IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1805 Heart Nebula
Exponering: L UHC : 14x15min iso 1600
Fotograf: Marko L
Teleskop: Skywatcher Evostar 72ED
Kamera: Canon 600Da
Kommentar: Efter en lång väntan kommer min första riktiga bild om jag ska vara ärlig m31 va bara för o komma igång detta är vad jag vill fotografera, och jag kommer fortsätta fotografera dessa typer av objekt, pressade min montering till max då dessa exponeringar är 15 min långa, testade en 20 min men blev trails på den så jag höll mig på 15 :) 3 och en halv timma Sh2-190, IC 1805, även känd som Hjärtnebulosan, är en emissionsnebulosa i stjärnbilden Cassiopeja.
Heart Nebula, IC 1805 ligger cirka 7500 ljusår från Jorden och ligger i galaxens Perseus Armé i konstellationen Cassiopeia. Det upptäcktes av William Herschel den 3 november 1787. Det här är en emissionsnebula som visar glödande joniserad vätgas och mörkare dammbanor.
Image
Klicka for att se stor version av bilden
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by kribba »

Bravissimo, vilket jättekliv framåt!
Du måste verkligen åtnjuta kolsvart himmel där du bor om du kan ta 15min subbar vid iso1600.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by Martin F »

Ser riktigt bra ut! Om jag får komma med tips så hade jag inte gått över 10 minuter på exponeringarna. Min erfarenhet är att det blir bättre med fler exponeringar än några få superlånga, eftersom du inte har en kyld kamera. Värmebruset i sensorn blir mycket kraftigt med så långa exponeringar med okyld kamera.
Kör du med batteri eller med nätadapter? Skaffa en adapter om du inte har det, det minskar värmeutvecklingen.

Ska bli kul att se vad du får till framöver :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

kribba wrote:Bravissimo, vilket jättekliv framåt!
Du måste verkligen åtnjuta kolsvart himmel där du bor om du kan ta 15min subbar vid iso1600.
Tackar kribba ja de är något grymm himmel här ute i hålanda klass 1 himmel hehe
Martin F wrote:Ser riktigt bra ut! Om jag får komma med tips så hade jag inte gått över 10 minuter på exponeringarna. Min erfarenhet är att det blir bättre med fler exponeringar än några få superlånga, eftersom du inte har en kyld kamera. Värmebruset i sensorn blir mycket kraftigt med så långa exponeringar med okyld kamera.
Kör du med batteri eller med nätadapter? Skaffa en adapter om du inte har det, det minskar värmeutvecklingen.

Ska bli kul att se vad du får till framöver :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tack för tipsen ska kolla upp vad en nätadapter kostar o se vad jag kan skrapa ihop kör med batteri nu.. ville mest vara säker på att det skulle bli nån signal över huvudtaget då jag ej såg någon signal på 10min körde jag 15 då kunde jag se en svag signal men när dom kom in i dss såg jag helt plötsligt massa signal bilderna var blåa också i apt men när dom kom in i dss så blev dom röda o fulla med signal så lite förvirrande men ska nog testa som du säger att köra 10min kanske 5 min subbar nästa gång o inte gå på vad jag kan se på subbarna direkt i previewen o köra på vad jag kan se i dss istället tack hehe
Mvh marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by Jonas »

Snyggt fångat Marko!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Jonas wrote:Snyggt fångat Marko!
/Jonas
Tack så hemskt mkt Jonas :D
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by Robert Habolin »

kanon bild! lite bright, skulle kunna öka kontrasten en aning, men som sagt, jättebra!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Tack Robert Habolin :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Gjorde om den i dag :D
Attachments
Kurvo1r.jpg
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Blir grå hårig av allt processande jag gjort sen jag tog denna bilden, men man lär sig med tiden, här är iaf mitt sista försöka på bilden då jag måste fokusera mig på andra grejer hehe och här är rådatan om nån annan vill ge sig på ett försök :) kommer lägga min själ nebulosa i den tråden också om nån vill försöka måste vila ett par dagar iaf till söndag då får jag en vecka med klart väder så då blir det mer data på dessa bilder tills jag är nöjd :D mvh Marko GODNATT

Stackad 14x15 min iso 1600 laddas ner här :) ha så skoj https://ufile.io/fb5zo
Attachments
heartfinal.jpg
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Post Reply