Milky Way MW - Marko L

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Milky Way MW - Marko L

Post by Starfish »

Ny bild i galleriet
Objekt: Milky Way MW
Exponering: L:7x15sek panorama
Fotograf: Marko L
Teleskop: Canon 24mm/2,8f STM
Kamera: Canon 600d
Kommentar: Min andra panorama bild :D tagen i hålanda

Image
Klicka for att se stor version av bilden
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Milky Way MW - Marko L

Post by staffastro »

Återigen realisten som klagar, okej för 'surrealistiska' kompositioner, men denna omöjliga vinkel för vintergatan stör mig!
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Milky Way MW - Marko L

Post by Tannerswe »

Kul att du fotar och testar men ett par saker.

Med tanke på vinkeln på huset så blir det svårt att få till den vinkeln på vintergatan ifrån Hålanda precis som Staffastro påpekar. Varför inte en äkta bild?
Min åsikt är att man skriver ut att det är en komposit om det är klipp och klistra som man gjort.

Sen har du en tydlig skarv mellan 2 bilder precis över skorstenen som du skulle behöva se över. Dels är den högra delen rödare samt att du har dubblerade stjärnor i skarven.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Milky Way MW - Marko L

Post by Jonas »

Jag uppskattar denna typ av bilder med upplyst förgrund. I detta fall känns det dock fel.
Jag har använt en metod bestående av kamera på stativ med långtidsexponering och under tiden använt en blixt eller ficklampa för att lysa upp förgrunden.
Prova det istället! Det är kul och gör att du säkert känner mer för bilderna.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Milky Way MW - Marko L

Post by Starfish »

Tar till mig allt ni säger som sagt jag är nybörjare igen då jag inte fotat natthimmeln på 5 år senast var 2013 men tack för hård kritik ska tänka åå detta inför nästa bild. Jag har ny utrustning nu bl.a en neq 6 pro en 72ed och numera en moddad 600d väntar bara på klar himmel :)

Mvh marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Post Reply