46P/Wirtanen - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

46P/Wirtanen - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: 46P/Wirtanen
Exponering: 46*60sec
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon 1000D moddad
Kommentar: Mitt första försök på en komet. Mycket pillande för att eliminera stjärnspåren, och kometen är svag i koman, så det blir brusigt hur jag än gör - kanske vad min 1000D klarar av under mina förhållanden. Tanken var att ta ytterligare en 100 subs medan jag sov, men efter 2 subs frågade datorn efter input som den så fick på morgonen efter.... så det fick bli de här 48. Den röda blobben vid stjärnan i centrum ser ut att vara en reflex, om jag förstår rätt, och är en helt ny effekt för min del. Taget med Ekos/Indi och helt processat i PixInsight.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 46P/Wirtanen - Magnus Larsson

Post by Peter R »

Hej Magnus,
Jag vet inte vad PixInsight har för verktyg och funktioner för att behandla kometbilder men när jag ser den tillplattade formen på koman så antar jag att allt inte har blivit rätt i processingen.
46 minuters exponering är väldigt mycket på en komet som rör sig snabbt och kräver att du stackar på kometkärnan. Då får stjärnorna bilda spår som blir ganska långa.
Alternativt stakas stjärnorna separat i en bild där man har tagit bort kometen, och kometen i en bild där man har retuscherat bort alla stjärnor sedan kombinerar man ihop dessa.
Den röda blobben syns i flera än den centrala stjärnan. Du kan kolla i en oprocessad frame hur det ser ut. Om du inte har haft det här problemet tidigare så skulle jag tro att det är en artefakt som har tillkommit under behandlingen.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 46P/Wirtanen - Magnus Larsson

Post by timokarhula »

By the way. Spiralgalaxen till vänster är UGC 3828. Egendomligt att den inte är med i NGC-katalogen trots dess ljusa fotografiska magnitud på 12.9.

/Timo K
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: 46P/Wirtanen - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Peter, det finns speciella verktyg i PI för att stacka kometer. Det jag försökt göra här är just att separera kometen i en stackning, och sen stjärnorna i en annan - det är precis det som verktyget i PI är tänkt för.

Ja, jag håller med dig om att kometen är lite platt. Jag tror inte jag har fått med allt jag kan få med här. Det har visat sig vara rätt struligt att just ta bort kometen och skapa en "ren" stjärnbild" och jag har nu förstått hur jag kan göra det lite bättre. Jag har varit tvungen att dra ner på bakgrunden här för att få bort lite resterande stjärnspår men har nu förstått hur jag kan undvika det och få med mer komet-data. Så det kommer en uppdaterad version om ett tag (nu kallar jobbet på fulltid några dagar).

När det gäller den röda grejen vid den centrala stjärnan: den är med på i stort sett alla subs. Den är ny för mig. Det ser inte ut som en process-artefakt när jag tittar på subbarna. Men den lägger jag till sidan för ögonblicket och koncentrerar mig på kometen.

Timo: kul att du identifierade galaxen! Jag undrade just vad det var för nån.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: 46P/Wirtanen - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Nu lite justerad version. Det är spännande verktyg i PI för att göra kometbilder utan stjärnspår, men inte helt lättjobbade. I alla fall blev det så här den här gången. Mindre stjärnspår, mer komet och lite mer brusreducering på kometen. Och lite försiktigare stretch. Kul att ha fångat den! Uppdaterad stor bild ska finnas i galleriet.

Magnus
2019-01-12_46P_integration_final4_scaled.png
Post Reply