Långe Jan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Långe Jan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Långe Jan
Exponering: 36 bilder @10s, f2 ISO 3200
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 24mm f1.4
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Det är bråda tider innan gryningen om man vill få med så mycket som möjligt av de centrala delarna av vintergatan.
Här hann jag precis klart klart innan himlen började slå om till sin betydligt mer blåa nyans den får ca 10-15 minuter efter att det astronomiska mörkret försvunnit.

Sen jag moddade kameran har den blivit väldigt mycket mer ljuskänslig och det var svårare än tidigare att få till fyren och ljuset från den. Men med rätt timing av ljuskäglorna från fyren och ett par sekunder kortare exponeringstid så gick det relativt väl att få med den utan att den blev totalt överexponerad.

Det blir nog ett försök på Rho Ophiuchi och kanske lagunnebulosan så fort månen är borta igen, även om de står så lågt på himlen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Den här bilden är helt sanslös! Med norrsken och så mycket av galaxen centrala delar. Hur är den moddade kameran att vitbalansera på såna här bilder?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Långe Jan - Jörgen Tannerstedt

Post by Ginge »

Enig med Martin, - dette er et hysterisk flott bilde!

mvh Ginge
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Långe Jan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack Ginge och Martin :D


Den moddade kameran tog ett par timmar och ett antal svordomar att komma överens med i efterbehandlingen. Man blir ju lite van vid att göra på ett sätt och köra på sina gamla presets.

Likaså i preview var det hopplöst föst att se ngt då allt var i röda toner och första gången jag fotade norrsken med den hade jag inte en aning om hur det egentligen såg ut :D Detta tills jag hittade inställningen för att kompensera som jag körde i botten, så nu ser det ut som original även bak på skärmen i preview.

På mina 2 senaste bilder så har jag kört 2800 och -65 för temperatur och färgton (med orginal körde jag 4200 +10 typ) men då får jag en liten varm ton som jag justerar till i PS vid slutjusteringarna. Vet inte varför men jag har nästan alltid börjat med bilderna lite för varma och sen "kylt" ner dem i slutet :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Långe Jan - Jörgen Tannerstedt

Post by Lazze »

Det syns verkligen att du komponerat det hela minutiöst och resultatet är ju inget annat än fantastiskt vackert :good:

/Lasse
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Långe Jan - Jörgen Tannerstedt

Post by Init4theimaging »

:good: :good: :good:
Magnusedback
Posts: 209
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Långe Jan - Jörgen Tannerstedt

Post by Magnusedback »

Riktigt snyggt! :good:

/Magnus
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Långe Jan - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

Fantastisk bild.

Kul att se nån ta så bra vintergatan-bilder från Sverige. hatten av!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Post Reply