GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias
Exponering:
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: 24-85 AF-S 1:3.5-4.5 G ED
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: Efter ett besök på La Palma så vill jag gärna visa upp lite bilder här på forumet. Vi hade turen att få tag på två biljetter till en visning så vi kunde få se världens största teleskop Gran Telescopio Canarias. Det är en segmenterad 10,4 meters spegel och sekundärspegeln är en berylliumspegel. Det var ett Cassegrain/Nasmyth instrument som gick att växla mellan de olika typerna beroende på om man lät tetriärspegeln att sitta kvar eller inte. Nedan kommer ett gäng bilder för att visa hu det såg ut.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

phpBB [video]
Attachments
Ett gruppfoto med bara två människor. Jag och Anna.
Ett gruppfoto med bara två människor. Jag och Anna.
Denna kupol är enorm! Gran Telescopio Canarias.
Denna kupol är enorm! Gran Telescopio Canarias.
En närbildp å spegelcellen för primärspegeln. Hela korgen innhåller massor av elektronik för att ha adaptiv optik (vad jag förstod det som) guidningen gick fort då vi bara hade en tidslucka på exakt 20 minuter där inne. Gran Telescopio Canarias.
En närbildp å spegelcellen för primärspegeln. Hela korgen innhåller massor av elektronik för att ha adaptiv optik (vad jag förstod det som) guidningen gick fort då vi bara hade en tidslucka på exakt 20 minuter där inne. Gran Telescopio Canarias.
Spegelcellen till GTC Gran Telescopio Canarias.
Spegelcellen till GTC Gran Telescopio Canarias.
Här syns GTC och den beryktade sekundärspegeln i beryllium. Kostar förmodligen mer pengar än vag jag någonsin kommer att tjäna totalt under min livstid. Gran Telescopio Canarias.
Här syns GTC och den beryktade sekundärspegeln i beryllium. Kostar förmodligen mer pengar än vag jag någonsin kommer att tjäna totalt under min livstid. Gran Telescopio Canarias.
GTC i sin fulla prakt, vräldens största teleskop. Det som syns är den segmenterade primärspegeln samt tetriärspegeln för att få Nasmyth fokus. Gran Telescopio Canarias.
GTC i sin fulla prakt, vräldens största teleskop. Det som syns är den segmenterade primärspegeln samt tetriärspegeln för att få Nasmyth fokus. Gran Telescopio Canarias.
Här är vi på guidad tur i teleskopdomen (dagtid förstås). Gran Telescopio Canarias.
Här är vi på guidad tur i teleskopdomen (dagtid förstås). Gran Telescopio Canarias.
Solnedgång med spikar pga bländarlameller i kameraobjektivet. Denna utsikt är från NOT och man ser GTC nedanför, supermäktigt i verkligheten! Gran Telescopio Canarias.
Solnedgång med spikar pga bländarlameller i kameraobjektivet. Denna utsikt är från NOT och man ser GTC nedanför, supermäktigt i verkligheten! Gran Telescopio Canarias.
Gran Telescopio Canarias (GTC), vyn är fantastisk och vägen var väldigt fin att köra där uppe. Ett otroligt ställe dit jag gärna åker tillbaka till! Gran Telescopio Canarias.
Gran Telescopio Canarias (GTC), vyn är fantastisk och vägen var väldigt fin att köra där uppe. Ett otroligt ställe dit jag gärna åker tillbaka till! Gran Telescopio Canarias.
Gran Telescopio Canarias (GTC), bara för att havet syns nedför med 2400 meters höjdskillnad.
Gran Telescopio Canarias (GTC), bara för att havet syns nedför med 2400 meters höjdskillnad.
Vyn ovanför GTC, här syns SST samt ett par andra observatorier
Vyn ovanför GTC, här syns SST samt ett par andra observatorier
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by Håkan N »

Ett besök på GTC får man lite förhållande till storleken.
Coola bilder.

LaPalma är härligt !
Längtar till nästa gång man kommer dit.
Ex frukosten ute med utsikt över Atlanten och trevliga promenader/trek och de goda röda vinerna från Vega Norte ( Bodega strax norr Tijarafe )
Bland det bästa är smutta på ett sött vitt Malvesia vin på altanen vid solnedgången och veta man kan obsa en stund senare utan att frysa ihjäl.
Det här är en sån Ö man bara vet man kommer mer till.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag håller med dig att det är en ö som man kommer fler gånger till, det var en väldigt bra resa och det kommer att börja gå lågprischarter nu i höst. Sist jag kollade flygpriserna så kostade det 3000 kr tur och retur för en resa i oktober.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by Lazze »

Vill ha :D

Fast jag får nog nöja mig med att peta in en resa till Gran Canaria på min bucket list. Efter att ha läst reseberättelserna från er som varit där så är man verkligen sugen att åka dit.

/Lasse
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag tyckte det var kul att dela med mig av lite bilder och miljöer därifrån. Vi får väl ordna en gemensam astronetresa till La Palma.. :D :D :D :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by ragge »

Intressant reportage, bra bilder + video !

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by Yquem »

Häftigt! Tack för rapporten!
/Anders
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by Katarina H »

Jösses vilket ställe!! Och vilka fina bilder!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ja visst! Bara den där sekundärspegeln i Beryllium är värd ett besök att få se :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by Hans Bengtsson »

Ni som har besökt La Palma: har ni stött på några privatobservatorier där som man kan se ”från vägen”?

Det som jag känner till är Tacande-observatoriet:
https://www.lost-infinity.com/visiting- ... -la-palma/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tacandeobservatory.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Observatoriet har till helt nyligen ägts av Joan Genebriera, men egendomen har nu köpts av den framstående matematikern m.m. (även variabilisten!) Paul Leyland:
https://www.cl.cam.ac.uk/~pcl23/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://britastro.org/node/14032" onclick="window.open(this.href);return false;

För er som tyckte det var lite kämpigt att submitta nya variabler till VSX, ni var inte ensamma, det tycker även Leyland …
https://www.aavso.org/how-lose-friends- ... ate-people" onclick="window.open(this.href);return false;

... kanske blev det extra problematiskt eftersom Leyland har sina egna tal!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Leylandtal" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Intressant! Jag kände inte till Tacande Observatoriet förens nu. Det finns nån kupol som man kan skymta på håll från vägen LP-1 på nordvästra delen av ön innan man kommer fram till Athos om man kör från Hosinskys.

Boende och möjlighet att hyra stora astronomiska teleskop. Privat observatorium.
http://athos.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett annat boende där det oxå ingår teleskop, inte alls i samma klass som hos Kai på Athos. Privatägt, Hosinskys.
http://www.hierbabuena.info/stuga/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen vet jag inte om det finns något mindre privatägt teleskop uppe på höjden där de andra teleskopen står på La Palma.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by ThomasK »

Härliga teleskopbilder och intressant information. Leylands kritik mot VSX känns väldigt bekant.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by Katarina H »

Oj! Tänk att det är en såpass välrenommerad person (Leyland) som tar bladet från munnen när det gäller Otero. Fy fasen så tykna mail han skickade när jag submittade i variabelupptäckarprojektet..
On topic: får snart börja skissa på en Palma-resa. Tack för all info i denna tråd!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: GTC, Världens största teleskop! Gran Telescopio Canarias - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ja åk till La Palma Katarina H, det är en resa som du kommer att uppskatta. Om du har tur så kan du hitta lågpris charter från antingen Köpenhamn eller Arlanda.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply