NGC7380 - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7380
Exponering: RGB:72*5min, HA:97*5min
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon EOS 1000D omoddad
Kommentar: Mitt första ganska lyckade försök att ta med Ha-subs, och min första färdigproducerade (?) bild efter moddning av kameran. Intressant nog gick det inte att drizzel-integrera Ha-subsen med PI, men jag vet inte om det hade gjort nån skillnad. Det är lite irriterande brus, framförallt i högra nedra hörnet. Det ska minskas framöver med en kyl-box. Några subs är ett år gamla, de andra är tagna i oktober-november och Ha under fullmånen nyligen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by Robert Habolin »

Tjena Magnus!

Helt ok bild. Men med den exponeringstiden borde du få MYCKET mer signal. framförallt 97x5 i HA... bilden är väldigt brusig och har väldigt få detaljer. ( nu är jag lite hård, men borde finnas mer att hämta här. )

Vilket F tal fotar du på? Har du nån reducer? Hur ställer du fokus? Du kan inte möjligen posta din integrerade HA sub? vore kul att se. Och jag undrar nästan om nått har gått fel här i redigering... som sagt, hård kritik :D men kanske kan hjälpa till att få ut lite mer av den, när du ändå lagt så mycket tid på datat!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Ja alltså, behandlingen av den efter att jag hittat ett fungerade (i motsats till föreskrivet) sätt att kombinera, gjorde jag snabbt och i ganska ordentligt förkylt tillstånd, så jag tvivlar inte på att det kan förbättras.

Det där med mer signal vet jag inte. Har du nån idé så tas alla tips varmt emot. Jag har och får mycket brus - men jag fotar också från ett radhusområde i södra Malmö, med en hel del ljusföroreningar. Här är min integrerade HA-bild, efter en splitCFA i PI, nedskalat till hälften och mycket snabbt stretchad. Jag har för mycket på jobbet just nu för att ta mer itu med det, därav att jag slängde upp den innan den blev mer bearbetad. Jag lägger upp min xisf-bild i en dropbox-mapp också. Här är den filen:
https://www.dropbox.com/s/fulvhy4d1j00c ... .xisf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som nog försämrar kvaliteten här är kanske inte så mycket dåligt fokus (tror jag) som att jag haft stora problem med guidningen den senaste tiden. Jag hoppas kunna förbättra det efter rengöring och smörjning och lite mindre fix nu i helgen, men det dröjer nog innan jag kan testa det. Ja, sen var det nån natt när fokus inte alls funkade men de ska inte vara med här (om jag nu inte gjort fel där).

Jag kör med den "vanliga" Meade-reduceraren f 6,3, men bilden är rätt kraftigt croppad på grund av att subsen inte var bra alignade - ett set om 35 subs var ca 10 grader vridna i förhållande till de andra. Ett alternativ är att utesluta dem - ska testa det framöver också. Sen tänker jag att jag har överdrivit Ha här i bilden, eller...?

Här är den integrade Ha-bilden. Jag kör Canon Banding på de enskilda subsen, och det lämnar mörka band centrerat, därav dessa. Jag har kört upprepade DBE på den här, men sen inget mer.
2018-11-28_integration_HA_97_subs_DBE_DBE_DBE_DBE_downscaled.png
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by kribba »

Med en 1000D borde det vara ett rätt drägligt resultat från ljusförorenat område. Jag bytte ju i våras från en 1000D
till en 600D och skillnaden var väldigt dramatisk. Mina bilder blev typ. 3 gånger brusfriare direkt.
Kan bara råda dig till att försöka byta till en senare Canon om du har möjligheten i framtiden.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by kribba »

Körde en brusreducering på din bild och hamnade här;



https://we.tl/t-GtsCdywEzl" onclick="window.open(this.href);return false; (tiff)
Attachments
2018-11-28_integration_HA_97_subs_DBE_DBE_DBE_DBE.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by Robert Habolin »

Tjena Magnus!

Bara din HA bild är bättre än din färdiga bild..

har du använt HA som LUM? för det kan vara bra att göra då typ alla fina detaljer sitter där.

jag tror inte det är fel på din utrustning, stjärnorna är runda o fina så guidning ser inte dåligt ut. att subbarna är vridna spelar heller ingen roll.

det är nog lite mer redigerings-kunskaper faktiskt. Kolla bara Kribbas brus-reducerade version!

tror du gått lite hårt åt med DBE, blir överkorrigerad nästan. Du har inte en länk till HA utan stretch eller DBE?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by Robert Habolin »

Här e ett snabbt test där jag satt HA som LUM på din färg bild.

jag har även gått in i varje färgkanal separat och gett den ny bakgrund då svarta var helt klippt. Du måste ha gått åt för hårt med stretch. Helst ska rymden inte vara kolsvart... Vilket oxo skapat en hel del brus, brus som inte var där i datat.

Sen var din HA inte optimal att jobba med, kanske lite mycket DBE, men oxo ganska svag signal, kan nog bero på ditt HA filter inte är så smalt, vilken nm är det?

Men jag lyckades få fram en hel del detaljer och som du ser här så är det mycket mjukare och inte så brusigt.

den här går ju givetvis att förbättra avsevärt, men då behöver jag kanske din RGB stack utan nån process.

hur som, bra bild kan det bli, på ett SVÅRT objekt. väldigt ljussvagt...
wizard rob snabb test.jpg

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Så har jag fått lite tid att göra en mer ordentlig bearbetning och har uppdaterat bilden i galleriet. Hela processen är beskriven där med. En av mina frågor här är om det sätt jag kombinerat Ha med RGB via NRGB-scriptet i PI har introducerat mer brus, för Ha "stretchas" till samma dimensioner som RGB, om jag förstår rätt. Men Drizzle funkade inte. Kanske är bakgrunden för mörk här med, det kommer i så fall av Arcsinhstretch som jag tycker har en tendens till just det och kanske var jag lite för mesig där.

I vilket fall - en ny version:
NGC7380_2018-12-14_final_scaled.png
Post Reply