NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Bilder från galleriet
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by ragge »

Läcker bild, kul att du kommit igång med kameran. Fantastiskt hur bra den optiken levererar ! Rosette-nebulosan ser ut som en hund...
Har du använt drizzleing i samband med stackningen ? EDIT: glömde att det bara är aktuellt om man har använt dithering vid fotograferingen...

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Matforsbon
Posts: 14
Joined: 2015-03-09 18:00:28
spamtest: JA

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Matforsbon »

Skulle också vara intressant med en Hubble Palett
Celestron C8 XLT
Skywatcher 102/120 Refraktorer
ASI120MC
ASI178MC
ASI178MM COOL
ASI1600MC PRO
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Lazze »

Kanonfin bild där man verkligen ser bryggan mellan konen och rosetten. Den är bra som den är men med färg får du en riktig pärla.
Jag vet inte hur mycket OIII som finns i det här området men finns det tillräckligt och om du gör en syntetisk grönkanal så kommer du att ha en fantastisk skärpa i färgbilden. Tyvärr tenderar stjärnorna att bli färglösa men den tekniken så kanske RGB är att föredra.

Med reservation om jag minns rätt: Om stjärnorna är avlånga i hörnen så brukar man behöva öka avståndet. Blir de bananer så får man minska avståndet.

God Jul.

/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Lazze wrote:Kanonfin bild där man verkligen ser bryggan mellan konen och rosetten. Den är bra som den är men med färg får du en riktig pärla.
Jag vet inte hur mycket OIII som finns i det här området men finns det tillräckligt och om du gör en syntetisk grönkanal så kommer du att ha en fantastisk skärpa i färgbilden. Tyvärr tenderar stjärnorna att bli färglösa men den tekniken så kanske RGB är att föredra.

Med reservation om jag minns rätt: Om stjärnorna är avlånga i hörnen så brukar man behöva öka avståndet. Blir de bananer så får man minska avståndet.

God Jul.

/Lasse
Tack för tipset, ser på mina testbilder att det är ännu värre på L och RGB-bilderna jag tog. Inga bananer dock :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

Ja det trista är att alla filter är olika.. Jag kan ha helt runda stjärnor över hela fältet på ex röd, sen blå är det helt skevt.

HA o röd är oftast det stabilaste på mitt scope, men det beror ju på att aberration antar jag.. även om triplets säljs som helt fria från färgfel.. men det stämmer ju knappast.
Ska bli intressant nu när man köpt top of the line tub och se skillnaden. en bra newton har ju fördelen att så länge man kollimerar med perfekt precision så ska det ju bli bra..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Hej Lasse,
Intressant det du skrev om över resp under kompenserad curvature yttrar sig som radiella utdragna stjärnor eller i tangenten som bananer. om det vore så skulle det underlätta avsevärt när man trimmar in avståndet.

Jag håller ju själv på och fintrimmar avståndet, har minskat med 10mm och tror jag skall minska 4mm till. Men det tog stopp här då nuvarande adaptern satte stopp med sin bygglängd.

I mitt fall med radiellt utdragna stjärnor skulle jag då öka avståndet, verkar lite mysko för jag är nog mer åt att det skall minska ännu mer än vad jag gjort hittills. Fast banan formen har jag hört om i något annat sammanhang, kommer dock inte ihåg några detaljer.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Lazze »

Hej Lars,
Det fanns en fin illustration som jag såg i höstas av hur det kan se ut med för mycket eller för lite avstånd. Jag har för mig att jag såg den på SGL, men när jag gjorde en snabbkoll där nu så hittade jag den inte men jag behöver nog prova lite fler sökfraser vilket jag inte hinner just nu.
Jag ska göra ett försök till i morgon och kolla på CN också.

Bananer och bönor kan man också få i kanterna pga fältrotation och dålig polinställning. Det kanske var det du tänkte på?

/Lasse
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Lazze »

Men plötsligt kom jag på det:
https://stargazerslounge.com/topic/2713 ... s-it-mean/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se andra posten uppifrån av Swag72.

God Jul

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Perfekt Lasse!
Jag hade uppfattningen att det på bägge sidor av optimala avståndet blev radiellt utdragna stjärnor.

Bananerna jag läste om för länge sedan var en optisk defekt, så mycket kommer jag ihåg. Kanske de ändå var detta de avsåg.

Fast nu blev det ju ett problem, bilden säger att jag skall öka avståndet med min radiellt utdragna stjärnor. Men när jag minskade avståndet med 10 mm så blev det bättre, därav att jag tror jag behöver minska det än mer, vilket tyvärr blir svårt och dyrt.

Men kommer också ihåg något annat jag läste för väldigt länge sedan. Skillnaden att man använder coma corrector för spegelteleskop och field flattener för lins teleskop är att pga av spegeln ger motsatta effekter. Kan man då tänka sig att det som sagts ovan gäller spegel teleskop och på min refraktor blir det tvärtom, alltså att jag skall minska avståndet? Fast nog tycker jag det krökta fokusplanet borde bli lika i de båda fallen. Önskar man hade haft lite djupare kunskaper inom optik.

Jätte tack för den länken Lasse!

Längre fram kanske jag hittar en djupare förklaring bakom detta så att man förstår den bakomliggande fysiken och kan göra egna simuleringar.

Ja God Jul på er alla, nu väntar Kalle Anka och sedan julskinka. Julklappar ligger redan under julgranen.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by micke187 »

Väldigt snyggt Martin! Ska bli intressant och se om du fortsätter med en mosaic på den här :good:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Corpze »

Kanonbild! Det verkar vara massa skön data, lite OIII och SII på den så ;)
Optiken verkar leverera minst sagt.
Själv sitter man på Bali tills 6e Januari och väntar på en spricka i molntäcket (Monsunperiod här nu). Har riktigt fin vy till Tarantellanebulosan från vår Villa i djungeln =)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

Nice, Bali lät skönt.. :)

även om vi hade 12 grader på Öland igår.. galet.

Har bara varit söder om ekvatorn en gång, tyvärr innan mitt stjärnskådar-intresse hade tagit riktigt fart och hade rätt begränsad kunskap om stjärnhimlen. Men kommer ihåg att jag tittade efter södra korset som syntes fint långt i söder från Mauritius.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Pelle »

Fantastiskt mycket detaljer och lite brus. Väl vald komposition. Vilket objektiv använde du?
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Pelle wrote:Fantastiskt mycket detaljer och lite brus. Väl vald komposition. Vilket objektiv använde du?
Hej!
Det blev fel när jag lade in bilddata och sedan verkar det inte hjälpa att ändra.
Objektivet är Samyang 135/2.0.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Tannerswe »

Läckert fångat som sagt!

Har man postat så får man ändra först bilddatan, sen får man gå in i forumet och ändra posten även där. Då går det att "uppdatera" :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply