- Ulf Jonsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Juo
Posts: 54
Joined: 2007-08-12 20:27:35
Location: Luleå
Contact:

- Ulf Jonsson

Post by Juo »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering:
Fotograf: Ulf Jonsson
Teleskop:
Kamera: Nikon D700
Kommentar: Med en fortfarande mycket ljus natthimmel överraskade det första norrskenet med sin närvaro.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
/ Juo
freddeg
Posts: 42
Joined: 2007-02-09 08:43:34
Location: Örnsköldsvik

Re: - Ulf Jonsson

Post by freddeg »

Ja, det var ett kraftigt norrsken som gick att se så pass bra trots den relativt ljusa himlen och halvmånen som gick upp.
Väldigt vackert med denna typ av bilder där norrskenet speglas i vattnet.
Mvh.
Göran Fredriksson
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: - Ulf Jonsson

Post by Peter R »

Hej Ulf,
Dina norrskensbilder är alltid väldigt eleganta och jag tycker det är lite extra med en klarblå himmel och även den lilla rodnaden vid horisonten.
Trotts att vi bara fick smulorna här nere så är det spännande att vi har kunnat observera det från era trakter ända ner till Småland, och då även en liten släng över Stockholm.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: - Ulf Jonsson

Post by timokarhula »

Alla pratar om norrskenen den 27 augusti, men ingen gör någonting åt dem. :D Faktum är att jag och Patric Tengwall från Sala testade VARFs nya 16-tums ODK teleskop just denna kväll. Nästa DS-objekt skulle bli M97, Ugglenebulosan, i Ursa Major, när den passerade undre kulmination över den norra horisonten. När tuben pekade rakt mot Ugglan så undrade jag varför inte de mörka strukturerna ("ögonen") syntes så bra. Jag fattade inte det förrän jag tittade ut genom Urania-kupolens visir. Trodde först att det berodde Skultunas nattljus, men jag borde väl ha förstått att så starka är inte byns ljus. Det var faktiskt norrskenet som störde oss så mycket! Jag och Patrik märkte inga direkta norrsken inifrån Uranias 5.6 meters-kupol och inte heller dryga halvmånens ljus. Trots månskenet så kunde vi obehindrat skåda supernovan SN2013ej i M74 utan svårighet. Samt V-mag 15.7 vid Ringnebulosan med bara 260x i skymningen.

/Timo K
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: - Ulf Jonsson

Post by utas »

Smooth! Fin bild, Ulf!

Mvh, Roger.
Post Reply