NGC7023 Iris Nebulosan - ragge

Bilder från galleriet
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: NGC7023 Iris Nebulosan - ragge

Post by ragge »

Peter R wrote:Väldigt spännande närbild på Irisnebulosan och bra djup.
Jag är också imponerad av att du har lyckats trimma in din montering till så långa enhetsexponeringar med relativt långt fokalavstånd.
Vad gäller bildbehandlingen så tycker jag dock att områdena utanför nebulosans kärna är för hårt brusreducerade vilket ger ett aningen plastigt intryck och begränsar tonomfånget.

/*Peter R
Tack för feedback Peter, det uppskattas. Jag tar till mig detta, sitter vid en halvkass bildskärm ännu (väntar ännu på den nya) det kan ha påverkat. Har nu uppdaterat bilden med mindre NR (ladda om browsern annars visas bara den gamla versionen).

Jag kan bara hålla med om utrustningen, det är helt otroligt. Den levererar varje gång, utan obehagliga överraskningar. Har tom kört 4000 mm på 10 minuter (för test) med runda stjärnor. Receptet handlar om flex och backlash, samt i viss mån även den Arduino RA stegmotorfixen som jag skrev om för länge sedan. Ja och så givetvis Meade LX200-ACF som med sitt spegellås är stort sett helt fri från mirror flop.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC7023 Iris Nebulosan - ragge

Post by Martin F »

Fin Iris! När jag "jagade" denna var jag helt fokuserad på de omgivande stoftmolnen men du har på ett tilltalande sätt fått till de fina detaljerna runt stjärnan som lyser upp stoftmolnen!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC7023 Iris Nebulosan - ragge

Post by Peter R »

Javisst, ser mera naturligt ut nu :good:

/*Peter R
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC7023 Iris Nebulosan - ragge

Post by MrZ »

Imponerande detaljer, exponering samt färger på kärnan!

Dock är bilden lite för mycket brusreducerad för min smak.

MVH/Zoltan
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: NGC7023 Iris Nebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack för input Zoltan, värdefull info för mig !

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply