IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1396 Elephant trunk
Exponering: Ha 30x20m O3 30x10 LRGB 5x5
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: N-AG8
Kamera: Sbig ST-8300M
Kommentar: Ny bild på elefanten. Faktiskt riktigt nöjd med denna. mycket data, både gammal o ny. Men framför allt funkade riggen kanon efter en ny kollimering och ny balansering... eller åtminstone halva kvällen innan lutningen skapade både lite tilt o flex :) så OAG är nästa inköp.. men hur som, bra detaljer! Titta gärna på stora bilden då en del finlir kommer fram!

Image
Klicka for att se stor version av bilden

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by kribba »

Nice :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by MartinS »

Riktigt stiligt, denna ska du vara nöjd med. Fint djup och mycket fina detaljer utan att vara överprocessad. Intressant med de röda emisionerna runt om snabeln.

Har nyligen börjat leka lite med Deconvolution i Pixinsight. Är det något du har använt här?
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by ragge »

Fint porträtt på elefanten ! :good: Själv skulle jag nog ha dragit ned lite på färgmättnaden men det är ju en smaksak.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by Starfish »

20 min exponeringar? måste vara en sjukt bra montering du sitter på :) riktigt snygga färger du fått är de någon blandning av hst paletten eller? tummarna upp ;) :D
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by Martin F »

Ooh, vad snyggt! Är riktigt sugen på Elefanten själv. Så mycket att hinna med :)
Får man fråga varför du har kortare exponeringar på OIII än på Ha? Den brukar ju kräva mer exponering.
Sedan tänker jag komma med petdetaljer eftersom dina bilder håller sjukt hög klass: stjärnorna har för mycket cyan för min smak. Även de orangea ser lite kalla ut och de blå är väldigt cyan. I alla fall nu när jag tittar på mobilen :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

@Starfish, är en Eq6a med remdrift och guidning. så 20-30min subbar fint... beroende på var man siktar :) blir lite flex ibland, så ska investera i en offaxis guider.

@MartinF, det har du kanske rätt i. ser rätt blåa ut här, men åt cyan hållet som jag gillar, men dessa är kanske lite väl cyan.. good catch. blir nog minst nån version till innan helt färdig.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by Tannerswe »

Riktigt fina detaljer Robert.

Sen så delar jag Martins åsikt om att det är lite mkt cyan i bilden för att den ska falla helt i min smak [emoji3]

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by micke187 »

Mycket vackert! :good:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by Lazze »

Rackarns vackert och bevisligen bra jobbat med remdriften.

/Lasse
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by Starfish »

Robert Habolin wrote:@Starfish, är en Eq6a med remdrift och guidning. så 20-30min subbar fint... beroende på var man siktar :) blir lite flex ibland, så ska investera i en offaxis guider.

@MartinF, det har du kanske rätt i. ser rätt blåa ut här, men åt cyan hållet som jag gillar, men dessa är kanske lite väl cyan.. good catch. blir nog minst nån version till innan helt färdig.
Fan va nice jag sitter på en takahashi em400 med en takahashi FSQ-106ED just nu o letar efter objekt i södra hemisfären något tips? sj vågar jag inte ta exponeringar längre än 12 min :D
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by kribba »

Jag tycker det är rätt fint med brytningen mellan cyan/rött , det är ju motfärger i färgcirkeln. Bara kolla alla stora Hollywood filmer
numera, eller orange/teal som dom kallar looken in the movies :D . Vad jag däremot kan sakna om du vill ha lite tuff kritik är ett stjärnlager mask som tar ner färgerna i stjärnornas högdagrar något. Måste själv börja ta även OII, blir som sagt betydligt mer dynamik i bilderna än enbart HaRGB.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

liiite mindre cyan nu, men detta gillar jag. lite som hubble bilderna va i början, O3 inte så himla klarblått utan lite mer cyan/grön.

@Starfish, jag har väldigt dålig koll på södra halvklotet! häftigt, var är du nånstans? carina nebula är ju bra för din tub! annars har jag dålig koll på södra halvan.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1396 Elephant trunk - Robert Habolin

Post by Starfish »

Robert Habolin wrote:liiite mindre cyan nu, men detta gillar jag. lite som hubble bilderna va i början, O3 inte så himla klarblått utan lite mer cyan/grön.

@Starfish, jag har väldigt dålig koll på södra halvklotet! häftigt, var är du nånstans? carina nebula är ju bra för din tub! annars har jag dålig koll på södra halvan.
Det låter trevligt, carina nebula ska kolla idag natt, det är twilight nu här så ska sova om en 20 min jag bor i Peak Hill och har tillgång till ett privat observatorie vid bogan river :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Post Reply