Månen Superblodmåne - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Månen Superblodmåne - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen Superblodmåne
Exponering:
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Tamron 70-200 f/2.8
Kamera: Canon 60D
Kommentar: Jag brukar inte vara så för månen och dess liv däruppe utan undvika den så gott det går.

Men nu med super- blå- blodmånen på gång för vissa delar av världen är det inte för inte man får ett visst sug att uppleva en månförmörkelse igen då det var en härlig upplevelse. Bild från den senaste synliga månförmörkelsen här på Öland i september 2015.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Månen Superblodmåne - Jörgen Tannerstedt

Post by Jonas »

Fina bilder Jörgen!

På vilken altitud befann du dig? Här i Skåne har vi knappt haft en molnfri kväll/natt sedan mitten av November. :sad:

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Månen Superblodmåne - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack så mycket Jonas!
Ang vädret så är det samma här. Dock är denna från september 2015 och förmörkelsen då som var den senaste total förmörkelsen där vädret var med på rätt sida för mig om jag minns rätt.

Ser att info om när bilden är tagen inte följer med in i forumet så jag uppdaterade texten.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply