M33 Triangelgalaxen - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

M33 Triangelgalaxen - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangelgalaxen
Exponering: 200min 50 x 4
Fotograf: Mikael Skafar
Teleskop: Celestron 925HD
Kamera: SBIG STF8300c
Kommentar: Hej! Inte en av mina stoltaste stunder! Jag får helt enkelt inte till den bättre! Grundmaterialet är för dåligt! Bilden är lite lite ur fokus och det räcker! Jag har heller inte fått till någon flat bild och på detta objekt som är betydligt mindre än mitt förra på M31 så får man lida! Jag har inte kameran kvar heller så det fick bli som det blev. Trots allt bättre än min förra M33.a som jag tog för sju år sedan! Det i sig fattar man knappt! Man tycker man harvar runt på samma bilder men sju år i mellan borde väl ändå räknas som godkänt? :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Mikael Skafar

Post by AstroFriend »

Hej Mikael!
Imponerande och vacker bild av m33. Första tanken när man ser den är att den är tagen med ganska lång fokallängd. Men sedan när jag grovt räknar ut den får jag det bara till 530mm, ungefär som min lilla refraktor på 500mm f/4.5. Men antar att sensorn är ganska liten på din kamera och dessutom att den har ganska små pixlar eller? Men något har du beskuret bilden antar jag. Är också imponerande att fastar optiken ger så bra fokus på stjärnorna, hela vägen ut i hörnen eller är de bortklippta? Kommer spikarna du fått från kabeln till kameran eller är fastar enheten fäst med något stag för att avlasta korrektorn? Med 4 min exponering vid f/2.3 måste du en väldigt mörk himmel eller har du något pollution filter på? Har du någon uppgift på imagecircle och backfokus på din fastar? Din kamera måste ha mycket större diameter än vad sekundärspegeln har antar jag också. Får du inga problem med den värme som kameran avger och som också strålar ut rätt i bildfältet?

Många frågor kom jag med men är alltid intressant att jämföra olika konfigurationer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Hej Lars. Bilden är tagen vid f/2,3 med Fastar Hyperstar enhet. Dvs. en brännvidd på ca 540mm som du säger. Bilden är sen kraftigt beskuren. Detta inte på grund av att det finns en massa problem mer att det är ointressant och att det krävs flatbilder för att kunna presentera bilden i sin helhet. Jag har hyfsat mörk himmel, inget filter har använts. Jag har inte upplevt några problem då det gäller värme från kameran. Spikarna kommer från kablarna som jaga dels måste ha till kameran men även från de jag kompletterat med för att få en uniform bild.

Med vänlig hälsning //Micke
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Mikael Skafar

Post by AstroFriend »

Hej Mikael.
Du har inte provat att lägga kabeln i en båge ut från kameran som en cirkelformad spider? Då skall det inte bli några spikes. Mer en svag hela varvet runt stjärnorna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M33 Triangelgalaxen - Mikael Skafar

Post by Timo »

Micke,
det hade varit trevligt att se lite udda objekt från dig.
Som du säger så har du ett "gäng" som du kör runt på sa att säga ;)
Jag kommer gärna ut en gång när du kör en fotosession.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Hej Lars

Jag har inget emot spikes, tycker rent av att det kan vara lite snyggt! Har aldrig provat den teknik som du beskriver, tror det kan bli rätt strulig att få till? När jag tar bilder utan Fastaren så får jag inga spikes så här får jag ju lite variation :)

Då det gäller att variera objekten är jag som sagt väldigt konservativ! :) Men det är ju de stora objekten som är kul att ta på som Pretty Picture fotograf :) Tar gärna emot tips på lite stora objekt som passar Fastar formatet. Ska montera på monokameran nu och har möjligheten att ta lite H-Alpha då med.

Mvh //Micke
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Mikael Skafar

Post by AstroFriend »

Hej Mikael!
Jo jag tycker också spikes kan vara väldigt snyggt, men skulle föredra utan och sedan lägga på spikes när jag vill ha det.

Skrev ihop en tråd om curved secondary holder då kanske fler tycker detta skulle vara intressant att läsa om. Jag har ingen praktisk erfarenhet av hur det fungerar men har läst en hel del på nätet och tycker det låter intressant. I ditt fall kan det bli problem med att kabeln är ganska tjock, kanske skulle bli enklare med en platt kabel som är vänd åt rätt hål. Men är ju väldigt enkelt för dig att prova, bara böja till kabeln för ett test.

Här är tråden:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=8323

Fastar tekniken verkar väldigt intressant, har ju läst om det länge men trodde bildfältet var ytterst begränsat, typ kanske 5-10mm. Och jag skulle nog vara lite orolig för att knäcka Schmidt correctorn. Den Fastaren du har verkar vara väldigt bra färgkorrigerad också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply