M82 Cigarrgalaxen - Peter Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

M82 Cigarrgalaxen - Peter Andersson

Post by blomma »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82 Cigarrgalaxen
Exponering: 25x120sek, 1600iso
Fotograf: Peter Andersson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: EOS 60D
Kommentar: Var ju en fin kväll så jag hann med denna galax också, här med lite mer tid, ser att det blir bättre.
Total exponeringstid verkar vara nyckeln till bra bilder.
Måste få ordning på PHD2 också.
Bara att öva.
Peter

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M82 Cigarrgalaxen - Peter Andersson

Post by kribba »

Fin bild , ser en hel del detaljer i M82! Du har lite samma problem som jag har i min C6, lätt coma på stjärnorna i sidorna, kör du med reducer?
Collimerade om teleskopet tidigare i veckan, såg direkt skillnaden i kanterna ( kollade dock bara visuellt, ingen mening o plåta nu
med snart fullmåne ),
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M82 Cigarrgalaxen - Peter Andersson

Post by blomma »

Yes har reducer, hur ser man coma, är det färgskiftningar eller att stjärnorna inte blir helt runda. Har aldrig colliminerat teleskopet, det är ca, 10 år gammalt. Köpte det mest för visuellt syfte men astrofoto är ju mycket roligare.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M82 Cigarrgalaxen - Peter Andersson

Post by kribba »

Dags och collimera då (-:
Jag är rätt ny användare av SCT men det är inte så svårt som man kan ana. Dock har jag förstått att en billig reducer aldrig helt får bort problemet,
man får croppa helt enkelt i bilden eller ha en kamera med mindre chip. Följde denna guide när jag gjort det, bra tips är att skruva i smååå steg.
När du sätter en stjärna out off fucus så håll upp en skruvmejsel framför teleskopet på den sida där ringarna tiltar mot så ser du direkt vilken
skruv du ska dra i ( blir en svart skugga ).

http://www.asterism.org/tutorials/tut14-1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
coma.jpg
coma.jpg (31.83 KiB) Viewed 2357 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M82 Cigarrgalaxen - Peter Andersson

Post by Lazze »

Koman syns som att stjärnorna ser ut som små kometer. En C8 har inneboende koma som inte att går att bli av med helt med Celestrons standard reducerare. Ju större sensor, desto tydligare syns det.
Om teleskopet är perfekt kollimerat så kan man kolla på om stjärnorna i hörnen pekar precis mot mitten. Gör de inte det så stämmer inte kollimeringen helt. För ditt teleskop ser det ut som de pekar åt höger över i stort sett hela bilden så en omkollimering skulle ge lite skarpare bilder.
Ytterligare ett tips till guiden ovan är att om du korrigerar genom att skruva moturs, dvs lossar en kollimeringsskruv, så avsluta med att vrida den pytttelite tillbaka. Alltså överkorrigera en aning och sen spänna åt lite.

Annars tycker jag du har lyckats bra, speciellt med tanke på att monteringen du använder inte är den bästa för den fokallängden.

/Lasse
Post Reply