Orions bälte - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Orions bälte - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: Orions bälte
Exponering: 60x10s+30x30s
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: Samyang 135mm F2
Kamera: ASI294P
Kommentar: Ville jämföra med och utan dualband filter så jag lägger upp bilder på dessa i tråden.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Orions bälte - Håkan Barregård

Post by hbar »

Här är bilden med Ha+OIII filter, 30x10s+30x1m.
Orf_30x10s_30x1m.jpg
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Orions bälte - Håkan Barregård

Post by hbar »

Slutligen en kombinering av tidigare bilder.
Or_comb.jpg
Jag är dålig på bildbehandling och har bara försökt få till det på enkelt sätt i Nebulosity som har dåligt support för detta. Förhoppningsvis kan de som är intr ändå få ut en del av dessa bilder och finns det intresse så kan jag lägga upp de 4 obearbetade fitsen (bara stackade).

/Håkan
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Orions bälte - Håkan Barregård

Post by MartinS »

Hej Håkan, Stiligt för så kort exponering. Skulle vara intressera av att se den linjära bilden med filtret. Jag har samma objektiv men lyckas inte få fokus i båda kanalerna. Hur tycker du det funkar? Har du använt bathinov mask?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Orions bälte - Håkan Barregård

Post by kribba »

Rätt liten skillnad med och utan filter. Gissar att du har en rätt mörk himmel i grunden?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Orions bälte - Håkan Barregård

Post by hbar »

Hej Martin

Jag fokuserar helt manuellt. Det är inte så lätt att få det precis rätt men för det lilla jag hunnit använda det så har jag inte upplevt någon skillnad.

Jag har 2" filter och sätter jag det i teleskopet där jag har motorfokuserare så har jag inte heller upplevt någon skillnad. Då är det ju spegelteleskop så där skall ju inte vara någon kromatisk aberration som kan spöka till det som när man anv lins objektiv.

Hur stor skillnad är det du får, när jag visuellt jämför stjärnstorleken mellan våra bilder så ser jag ingen jätteskillnad men det är ju olika motiv så svårt att jämföra. Här är länkar till både med o utan så kan du jämföra

Bild utan filter
https://drive.google.com/file/d/18aBAZ3 ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild med filter
https://drive.google.com/file/d/11S_OGd ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;


Hej Kribba

Det var en del dis så ca sqm 20.7 om jag kommer ihåg rätt. I övrigt är det rätt mörkt för att vara i ett litet samhälle (Beddingestrand).

/Håkan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Orions bälte - Håkan Barregård

Post by kribba »

Hur har du löst att sätta 2" filtret ( jag har oxå det ) mellan Samyang och ASI ?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Orions bälte - Håkan Barregård

Post by hbar »

Kribba, jag köpte zwo-eos adapter, den har invändig m48 gänga för filter.

/Håkan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Orions bälte - Håkan Barregård

Post by kribba »

Det har du rätt i när jag kollar! Jag fick min adapter begagnad så har inte tänkt på det. Stort tack! Då kan jag börja använda linserna :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply