M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Robert Habolin »

Testade vidare, enbart i Photoshop. Använde mig mycket av Noel Carbonis verktyg, Enhance DSO and dimmer stars. och Make stars smaller. För att ta fram det svaga stråken. Sen en massa stretch och annat givetvis, tyckte den blev bättre på höjden :)

Rob Test M42 mm.jpg

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by kribba »

Svårare än man kan tro med så mycket dynamik, nåväl min variant!
Attachments
integrationc.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

@Kribba : Tack för tips om länkningen. Tycker precis som du att det är riktigt klurigt med dynamiken. Har även en stack med 25s exponeringar som jag borde testa att bland in. Fick med mig över 30Gb data från La Palma så har att göra ett tag framöver. :D

@Robert Habolin : Tycker du har lyckats lyfta fram nebulositeten riktigt fint med PS. Jag håller med om att den blir bättre på höjden. Vet inte varför men de flesta bilder jag tar verkar bli bättre på höjden oavsett om det är astro eller annan typ av foto. Envisas med att försöka lyckas med de liggande bilderna då de gör sig bättre på datorskärmar. Tur det finns mobiltelefoner i alla fall. :green:

För mig känns det som att kontentan av att fånga, processa och diskutera den här bilden med er är hur viktigt det är med bra stjärnor. Går säkert att göra en del med tekniken att fånga bilderna för att förbättra. Kanske blända ner till f2.5 alt f2.8. Fick slänga en hel del subbar pga äggformade stjärnor, ev kanske hade behövt rejecta fler subbar.. En simpel autoguiding som inte kräver dator hade varit fint och kanske ett litet hopfällbart vindskydd. Tror inte att iso800 borde ställa till med så mycket problem. Kanske en del färg som är utfrätt?

Vet inte om det är möjligt att ta några kortare subbar (kanske med lägre isotal) för att blanda in med den andra datan med någon stjärnmask? Aja,hur som helst kommer ge den en omgång till när jag har mer tid. :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by kribba »

Tycker detta var verkligen kul och utvecklande.
Skulle det kunna vara en idé att lägga upp månadens
process utmaning? Fast det bygger så klart på att
det finns lika bra data som vi kan dela med oss, som i
detta fallet.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply