Första försöket, IC 405 Flaming Star nebula mfl

Bilder från galleriet
Post Reply
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Första försöket, IC 405 Flaming Star nebula mfl

Post by Freke »

Har äntligen lyckats ta min första astrobild och tar gärna emot kommentarer.
flaming star.png
Försök två efter att ha försökt hålla tillbaka stjärnorna lite mer:
flaming star2.png
Försök 3:
flaming star3.png
Försök 4:
final_crop2.png
Rådata finns här:
https://www.dropbox.com/sh/cg5o8ws7dtsh ... 1s0aa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Info:
Canon 1200D, HEQ5 oguidat, dithering via backyardeos och ascom.
Samyang 135mm F2 objektivt på full öppning.
Ca 80 subs med 180s exponering och iso800, tog några på slutet med iso1600 och 90s för jag hade tänkt jämnföra men då drog molnen in så det blev inte så många.
Stackad med deepskystacker och sen behandlad i pixinsight.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Första försöket, IC 405 Flaming Star nebula mfl

Post by ragge »

Freke wrote:Har äntligen lyckats ta min första astrobild och tar gärna emot kommentarer...
Hej Freke,

Välkommen in i astrofototräsket :green:
Såg att du undrade om att kontrollera stjärnorna vs nebulosan. Jag har inte PI men gjorde ändå ett försök med ditt rådata.
Strechade lite, brusbehandlade något, körde GradientXterminator mm, och efter ett tag gjorde jag en tif-fil som jag tog bort stjärnorna från med programmet Straton. Stretchade vidare med denna nya bilden och lade sedan tillbaka stjärnor från den första med blandningsläge "lighten".
freke_2.jpg
Synd att brännvidden var lite väl kort för detta motivet, bilden är hårt croppad men det visar ändå att objektivet levererar ! Och du körde oguidat också - inte dåligt gjort !

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: Första försöket, IC 405 Flaming Star nebula mfl

Post by MrZ »

Riktigt snyggt gjort måste jag saga Ragge! :good:
MVH/Zoltan
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: Första försöket, IC 405 Flaming Star nebula mfl

Post by Freke »

Tack för välkomnandet, tror jag ;) det verkar kunna bli hur dyrt som helst det här...

Skönt att se hur pass bra bild det går att få från den här rådatan, det ser verkligen bra ut! Nu blev jag inspirerad till att lära mig mer, har redan hittat några tutorials på pixinsight ang. att hålla tillbaka stjärnor och få fram nebulosan.

Den oguidade följningen var jag väldigt nöjd med, det är en fröjd att jobba med polemaster måste jag få säga.
Här är en 10 minuters bild jag tog vid tillfället för att se hur bra den följde och jag tycker det ser bra ut.
LIGHT_600s_200iso_+8c_20170102-22h59m22s052ms_crop.png
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Första försöket, IC 405 Flaming Star nebula mfl

Post by ragge »

MrZ wrote:Riktigt snyggt gjort måste jag saga Ragge! :good:
MVH/Zoltan
Tack Zoltan !
Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: Första försöket, IC 405 Flaming Star nebula mfl

Post by Freke »

Uppdaterade mitt inlägg med försök nr 2... fortfarande mycket att lära kan jag konstatera, tyckte det var en markant förbättring när jag satt med den men nu sida vid sida ser det ut att vara en marginell skillnad.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Första försöket, IC 405 Flaming Star nebula mfl

Post by ragge »

Freke wrote:Uppdaterade mitt inlägg med försök nr 2... fortfarande mycket att lära kan jag konstatera, tyckte det var en markant förbättring när jag satt med den men nu sida vid sida ser det ut att vara en marginell skillnad.
Visst är den bättre - inte lika många små stjärnor. Det syns bäst om man förstorar till fullskärm.
Men jag tycker nog att båda bilderna har lite för hög kontrast,och kanske också att de är stretchade lite väl hårt.
Jag glömde nämna tidigare att jag inte använde dina darks - jag brukar själv varken använda darks, flats eller bias.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply