M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 100*70s (iso 3200) , 120*40 (iso800)
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX / C6 f/6.3
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Har varit sugen på att testa pixinsight tag. Har inte hunnit fota så mycket med min nya montering så lite gammal data från november förra året fick bli testobjekt. Ingen autoguider använd och monteringen var säkert inte perfekt balanserad/polinställd. Stjärnorna var långt ifrån perfekta. Tror att jag även fick lite ringar runt dem när jag försökte göra Stjärförminskning i PI. Utöver det måste jag säga att resultatet blev långt över förväntan! Är lite nyfiken på hur korrekta färgerna är. Färgmässigt var ungefär såhär som de såg ut direkt från kameran men med en aningen grön tint.

Kalibrerad med Flats och bias, inga darks.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by ragge »

Hej Martin,

Jag tycker du har fått till en väldigt fin bild, och färgerna ligger väldigt nära de som jag själv har på samma motiv. Sedan om det är "rätt"...
:good:

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Datarolf »

Fin bild!

Jag kan varmt rekommendera Pixinsight. Det är det bästa programmet för behandling av astrobilder som jag stött på. Tar ett tag att greppa, men ger mångfalt igen.

/Rolf J
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Martin F »

Jag tycker att det ser kanonbra ut! En bild du kan vara riktigt nöjd med :good:

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tack för de finna kommentarerna. Jag har kommit till samma slutsats som dig Rolf. Har testat lite mer gammal stackar i PI nu och det visade ganska tydligt att det fanns mycket mer data som jag inte lyckats få fram/bevara med Photoshop. Så jäkla kul, hoppas de eländiga molnen försvinner snart!

En liten fundering som jag har är om jag skulle samla på mig mer data för att locka fram de absolut ljussvagaste runt M42. Skulle det i så fall vara fördelaktigt att sänka iso och köra längre exponeringar t.ex. iso 800@4 min? Kan man sedan blanda in de mörkare partierna i bilden med hjälp något verktyg (HDR?) i PI eller stackar men den bara med den gamla datan?

Vad som egentligen gjorde mig nyfiken kring färgerna är hur man som amatör skulle kunna dra slutsatser om vad de är sammansatta av. De röda är väl väte som jag förstått, men de bruna och blåa tonerna? :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Jag hoppar in här.

Låga ISO tal är bra om man söker hög dynamik. Men du skriver att du skall fånga en svag detalj som du skall foga ihop med övriga data. Canon kameror brukar alltid ha mycket lägre utläsningsbrus vid höga ISO tal. Du får kolla speciellt för din kamera, gissar att det ligger runt ISO 1600 till 3200, med på påföljd då att dynamiken blir ytterst dålig. Det som blir överexponerat runt omkring får du ta bort, vanligt är att man med masker blendar in det i det övriga datat. Jag har på min Canon 5D och 6D provat med kombination ISO 400 och ISO 1600. Kanske 400, 800 och 3200 vore ett intressant alternativ också. Men har inte ännu utvecklat något bra sätt att foga samman de olika datat. Det kan också vara ganska svårt att aligna bilderna när det skiljer så mycket i nivån.


Grattis till häftig bild förresten!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Leffe
Posts: 1
Joined: 2018-02-19 10:56:05
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Leffe »

Hej!

Jag heter Leif Jacobsson och jobbar på TAM-Arkiv http://www.tam-arkiv.se" onclick="window.open(this.href);return false; där jag är redaktör för en arkivets ideella kulturtidning "Nio-Fem". Till nästa nummer har jag bett amatör-astronomen Gustav Holmberg att skriva om astronomer (och kanske lite även om amatörastroner. Jag har sett dina fina bilder speciellt fotot av Orionnebulosan. Jag är intresserad av om jag kan publicera den i tidningen "Nio-Fem" som illustration till Gustavs artikel. I så fall måste vi få den i 300 dpi. Vi en ideell tidskrift utan ekonomiska medel men det är ändå en mkt bra tidning. Hör av dig om du är intresserad att hjälpa oss. leif.jacobsson@tam-arkiv.se
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Tannerswe »

Väldigt fin bild Martin och med den kameran. Även kul att få läsa din kylningslösning i en annan tråd.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply