M8 M20 Lagun Nebulosan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

M8 M20 Lagun Nebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: M8 M20 Lagun Nebulosan
Exponering: 4*1min, ISO1600, f2.2
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 135mm f2
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar:

Jag håller på och bökar där nere i det grötiga vid horisonten som avslutning på säsongen och när man ändå höll på med Rho så fick det bli ett försök på Lagun nebulosan som ligger lite lägre, 5 grader mot 7.

Det är en väldigt spännande form på den tycker jag och tidigare på mina vidvinkelbilder så har jag i princip bara uppfattat den som en rund nebulosa i princip. Men här ser man tydligt hur den sträcker ut sig åt vänster. Är det någon som vet om delen till vänster, om den tillhör lagunen eller är det en egen nebulosa?



Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M8 M20 Lagun Nebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

lagunen_2048px_v4anot.jpg
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M8 M20 Lagun Nebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by Torbjörn »

Här har du verkligen lyckats igen. En härlig del av himlen som vi har svårt att se ordentligt från Sverige. M8 Lagunnebulosan är ett fantastiskt vackert objekt. Riktigt fint fångat!

Jag kollade lite i Interstellarum Deep Sky Atlas och det verkar som om den ljussvagare delen, och som hänger ihop med M8, tillhör M8 men att den svagare nebulositeten till vänster, och som är avskild från M8 är två nebulösa objekt som heter NGC 6559 (det nedre och större av dem) och IC 1274 (det mindre övre objektet).

Att dammsuga horisonten efter intressanta saker är en ädel del av hobbyn :D

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M8 M20 Lagun Nebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Den avknoppade nebulosadelen till vänster om Lagunen har egna katalogbeteckningar. Den södra delen är NGC6559 och den norra delen består av IC1274, IC1275, IC4684 och IC4685. Hela komplexet är involverad i stjärnhopen Collinder 367. Inuti den finns de mörka nebulosorna B91, B302 och B303. Jag misstänker att tillräckligt långa exponeringar skulle visa att komplexet är förbunden med Lagunen och är samma fysiska nebulosa.

/Timo K
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M8 M20 Lagun Nebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by kribba »

Häftigt att denna går att nå från Sverige!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M8 M20 Lagun Nebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack alla för kommentarerna :D

@timokarhula @Torbjörn tack så mycket för detaljerna på detta objekt... dessa objekt :P

Det bli bara mer spännande ju mer man hittar att sen försöka hitta fler objekt och få fram fler detaljer med tiden. Mars och april är lika bra för dessa objekt då de ligger på samma höjd i princip. Så nästa år får det bli lite mer fokus så fort vädret tillåter :D

Nu ut och ett sista försök för säsongen.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply