Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Bilder från galleriet
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: Simeis147 Spaghettinebulosan
Exponering: 6-7 timmar
Fotograf: ragge
Teleskop: TS Imaging Star 71 / 347mm
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Den här fångade jag med den lilla TS ImagingStar 71 som åkte på motviktsstången när jag fotade Kon-nebulosan (Christmas Tree) med 8-tummaren. C:a 6-7 timmar med blandat 3 och 5-minuters exponeringar blev det. Fick minska till 3 minuter, för det är inte helt fritt från flex där ute på motviktsstången.
Fotat med D7000 (okyld), behandlat med DSS/32, Registar och PS.
EDIT: glömde nämna programmet Straton för att ta bort stjärnorna under stretchningen.
Ragnar


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by Peter R »

Riktigt snyggt fångat. Är det RGB eller Ha?
Spännande och ovanligt objekt som jag inte hade hört talas om, var tvungen att googla på det.
Möjligtvis tycker jag att den känns aningen mörk med tanke på att du har bra signal i bilden.

/*Peter R
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by Robert Habolin »

snyggt! Imaging star 71 verkar vara ett intressant alternativ, kollar ju nu på widefield apo som piggyback till RCn. och det där ser bra ut!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by micke187 »

Snyggt! Va ja förstår så är det en väldigt ljussvag nebularest. Men du verkar ha fått bra signal på den ändå. Tror du är den första ja sett som fotat den från Sverige :)
Har alltid velat testa att fota det objektet och med den nya tuben med mindre brännvidd jag skaffat kan ja kanske få med lite mer av den eftersom den är såpass stor.
Bara vädret kan ge med sig bara..
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Peter, Robert och Micke.

Bra att du nämnde det Peter, det blir lite olika beroende på om jag har ljust eller mörkt i rummet när jag editerar. Har justerat upp lågdagrarna lite nu (ladda om sidan i browsern för att se den nya), men vill ändå försöka behålla det lite "mysko" intrycket som jag ser det. Det är bara RGB, men vore kul att testa Ha/O3 om man bara hade haft obegränsat med stjärntid.

Är nöjd med min Imaging Star 71 som wide field, men mina 16 Mpixel är nog lite för lite för den egentligen.

Rätt gissat Micke, en mycket ljussvag sådan (@timokarhula, har du sett den ?).

Kan nämna att det var "lite" trixigt att ratta in motivet med hållaren på motviktsstången (vingmuttrar mm). Huvudteleskopet har ju goto och slew möjligheter, så där är det inga problem. Men denna nebulosan är så svag att jag inte såg den även om jag stretchade en maxad sub-exponering (har en app för det, "Snapseed" i surfplattan). Så i stället hade jag förberett mig med ett hemmagjort Excel-ark som räknade ut en virtuell position (i detta fallet RA 06 24 48, DEC 10 51 05). Med huvudteleskopet exakt där ställde jag in sekundären (med vingmuttrarna) exakt på den valda referensstjärnan "Elnath". När jag sedan slewade primären till Christmas Tree Cluster så hamnade sekundären helt magiskt rätt på Simeis 147.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by timokarhula »

ragge wrote:Rätt gissat Micke, en mycket ljussvag sådan (@timokarhula, har du sett den ?).
Nej, jag har inte försökt mig på Simeis 147 än. :) Vet att Jaakko Saloranta i Finland har sett de ljusaste delarna i supernovaresten. Walter Scott Houston skrev en gång att Simeis 147 är den heliga Graalen och kanske någon gång i framtiden någon lyckats få skymt av nebulosan. Grattis till en intressant bild!

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by Torbjörn »

Fint fångat ragge :good:

Ett spännande och ovanligt objekt. Det såg rätt lustigt ut i Interstellarum Deep Sky Atlas, där är bara några bågformade fragment med. Det är väl möjligen de som kan gå att skymta med ett stort teleskop under fina förhållanden. Lätt är det säkerligen inte...

Här ser man verkligen hur denna supernovarest ser ut, och Spaghettinebulosan är ett ganska passande namn tycker jag.

/Torbjörn
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by kribba »

Kanon bild :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Timo, Torbjörn och Kribba.
Här https://apod.nasa.gov/apod/ap170518.html kan man se hur stor hela nebulosan är - jag har bara fångat en liten del.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by Lazze »

Grattis till den fångsten Ragge :good:

Jag tror mig heller inte ha sett den fotad från Sverige tidigare. Åtminstone inte så bra. Den har varit på min to-do lista och lär få vänta lite till men vad jag sett av andra som fotat den så är det inte mycket OIII att fånga om man inte lägger ner extremt mycket tid.
I vilket fall fick du som du skriver en lite "mysko" men framför allt väldigt stämningsfull bild av den.

/Lasse
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Lasse,

Så kan det vara, man chansar inte gärna med massor av timmar med O3. Bättre att kolla upp först om det finns signal. Men kanske att jag återvänder till den med rgb och lite längre brännvidd någon gång, det finns ju många intressanta delar i denna.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by Martin F »

Imponerande! Denna hade jag avskrivit ur planerna för länge sedan eftersom den är så ljussvag. Och så kommer du och klipper den med en okyld DSLR. Hatten av!
Kanske man skulle ge sig på den med Samyang 135/2.0 och 3nm Ha-filter... eller skulle den få plats i bildfältet med 300mm objektiv? Tveksamt va?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by Martin F »

P.s. Perfekt redigering, tycker absolut att du ska ha kvar det lite mörka och mystiska. Jag har själv en tendens att överstretcha mina bilder.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Martin, kul att du gillade den.

Med F/5 på den lilla APO:n och en skapligt mörk himmel gick det ändå hyfsat bra trots svag signal. Naturens egen kamerakylare hjälpte givetvis till lite också.
300 mm blir helt perfekt (med APS-C), hela motivet ryms precis i bild, men det kan vara svårt att "frama" den - iaf med mina grejor kunde jag inte se en skymt av nebulosan ute i fält. 135 mm blir ju enklare att träffa rätt, men 300 ger kanske bästa bilden. Ha-filter är säkert väldigt tacksamt på denna.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Simeis147 Spaghettinebulosan - ragge

Post by Martin F »

Ska kolla i Stellarium hur 300mm + ASI1600 blir. Tror 200mm vore bättre, såg nån annan som kört med det och fått perfekt framing.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Post Reply