m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by Starfish »

Ny bild i galleriet
Objekt: m31 Andromeda Galaxen
Exponering: L:3*4min RGB alla 10x3 min total 42 min
Fotograf: Marko L
Teleskop: Planewave CDK 318mm 12.5 tum
Kamera: Sbig stl 6303e
Kommentar: Hade inte mkt tid på denna innan jag åkte till flygplatsen i fredags men den blev helt ok endå kanske lite för nära galaxen så är inte helt nöjd med resultatet men jag lär mig ccd och focal längden på nytt igen så det kommer något gott med det dåliga också :) teleskop lånat av en vän i Sverige Teleskopet vart monterat på en jävligt fet montering en planewave ascension 200hr

Image
Klicka for att se stor version av bilden
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by kribba »

Hej! Kollade på både denna och din LMC. Sett
till utrustningen du använt och exponeringstiden,
så borde du kunna pressa fram mer ur rådata.
Om du PM :ar mig en länk så kan jag titta på
rå stacken?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by Starfish »

Yes jag fixar det :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by Starfish »

Varför kan jag inte skicka pm?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by kribba »

Har svarat PM !
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by Tannerswe »

Det var ett riktigt right utsnitt på m31 [emoji3]

Jag tror nog betydligt mindre objekt skulle göra sig bättre om du kör med samma utrustning igen. Andromeda brukar göra sig rätt bra runt 400-700mm lite beroende på pixelstorlek på kameran och du har runt 2500mm.

Kolla med tex dso-browser.com så kan du söka på objekt med lagom liten storlek samt att du kan simulera hur det kommer se ut med din utrustning.

https://dso-browser.com/deep-sky/object ... -31/galaxy" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by kribba »

Här landade jag när processade bilden! Alignade RGBL och monterade i Photoshop. Skarp bild på kärnan har du fångat :good:
Tror dock inte du har tagit Dark, Bias, Flats till stacken gissar jag? Svårt och pressa bilden och få bort bruset nu.
Men gör som mig, jag tar numera oftast kalibreringsbilderna dagen/natten efter ( om temperaturen någorlunda matchar ).
Nu var väl detta oxå med kyld kamera, då kan man ju ta kalibreringsbilderna när som helst ( förutom flats då, om man inte har ett ljusbord ).
Attachments
M31starfish.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by Starfish »

Tannerswe wrote:Det var ett riktigt right utsnitt på m31 [emoji3]

Jag tror nog betydligt mindre objekt skulle göra sig bättre om du kör med samma utrustning igen. Andromeda brukar göra sig rätt bra runt 400-700mm lite beroende på pixelstorlek på kameran och du har runt 2500mm.

Kolla med tex dso-browser.com så kan du söka på objekt med lagom liten storlek samt att du kan simulera hur det kommer se ut med din utrustning.

https://dso-browser.com/deep-sky/object ... -31/galaxy" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Tack jo jag har börjat lära mig igen allt med fokal längd och det som tillkommer nu, lär mig mer o mer varje dag men sen i fredags har jag lärt mig mest på kort tid iaf, fick en rejäl spark i stjärten när jag började fota med proffs utrustning det enda jag har fotat med innan detta var med en 450d med 300 mm objektiv på en eq6 thats it :) men tack för hjälpen :D
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by Starfish »

kribba wrote:Här landade jag när processade bilden! Alignade RGBL och monterade i Photoshop. Skarp bild på kärnan har du fångat :good:
Tror dock inte du har tagit Dark, Bias, Flats till stacken gissar jag? Svårt och pressa bilden och få bort bruset nu.
Men gör som mig, jag tar numera oftast kalibreringsbilderna dagen/natten efter ( om temperaturen någorlunda matchar ).
Nu var väl detta oxå med kyld kamera, då kan man ju ta kalibreringsbilderna när som helst ( förutom flats då, om man inte har ett ljusbord ).
Sant jag har en bunt bias darks och flats till det teleskopet/kameran på datan hade helt glömt av att jag tagit dom hehe
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by MartinS »

Ett annat tips för att ta stormkliv framåt är att testa pixinsight om du inte redan gjort det. :) Blev nyfiken så testade att stretcha kribbas jpeg lite överdrivet för att se vad som finns där. En hel del brus med ett visst mönster i (en del kanske har med jpeg formatet att göra), men med bias och darks så kan det säkert bli bättre. Använt dithering något, det skulle troligtvis också förbättra slutresultatet.
Attachments
M31Test.jpg
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda Galaxen - Marko L

Post by Starfish »

MartinS wrote:Ett annat tips för att ta stormkliv framåt är att testa pixinsight om du inte redan gjort det. :) Blev nyfiken så testade att stretcha kribbas jpeg lite överdrivet för att se vad som finns där. En hel del brus med ett visst mönster i (en del kanske har med jpeg formatet att göra), men med bias och darks så kan det säkert bli bättre. Använt dithering något, det skulle troligtvis också förbättra slutresultatet.
Jag hade visst licens på både Pixinsight (Köpte när jag började med amatörastronomi nån gång runt 2013-14 och APP (köpte den 2017 tror jag) Ja alla bilder är ditherade, har även lagt till darks o bias i bilderna nu kalibrerar allt ikväll :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Post Reply