M45 Plejaderna - Per Hellbom

Bilder från galleriet
Post Reply
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

M45 Plejaderna - Per Hellbom

Post by hellbom »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering:
Fotograf: Per Hellbom
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Hej! Jag är helt ny här. Men har hållit på astronomi från jag var 11 år. Nu har börjat med astrofotografering sedan länge. Nu har jag tagit steget längre. Köpt refraktor
SKY-WATCHER EVOSTAR-80 ED. Montering EQ3 PRO SYNSCAN. Kamera Canon 100D. EXPONERINGSTIDS 1 min 20 sek, endast en bild. Behandlat få mörkare bakgrundsbild.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M45 Plejaderna - Per Hellbom

Post by hellbom »

Jag är ny här. Många ljussvaga stjärnorna får konstiga svansar. Vad beror det på? Min refraktor är helt ny och säkert rätt kollominerat på fabriken? Kan det vara fel fokuserat? Måste jag skaffa Bahtinov Fokusmask?
EDIT: Kan det vara spegeluppfällning Canon 100D som stör?
Attachments
Skärmavbild 2020-04-20 kl. 19.15.45.jpg
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Per Hellbom

Post by kribba »

Har för mig jag sett detta felet tidigare men minns inte var! Känns inte som nått av dom vanliga:

http://www.skyatnightmagazine.com/advic ... errations/" onclick="window.open(this.href);return false;

Guidar du? Hur har du polställt? EQ3 funkar men vill minnas att jag aldrig låg över minuten med den när jag hade den.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M45 Plejaderna - Per Hellbom

Post by hellbom »

Tack för länken. Jag guidar inte, därför var jag medveten om att inte ta för långa exponerings tider. Jag gjorde mycket enkel polinställning, snabbt alltså. Jag tänkte i första hand göra experiment med helt ny refraktor och se hur resultatet blev. Men bilderna blev annorlunda ändå, konstiga svansar... Jag tror det har göra med min Canon 100D spegeluppfällning före slutaren börjar öppna, det uppstår vibrationer i kamera. Jag har ny Canon R (spegelfri), men har inte T2 gänga RF fattning ännu. Får se var det blir nästa gång. Intressant det du säger om EQ3 bör ta under minuten exponering. Ska testa det. Tack!
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Per Hellbom

Post by kribba »

Slarva inte med polinställningen, är det absolut viktigaste att få 99,9% rätt ! Nu har ju EQ-3 ett enklare pol skop än dom dyrare monteringarna.
Men köper du en billig guide kamera/skop så kan du köra automatiserad polställning via Sharpcap.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M45 Plejaderna - Per Hellbom

Post by hellbom »

Tack för svar! Jag är ny inom astrofoto, har mycket att ta in. Tack för tipset om Sharpcap. Du tror inte spegeluppfällning hos systemkamera påverkar? Jag hade en kamera med 55 mm objektiv på fotostativ, såg en satellit passerade. Tog en 3,2 sek bild. Den visar hur spegeluppfällning påverkade satellit banan, ser så konstigt ut, vibrationer. Men EQ3 är en mycket tyngre tillsammans med refraktor så spegeluppfällning ska inte påverka tror jag, jag tror mer på dig om pol och guide. Lägger upp en bild av satellit.
Attachments
Satellit 3,2 sek spegelproblem.jpg
Satellit 3,2 sek spegelproblem.jpg (32.83 KiB) Viewed 2252 times
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Post Reply