Roque Cinchado - Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Roque Cinchado - Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Roque Cinchado - Vintergatan
Exponering: Stack från 3 bilder á 8s, f2.2 ISO 3200
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 35mm AF f1.4
Kamera: Sony a7 III
Kommentar: Uppe vid Los Roques de Garcia på Teide står Roque Cinchado så ståtligt och gör sig riktigt bra emot natthimlen :D

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

sjukt snyggt! riktigt bra vintergator från dig nu!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by kribba »

Nice! Otroligt att det räcker med 3 x 8 sek för så bra bilder. Måste vara riktigt mörkt däruppe.
Alla verkar åka till Teide för astronomiska upplevelser. Kör ni helt fokuserat då på astro i en hel charter vecka o inga drinkar
i polen :D Hur många klara nätter är det i genomsnitt där per månad?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Starfish »

FY F** va fin bild jag längtar tills mina grejer jag beställt kommer hem :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Robert Habolin wrote:sjukt snyggt! riktigt bra vintergator från dig nu!
Tack Robert!

ja dem har legat och mognat nu ett par månader. Hamnade i en sådan editeringssvacka efter resan att allt har sett skit ut så fort jag försökt mig på något. Men nu så tror jag att det börjar falla på plats igen :P
Starfish wrote:FY F** va fin bild jag längtar tills mina grejer jag beställt kommer hem :)
Tack så mycket :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Starfish »

Tannerswe wrote:
Robert Habolin wrote:sjukt snyggt! riktigt bra vintergator från dig nu!
Tack Robert!

ja dem har legat och mognat nu ett par månader. Hamnade i en sådan editeringssvacka efter resan att allt har sett skit ut så fort jag försökt mig på något. Men nu så tror jag att det börjar falla på plats igen :P
Starfish wrote:FY F** va fin bild jag längtar tills mina grejer jag beställt kommer hem :)
Tack så mycket :D
Du e the TANNERBOMB
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

kribba wrote:Nice! Otroligt att det räcker med 3 x 8 sek för så bra bilder. Måste vara riktigt mörkt däruppe.
Alla verkar åka till Teide för astronomiska upplevelser. Kör ni helt fokuserat då på astro i en hel charter vecka o inga drinkar
i polen :D Hur många klara nätter är det i genomsnitt där per månad?
Tack Kribba! egentligen räcker väl 8s, jag gjorde först en editering på en singelbild men då jag hade 3st så tog jag och gjorde om allt på stacken istället. Blev väl marginellt mindre med brus, annars så är det inte så mycket skillnad.

Teneriffa är rätt trevligt som obs/fotoplats. Mörkermässigt så imponerar det inte så mkt utifrån mina egna upplevelser då riktigt bra nätter på Öland är minst lika bra i det avseendet. Sen kanske antalet riktigt bra nätter på Öland inte är så många på ett år... :P Annars så är jag lite överraskad att det är så pass mkt ljusföroreningar som letar sig upp på berget men även det är relaterat till Caliman som kan ställa till det ordentligt. Men jag kommer åka hit igen då det är så pass bra, smidigt att bo samt att jag hittar rätt bra här nu :P

Det som skiljer sig är ju ffa objektens placering och man har kärnan högt upp på himlen under väldigt många timmar och här hemma har man kärnan precis över horisonten 1 timmma per natt på våren och likaså i augusti.

När det gäller Calima så gäller det att ha lite flyt För 2 år sen hade jag bara en riktigt bra natt med lite Calima och rätt mkt under ett par nätter under veckan och moln ett par nätter med. Denna gång hade jag betydligt bättre tur med en lite halvdan natt med Calima och övriga nätter så var det väldigt lite och bara 1 natt av 9 var det lite moln som störde och givetvis var det natten med Perseiderna :P

Något jag reagerade på i år var mängden turister ute om natten som astrofotade. Betydligt fler detta år än förra året. Men nu åkte jag i början av augusti och förra gången var det i slutet av september.

Antalet klara nätter beror när på året du åker. Åker du sommarmånaderna (maj-september) så har de 30-31 regnfria dagar per månad och <5mm i total nederbörd. Så relativt säkert, särskilt då Teide ligger nästan alltid så att toppen är över ev moln som bildas över havet.

När jag har varit iväg nu så har det varit 100% astrofokus. Fota hela nätterna och sen sova till lunch, crusat ett par mil med bilen och upptäckt ön och sen på det igen vid 19-20 tiden igen :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Starfish »

Fan jag längtar tillbaka till Kroatien och Australien när du skriver så bra om Teneriffa :) <3 älskar utomlands föresten du har kört rätt mkt morph transfer i pixinsight på denna va? brukar du göra det?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Starfish wrote:Fan jag längtar tillbaka till Kroatien och Australien när du skriver så bra om Teneriffa :) <3 älskar utomlands föresten du har kört rätt mkt morph transfer i pixinsight på denna va? brukar du göra det?
Jag editerar bara i Photoshop så ingen morph transfer :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Otroligt vacker Vintergata! Tänk om vi kunde få se den så här hos oss :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Finger of God Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack och eller hur [emoji3] så mycket enklare det skulle bli i många avseenden
Martin F wrote:Otroligt vacker Vintergata! Tänk om vi kunde få se den så här hos oss :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply