden. Ska bli spännande att se slutresultatet med de övriga 89%.
Är den här i skala 100% och vad betyder "IFN"?
/*Peter R
Tjenare Peter, tack så mkt!
Det stämmer med skalan, den är upplagd i 100%, men beskurit bort det mesta pga "work in progress" med all rymd mellan galaxerna.
Ang Integrated Föyx Nebula: Glappkaeft gav försaklassiga länkar till vad IFN handlar om, mkt som var nytt för mig även där.


mattssporre wrote:Jonas,
jo jag har funderat på att köra remote, men först vill jag få det att funka "remote" hemmavid - dvs ställa in en plan med mjukvaran, gå och lägga mig för att sedan vakna upp utvilad med fina bilder på hårddisken 8)
Tanken är att om jag få det att funka hemma så kan jag flytta ut remote, men det har visat sig vara svårare än jag tänkt mig. På senare tid har jag haft lite problem med monteringen som slutar att guida stup i kvarten, enligt ASA ska deras nya elektronik lösa det (monteringen är hos dem nu).
Jag står på någon sorts väntlista i Nerpio (Spanien) som har erfarenhet av ASA riggar.
Men först ska jag få det att funka hemma :geek:
Mvh
Matts
Det låter som du är en bra bit på vägen till full automatisering. Har du nån molnsensor som avbryter fotandet / stänger taket om det dyker upp oväntat styggväder?
Precis som dig så har jag börjat automatisera hemma i hopp om att få tillräckliga erfarenheter för att smälla upp nån rigg utomlands, och det har gått klart bättre än väntat! Jag började automatisera i somras, och hade grejerna i full drift redan efter nån månad. Sen har jag förfinat och förbättrat resten av säsongen
Jag har tidigare varit i kontakt med Astrocamp / Nerpio där jag erbjöds en pirplats i en framtida nybyggnation (även möjlighet för anslutning till Itelescope.net), men det lät som det var ganska långt bort fortfarande, och jag tyckte priserna var för höga. Sedan fick jag ett erbjudande via Per Frejvall som jag inte kunde tacka nej till, så det blir utlandsflytt när jag känner att jag lärt mig trimma AG12 till max. Det blir väl att hyra ut en eller två pirar i mitt Norrlands-obs om jag inte får ihop nåt att köra hemma då AG12an flyttat söderut. Du råkar inte ha kvar din kollimerings-guide som jag har för mig låt på din hemsida förut? Trist att höra om dina guidningsproblem, hoppas det ordnar sig snart! Hur pass bra funkar det att köra din rigg oguidad förresten?

Mvh Jonas


glappkaeft wrote:Fantastik fin bild Jonas speciellt med tanke på seeingen! Blir spännande att se vad tuben kommer att prestera till hösten.
Peter R wrote:vad betyder "IFN"?
Integrated Flux Nebula
Finns en snygg APOD från 2008 på http://apod.nasa.gov/apod/ap080512.html
Tack för fin kritik och riktigt intressanta länkar!
Jag är övertygad om att det här blir en grym kombo, bildskalan verkar faktiskt funka helt ok trots dålig seeing, stort synfält och väldigt många pixlar att leka med eftersom att jag kör obinnat. Självklart kommer det bli bättre när grejjerna pyser söderut i framtiden. Och förhoppningsvis nån gång kommer tuben matchas med en 35mm sensor och många många små pixlar (tex KAI-29050). Långsiktigt och lockande
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M82 Cigarren - Jonas Grinde

Post by Tompa »

Bättre sent än aldrig: Grattis till nya tuben! Snyggt som tusan, det ska bli kul att se resten. Hoppas på vädret i Jämtland till hösten, det här blir kul att följa!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M82 Cigarren - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Tompa wrote:Bättre sent än aldrig: Grattis till nya tuben! Snyggt som tusan, det ska bli kul att se resten. Hoppas på vädret i Jämtland till hösten, det här blir kul att följa!
Mvh,
Tomas W
Tack Tompa! Samma här, ser verkligen fram emot nästa säsong! det här blev som sagt en test-säsong för att få observatoriet att gå helt automatiskt, och att lära mig kollimera dessa bestar till astrografer. Så till hösten, efter en så lång tränings-period, börjar mitt utforskande av rymden på allvar. Tuben blir min raket, och kameran mitt fönster. 3 månader till lift-off! :P
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M82 Cigarren - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Mina besök på Astronet tenderar till att bli allt färre tyvärr! Men som vanligt när man kikar in och ser vad man missat så sticker dina bilder ut i mängden! Härlig bild på M82 med mycket fina detlajer i galaxens centrum. Om man ska ge någon kritik så är det då kanske skildnaden mellan krispigheten i dessa detaljer och de övriga delarna. Stjärnorna med sina spikes har inte alls samma krispighet vilket ger ett konstigt intryck?

Mvh //Micke
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M82 Cigarren - Jonas Grinde

Post by Grinde »

skafar65 wrote:Hej Jonas
Mina besök på Astronet tenderar till att bli allt färre tyvärr! Men som vanligt när man kikar in och ser vad man missat så sticker dina bilder ut i mängden! Härlig bild på M82 med mycket fina detlajer i galaxens centrum. Om man ska ge någon kritik så är det då kanske skildnaden mellan krispigheten i dessa detaljer och de övriga delarna. Stjärnorna med sina spikes har inte alls samma krispighet vilket ger ett konstigt intryck?
Mvh //Micke
Tjenare Micke, tack för fin kritik!
Bra synpunkter på stjärnorna, där behöver jag definitivt mer träning då detta är första gången jag fotar med en tub som ger spikes (huvva). Jag har helt enkelt lämnat stjärnorna orörda efter de första globala stretcharna, kunde inte riktigt bestämma mig för hur jag skulle behandla dem. Stjärnorna blev lite blaffiga, dels pga dålig seeing, och dels för att kameran fortfarande satt runt 5 mm från rätt ccd/korrektor-avstånd (en hel del), vilket spökade en hel del i kanterna på bilden. Men eftersom jag fotade ungefär lika mkt på båda sidorna av meridianen så blev det någorlunda "utjämnat" efter stackning. Sen att jag stretchar "från botten" för att få fram mer IFN gjorde nog också att stjärnorna + spikes svällde mer än vad som ser snyggt ut. Men det ska definitivt bli skärpning på detta så fort jag får lite mer erfarenhet av spikhantering!

Mvh Jonas
Post Reply