M51 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

M51 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51
Exponering: 151 x 30 sek
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: M51 fotograferad från Stockholm under 3 nätter i väntan på att Jupiter skulle komma upp med en C9 EdgeHD.
Totalt 1 tim 15 min på 6.400 och 12.800 Iso manuellt ställda och stackade i Photoshop.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M51 - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Riktigt fin bild av M51 med kompisen NGC 5195. Jag har alltid gillat M51 och dess vackra spiralarmar...och det är fantastiskt att du har lyckats ta denna fina bild inifrån Stockholm med din C9,25 Edge HD.

/Torbjörn :good:
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M51 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Torbjörn,
samma här, har alltid varit fascinerad av denna dubbelgalax.
Jag lyckades också skönja den visuellt om än på gränsen och det var bara 3:e gången någonsin inifrån Stockholm. Tidigare var med lite större teleskop.
Bilden är lite brusig på grund av väldigt höga Iso och trots många subbar men jag föredrar att ha den så här och bygga på den nästa vinter.
Man kan även svagt se IC 4278 (mag. 16) som ligger till höger om NGC 5195 och som ser ut som en liten hantel på bättre bilder, IC 4277 (mag. 16,5) snett nedanför till höger, ser ut som en horisontellt liggande nål och även några ännu svagare.

Så här ser en obehandlad sub ut i samma skala och beskärning.
_MG_2774-2M.jpg
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M51 - Peter Rosén

Post by ragge »

Fantastiskt att få fram en sådan bild med tanke på omständigheterna. Använder du något ljusföroreningsfilter ?

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M51 - Peter Rosén

Post by kribba »

Dina 30 sek subbar ser ut som mina strax utanför Stockholm. Provade i förrgår som sista grej innan sommaren att ta 2 timmar på hjärt nebulosan. Blev bara röda ljusföroreningar , såg bara svagt den ljusstarkaste delen av nebulosan. Ibland vill man bara ge upp av
dessa ljusföroreningar. Mycket bra bild du fick fram måste jag säga.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M51 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Fantastiskt att få fram en sådan bild med tanke på omständigheterna. Använder du något ljusföroreningsfilter ?

Ragnar
Tack Ragnar,
Det är enormt mycket jobb med detta manuella handhavande som jag ägnar mig åt men det är också enormt kul att se bilden långsamt växa fram. Vad som alltid känns magiskt är att trots dålig signal så framträder ändå väldigt svaga bakgrundsgalaxer.

Nej, jag har inte använt något ljusföroreningsfilter. Det skulle tvinga mig att fördubbla exponeringen vilket skulle betyda 60 sek subbar.
Med 2.350 mm FL och oguidat är 30 sek gränsen och jag får redan nu kasta ca 1/3 av exponeringarna.
Möjligtvis kan det vara en idé om jag skaffar en 0,63x reducerade eller testar med autoguidning.
Dina 30 sek subbar ser ut som mina strax utanför Stockholm. Provade i förrgår som sista grej innan sommaren att ta 2 timmar på hjärt nebulosan. Blev bara röda ljusföroreningar , såg bara svagt den ljusstarkaste delen av nebulosan. Ibland vill man bara ge upp av
dessa ljusföroreningar. Mycket bra bild du fick fram måste jag säga.
Då kanske du ändå borde prova att stacka dem för du har ju nästan dubbelt så mycket exponering mot mig.
Var det en C8:a du använde? Jag såg i din andra tråd att du har ju ett väldigt bra följe på din montering.

/*Peter R
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M51 - Peter Rosén

Post by Robert Habolin »

Snyggt Peter!

@kribba

det är ingen ide knappt att fota nebulosor utan smalband, du måste bo på en riktigt jävla mörk plats om det ska gå med vanligt DSLR eller LRGB filter. eller visst kan det gå, men för att få nått som blir till en vettig bild.. Självklart kan man ju fota M42, M27 och andra väldigt ljusstarka objekt. Men det flesta nebulosor är bra mycket svagare än man tror.

Tex pacman nebulosan syns knappt på kylda 20 minuters subbar med min ccd som det är ett bra drag i..

men om du kör med smalband kan du fota nästan var som helst ifrån. nästan alla mina bilder utan de 5-6 sista kanske är tagna från Solna.. white zone!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M51 - Peter Rosén

Post by ragge »

Peter R wrote:...Nej, jag har inte använt något ljusföroreningsfilter. Det skulle tvinga mig att fördubbla exponeringen...
Oj, är det så illa ? Då borde jag testa att köra utan, för jag fotar mest på hyfsat mörka platser och har alltid CLS-filtret på. Men jag kollade på Astronomik´s hemsida :

The filters are optimized for use with aperture ratios from 1:3 to 1:15. Transmission losses and chromatic distortions, which are problems with other filters, only appear with Astronomik filters when extremely bright aperture ratios of 1:2 and more are used. The CLS filter is suitable for use with telescopes of all aperture sizes.

Technical Data
92% transmission at 486nm (H-beta)
92% transmission at 496nm (OIII)
92% transmission at 501nm (OIII)
97% transmission at 656nm (H alpha)
pass from 450 to 540nm and beyond 650nm


De anger visserligen inte verkningsgraden för visuellt ljus men den borde väl ligga i paritet med de övriga våglängderna som släpps igenom. Sedan är det troligen lite saltade värden här, men kan det vara så dåligt som nedåt 50 % i praktiken ?

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M51 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nja, jag vill minnas att det var så när jag testade mitt IDAS LPS filter för några år sedan.
Förutsättningarna kan ha förändrats dels på grund att det finns mindre Na-ljus i stadsbelysningen och så kan kanske kamerorna ha en annorlunda känslighet mot dåtidens modeller (Eos20D och 40D).
Så jag kanske ska återkomma när jag har testat på nytt. Ska ha det i åtanke om det kommer ett tillfälle de närmaste dagarna

/*Peter R
Post Reply