M57 Ring nebula - Wolfgang Wündsch

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

M57 Ring nebula - Wolfgang Wündsch

Post by Wolfgang »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ring nebula
Exponering: ISO 12800, 10s
Fotograf: Wolfgang Wündsch
Teleskop: Celestron CPC De Luxe 800 HD
Kamera: Sony A7S
Kommentar: Obehandlad bild, bara beskuren

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M57 Ring nebula - Wolfgang Wündsch

Post by AstroFriend »

Hej Wolfgang!
Vad fint m57 framträder och detaljer syns i den också. Ser du har en rejäl samling teleskop. Ofta nämns at sc teleskopen inte alltid ger så bra kontrast. Hur upplever du den jämfört med till exempel din 120ed refraktor? Har själv haft en c8 av den numera antika oranga sorten och upplevde kontrasten som ganska låg. Men var ju bra på andra sätt.

Ser också du har den intressanta kameran Sony a7s. Kan du styra den från datorn och få över bilderna direkt? Vilket program har du i så fall till det? Har ju själv funderat på att gå över till sonys spegellösa men har avvaktat ett tag då jag läst om att man inte får ut bilderna i riktigt raw format. Hur upplever du det?

Imponerande med m57 på 10 sekunder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: M57 Ring nebula - Wolfgang Wündsch

Post by Wolfgang »

Hej, Lars.

Detta var bara ett experiment. Jag villa testa om A7S kunde kopplas till telekopet och ta några bilder överhuvudtaget. Gissa om jag blev positivt överraskad. Celestron VX står nerpackad (har ej plast i observatoriet), den köpte jag när mitt CPC gick sönder, för att inte vara utan. Refraktorn använder jag mest för att titta på solen med.
Kameran styr jag från min iPad Mini, via appen från Sony. Fungerar jättebra. Från datorn finns ännu inget till Sony.
Men jag ser inte varför man måste ha en dator. Skärpan ställer man in med Focus peaking, jätteenkelt.

Jag kommer att ta fler bilder och stacka, till helgen. Jag faktiskt inte använt deras ARW format ännu, bara kört JPG.
Tänker då testa ISO 3400 och längre slutartider. Men 12800 är inte så illa eller hur?



Måste säga att Sony blåser banan av både Nikon och Canon.
Varken Nikon eller Canon har kommit med något banbrytande de senaste 10 åren. Samma gamla kamera i nytt utseende. Det tog tom tid innan de fattade att Wifi skall det vara i en kamera. Dessutom väger de ju ett ton. det blir ganska mycket i slutänden med alla objektiv. Nu tänker jag på "vanliga" fotografer. Titta bara hur många nya kameror Sony kommer med och vad de kan. De satsar på bred front.
Dessutom kan du använda vilka objektiv som helst (via adapter) på en Sony, oavsett fabrikat. Det kan varken Canon eller Nikon (vad jag hört).

Jag har haft både Nikon och Canon. Har även en point-and-shoot, Sony RX 100 II, grym lite kamera.
Sonys senaste A7R II har 5 punkts bildstabilisator, förbättrade brusegenskaper, 4K video (4 K video har även den nya lilla RX100IV).
Titta på lilla mästerverket A6000.

Ja som du förstår har jag blivit frälst. HI
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Post Reply