NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2237 HST Rosette
Exponering: föregående 4.8 timmar + 17*600s med AG12an
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Orion Optics AG12
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Här kommer lite sommar-abstinens i form av en halvhjärtad blandras där luminansdatan(Ha)kommer från AG12-testbilder och färgdatan från min gamla bild från FSQ106an för strax över ett år sen. Oguidade exponeringar och taskig seeing, men "puman" visar fina detaljer trots det.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Ja vad ska man säga Grinde! En halvtaskig testbild! Bästa bilden på Astronet trots allt? Fantastiskt fin!

Börjar misstänka remotobs i annat land, världsdel? :D Antingen det eller så kan man ju avliva myten om att man inte kan ta så bra astrofoto i Sverige på grund av vår taskiga seeing?

Mvh //Micke
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Post by Corpze »

Strålande test :) fått till flats-panelen också?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Post by Grinde »

skafar65 wrote:Ja vad ska man säga Grinde! En halvtaskig testbild! Bästa bilden på Astronet trots allt? Fantastiskt fin!
Börjar misstänka remotobs i annat land, världsdel? :D Antingen det eller så kan man ju avliva myten om att man inte kan ta så bra astrofoto i Sverige på grund av vår taskiga seeing?
Mvh //Micke
Stort tack, Micke!

Kan intyga om att bilden är lokalproducerad i Norrland, inga utländska fotoninsamlingar än, jag kommer nog vänta en säsong till med att flytta ner till Provence-obset (måste ju fixa en kamera till så jag kan fortsätta köra mitt jämtländska obs)

Det kändes lite fusk att bara ta färgerna rakt av från en äldre bild, och snabbt lägga till en snabbt behandlad Ha-stack från AG12'an i våras, det brukar ju kräva enormt mkt mer arbete än så här att framkalla en hubble-palett, men nu var ju det mesta av jobbet redan gjort (färgerna).

Det har vart en fruktansvärt rolig säsong, jag har lagt ner en hel del tid på att undersöka en massa (svenska) astro-myter, och upptäckt att långt ifrån allt som påstås stämmer. :P
Visst har vi sämre seeing här i Sverige jämfört med många andra ställen, men det är ju bara att välja en bildskala utifrån våra förhållanden, då går det ändå ta kanon-bilder! Klart roligare än att binna bort 3/4 av pixlarna och sampla som om man bodde på La Palma, och samtidigt puttra över att det är kämpigt att fota från Sverige :P Rätt bildskala är kung! (och såklart montering som inte begränsar)

Här är Ha-stacken jag använde:
Image

Jag är långt ifrån apertur-begränsad med min setup, har sett bilder med 6-8 tummare som matchar de här detaljerna från ställen med bättre seeing, men jag slösar ändå inte på aperturen då jag valt ett riktigt snabbt fokalförhållande med lagom bildskala, så datan forsar in enormt mkt snabbare jämfört med samma kamera på en "långsam" tum, tex RC's och SCT's. Dock valdes bildskalan med utlands-obs i baktanken, annars skulle jag inte valt nåt med en brännvidd över 1000mm, det vore slöseri tycker jag.
Corpze wrote:Strålande test :) fått till flats-panelen också?
Tack! Flats-panelen är klar för montering, men jag har inte bestämt mig än om jag ska arduino-styra den, har ju redan en scriptad relä-funktion i observatorie-boxen som fyller alla funktioner jag behöver, så det blir nog bara att koppla in den som den är. Mekaniskt sett är det bara att koppla in och köra. Det är arduino-kodandet som innebar en för hör inlärnings-tröskel, att skapa ett script-bart objekt som nås från ACP var mer än vad jag kunde sätta tänderna i som det ser ut nu. Plus att ett hemside-projekt hamnade i vägen


Mvh Jonas
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Post by VigdisVZ »

Otroligt tjusigt blev det, testbild eller ej!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Post by glappkaeft »

Imponerade resultat på bara ca 3 timmar Ha.
Grinde wrote: Det har vart en fruktansvärt rolig säsong, jag har lagt ner en hel del tid på att undersöka en massa (svenska) astro-myter, och upptäckt att långt ifrån allt som påstås stämmer. :P
Visst har vi sämre seeing här i Sverige jämfört med många andra ställen, men det är ju bara att välja en bildskala utifrån våra förhållanden, då går det ändå ta kanon-bilder! Klart roligare än att binna bort 3/4 av pixlarna och sampla som om man bodde på La Palma, och samtidigt puttra över att det är kämpigt att fota från Sverige :P Rätt bildskala är kung! (och såklart montering som inte begränsar)
Någon på Astronet wrote:Det minst kompromisslösa sättet att öka ljusinsamlingen blir en kombination av stor öppning, stora pixlar och lagom brännvid. Den ”lösningen” blir snabbt väldigt dyr, speciellt när man samtidigt vill ha goda optiska kvalitéer som platt bildfält, lite coma, litet färgfel, m.m. samt en montering som klarar av dessa stora tunga teleskop.
Stor öppning - Check!
Lagom bildskala - Check!
Optisk kvalitet - Check!
"Tillräcklig" montering - Check!

Tror nog att du hittat en av de bättre och ändå relativt billiga "kompromisslösa" lösningarna. Tror jag sa det redan i våras men det blir spännande att se vad resultatet blir i vinter.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Post by Init4theimaging »

Jäkligt najs, Jonas.

Vad hade du för sensor temp? :geek:
Här nere i Skåne har vi väl 16-18 grader på nätterna, så de där -25 till -30 jag vill köra sensorn på käns lite utom räckhåll fortfarande, vill ju inte jaga livet ur TEC:n innan säsongen ens börjat :D

Hemsidan ser jäkligt bra ut, förresten :good:

Mvh,
Daniel
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Post by Robert »

Fantastiskt fin bild på rosetnebulosan. Ditt teleskop är verkligen snabb på att fånga in bilddata och du visar väl där hur bra man kan få till det ifrån sverige.
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: NGC 2237 HST Rosette - Jonas Grinde

Post by mattssporre »

Jättefin bild Jonas,

Jag gillar både färgskalan, färgmättnad och kompositionen!

Norland verkar vara stället - klart Provance är ju inte så dumt heller. Hoppas du får tag i en kamera till så att du kan köra dubbelt :D

Mvh
Matts
Post Reply