Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by stoffe »

taipan wrote:Passningen av färgerna? Hur gjorde du det? Du menar det att den grön upptill och röd nertill?

/M
Enklast är att öppna bilden i Registax och göra en RGB align och trycka på knappen auto.

Brännvidden får du anpassa i förhållande till ditt teleskops ljusöppning samt pixelstorlek på kameran. Ge oss mer info om kamera och teleskop så är det lättare för oss att svara på den frågan.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by taipan »

Hittade något som hette RGB Align där jag kunde justera färgerna.

Mitt teleskop är en Celestron EdgeHD 800. 203mm i diameter. Sen använder jag min Canon EOS 60d och filmar med hjälp av Backyard EOS planetfotofunktion.. Denna länk visar info om sensorn på kameran.
https://www.digicamdb.com/specs/canon_eos-60d/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fins det alltså nån "ultimat" brännvidd för ett visst teleskop med en viss kamera för att få bästa resultat?
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Så man du skulle göra en gissning. Vart är det jag gör mest fel?
tidpunkt?(planeten borde stått högre?)
Val av kamera? Hade varit intressant att testa med ASI120mm också fast jag frös så väldigt om fingrarna..
För lite data att arbetamed i AS2? (behöver längre sekvenser)
Eller är det fokus som sitter fel helt enkelt?

Givetvis är det kanske en kombination av flera men vore kul att få tips på vart jag ska börja för att få till ett bättre resultatnästa gång.
Nu körde jag ju på 2000mm och inte 4000mm som du själv. Kanske också påverkar hur mycket detaljer man får fram.
/M
Ja, det är absolut en kombination av flera och Jupiter står ogynnsamt till både vad gäller höjd och tidpunkt.
Bästa tiden just nu för att fotografera Jupiter är mellan kl. 01 och 04 då planeten står på mellan 10° och nästan 14° höjd.
Atmosfärens negativa effekter är stora på dessa låga höjder och ökar fort ju lägre planeten står så det underlättar att försöka pricka när planeten kulminerar rakt i söder.
Det kan absolut vara vettigt att du börjar som du har gjort på 2.000 mm. Då ligger du på f/10 vilket kanske är rimligt med tanke på de svåra förhållandena. När planeten ligger bra till, dvs på 40°-50° höjd så går man gärna upp till f/25 eller till och med högre.
Med din ASI-120 kamera får du då en bild som är hälften så stor mot den som jag har lagt upp och det räcker gott och väl. Fördelen är att du då får bättre signal. Eftersom det är en monokamera så kan du med fördel sätta på ett rött eller infrarött filter som mildrar effekten av turbulensen.
Man bör inte överstiga sekvenser på mer än 2 minuter på grund av planetens snabba rotation och då försöker du fånga så många frames som möjligt på denna tid men med bibehållen god signalstyrka. Mitt histogram i Capture programmet brukar jag försöka hålla på mellan 50 och 70%.

Vill du använda filmfunktionen i din DSLR så rekommenderar jag dig att kolla på Bengt Ruterstens fina resultat med den metoden http://astronet.se/view_image.php?id=3711" onclick="window.open(this.href);return false; . Givetvis stod Jupiter betydligt bättre till vid det fotograferingstillfället men tittar du in på hans planetgalleri kan du säkert snappa upp en del tips.

I övrigt kan jag bara råda dig att testa dig fram, från dina första resultat kan det ju bara bli bättre :good:
Själv går jag alltid på känsla och erfarenhet och anpassar bildskalan efter rådande omständigheter mer än efter formler och uträkningar.
Jag försöker ofta ligga på en så hög bildskala som möjligt, inte sällan en bra bit över vad formlerna ger som idealiskt, ibland med bra resultat och ibland inte men jag har min egen logik för detta.

/*Peter R
Post Reply