Norrsken - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Norrsken - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Norrsken
Exponering: 3s
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Samyang AE 14mm
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: Nattens norrsken! Så här såg det ut när jag skulle gå och lägga mig vid 23:30 tiden. Jag tog ut kameran på stativ och fotade lite grann, blev rätt så spektakulärt. ISO6400, Samyang 14AE f/2.8 @ f/3.2 med bara någon sekunds exponering för att fånga detaljerna i norrskenet. Platsen jag fotade på är strax utanför (59,5 N) Vänge/Uppsala. Man behöver inte åka till Norrland för att se norrsken :) Jag tog några bilder, sedan kom månen upp och lyste upp landskapet som syns på en av bilderna. Mycket effektfullt!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by Tannerswe »

Riktigt läckert fångat Christoffer!
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by bjorsa »

Tjusigt Christoffer !
Var oxå ute å försökte men blev inge bra .
Är det bara 1 st exponering på 1 sek å iso 6400 ?

Körde med pentaxk7 å iso 1600 men då med 30sek och ett samyang 8 mm 3,5 men som sagt blev inge bra bara lite grönt strax ovan träden dit ser ut att varit mkt kraftigare å snygga formationer det blev som sagt snyggt fotat
mvh/bjorsa
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack båda för kommentarerna! Jag tappade visst bort mig i inställningsdjungeln, det ska vara 3 sekunder.

30 sek brukar göra att norrskenet blir rätt så suddigt och utdraget, även stjärnorna brukar bli riskorn eller spaghetti om man har lite längre brännvidd. Det är bra om man kan hålla lite kortare slutartider och ha en kamera med känslig sensor, öka på ISO rejält för att få kortare slutartider med tydligare detaljer. Ett ljusstarkt objektiv är oxå bra. Detta norrsken flammade upp ordentligt under en rätt så kort period, det lugnade sig betydligt efter bara 20 minuter. Så jag antog att jag prickade in rätt tid här. Jag vet inte var du bor Bjorsa men jag bor på 59,5 N latitud och detta bör ha synts ända ner till Skåne när norrskenet var som kraftigast för det var rätt så högt upp på himlen. Jag kan inte uppskatta exakta höjder riktigt men det var väldigt vackert att se visuellt oxå.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by pesa »

Jäkligt snygg bild!
Det starkaste norrsken jag sett sen jag flyttade från Östersund.
När jag strulat färdigt med stativ och kamerainställningar var det mesta borta så mina bilder vart inte alls bra. Dessutom tagna ifrån Enköping....

pelle

Edit: När jag "pixel-peepar" så slår mig en sak, jäkla synd att man inte kan binna CMOS (som man kan med CCD). Detaljerna i norrskenet hade säkert bevarats även med 4x4-binning och då hade man fått ännu mindre brus (pga utläsningsbruset)
Obs, detta är inte kritik, bilden är fantastikt brusfri med tanke på exponeringstid och ISO-inställning.
Undrar iofs om inte Nikon (Sony-sesor) har ett grund-ISO på 800. ISF kunde man lika gärna exponerat samma tid fast för ISO 800. och skruvat upp nivåerna i bildbehandling för identiskt brus. (Fast inte sett nåt alls i kamerans skärm)
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack för kommentaren Pesa :) Det är alltid kul att visa upp bilder som folk uppskattar.
ZWOs kameror som alla har CMOS-sensor går att binna. Jag ej hur det går till riktigt. Fråga Sam Wen han är jättebra på att svara på alla typer av frågor.
Sensorn i D600an är designad av Nikon men tillverkad av Sony. IMX128 heter sensorn och verkar inte finnas i någon annan kamera förutom i D610.
Om du vill så kan jag skicka över råfilen till bilden så kan du få testa att labba med mjukvarubinning om du vill. Tror inte det gör så stor skillnad i efterhand faktiskt. Jag tror "bas ISO" ligger på runt 1600 men jag vet faktiskt inte. Kameran har ett ISO-boost läge för att kunna utvidga ISO-talet till någonstans runt 25000 men det har jag bara testat lite grann. Men det är som du säger, ungefär samma sak som att i ett bildbehandlingsprogram trixa lite med nivåerna i efterhand bara man använt sig av "bas ISO" så ska det egentligen inte spela någon större roll i teorin. Dock tycker jag det är enklare att få till det med hög ISO från början. Egentligen borde det heta gain istället.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by Martin F »

Fantastiskt! Vilket drag! Får mig att gräma mig lite över att jag inte orkade mig ut igår.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by pesa »

Japp, gain hade vart bättre beteckning.
Jag borde vart tydligare angående binning, vad jag avsåg var binning med bibehållet utläsningsbrus/pixelgrupp.
När man binnar CCD 2x2 så får man 1/4 av utläsningsbruset, gör mkt stor skillnad för dynamiken med smalband.
Som du säger kan man "binna" en del (alla?) cmos också men då får man inte lägre utläsningsbrus--> man kan lika gärna skita i att binna då.
Hade det inte vart för detta hade jag nog skaffat nån av ZWO-s nya CMOS. Dessvärre är pixlarna så små att jag skulle få en upplösning på ca 0.7 "/pixel.
Grymt på toppen av Las Palmas men med den vanliga seeingen av 2-3 " i Sandvreten är det bortkastat.
Som jag ser det alltså! :D

pelle
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by jwarell »

Snyggt fångat Christoffer med fin grön färg spm lyser upp landskapet! Kul att det var synligt härifrån Skåne också för en gångs skull, men här låg bågen på bara 5 graders höjd och strålarna nådde inte högre än 10 grader.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Vad jag förstått det som så går det att göra 2x2 hårdvarubinning med ZWOs kameror. Det är själva chippet som har stöd för det vad jag förstått det som. Som sagt, fråga Sam, han är väldigt vänlig och svarar på alla möjliga frågor kring sina produkter.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ori_42
Posts: 1
Joined: 2019-02-15 19:46:18
spamtest: JA

Re: Norrsken - Christoffer Svenske

Post by ori_42 »

Hej [ Suverän bild ]
Från Peter Wiklund sundsvall

via NSAA
blev jag tipsad Av Ulf Johansson att du sysslar med ATM.
Om så vore, det kul att kanske få lite nya & fräscha ideer.
har lite mekaniska problem med Dec axeln på mitt hembygge
Kort fattat lyder det..
Problemet är Axel på motor 5 mm Kugghjul innerdiameter 6mmHar ej tillgång till svar då problemet varit löst.Koncentricitet är av stor vikt här..Någon som vet var köpa mässing stål aluminium rör bit med hög tolerans på måtten +0.03 -0.02mm eller någon annan ide hur lösa problemet.

Du hittar mig på
http://nsaaforum.ning.com/profile/PeterWiklund" onclick="window.open(this.href);return false;
ori_42@hotmail.se
tel 070 258 00 44

Mvh Peter W
Post Reply