EAA ny bildgalleri kategori!

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

EAA ny bildgalleri kategori!

Post by kribba »

Man kanske skulle ge EAA ( elektronisk assisterad astronomi ) en egen kategori under bildgalleriet som förslag!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by Jonas »

Hur menar du? Praktiskt taget alla astrofoton idag är assisterade av elektronik i någon form.

Utveckla gärna din tanke och addera exempel.

MVH

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by kribba »

Alltså mellantinget mellan traditionellt astrofoto ( lång exponering ) och vanlig visuellt observerande då man istället observerar på datorskärmen
( kort exponering ). Då kvaliten ofta blir lägre på fotona men väl så intressanta ibland, så kanske det förtjänar en egen kategori.
Exempel 300 sek exponering Sharpcap live stackad.
Attachments
orion_e.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by Jonas »

Ok, jag har aldrig hört talas om att man astrofotar enligt den metoden men så är jag ju en gammal stöt också, med rötterna i analogt astrofoto.
Där ser man. Till fotografering med CCD-kameror hängde man med men nu äntrar vi en ny form av astrofoto.
Stöder dig. Inför kategorien!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by pava0555 »

+1 till kribbas förslag.

EAA tycker jag är ett märkligt namn. Electronically Assisted Astronomy. Skillnaden mellan visuellt obs och Astrofotografi är väl ganska klar för dom flesta. EAA hamnar mellan dessa två, alltså ett sätt att få real time bilder på skärm för obs. Men det går ju att ta bilder också. Kanske inte i samma klass som vanlig astrofotografi(kortare total exponeringstid oftast).

Jag ska ge mig på EAA själv nu, med en edgehd, asi294 och programmet sharpcap. Därför är jag intresserad av kribbas förslag. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by Juicy6 »

Bra idé för att popularisera EAA. EAA är bra när man vill visa barn, släkt och vänner vad man kan se med lite hjälp. Med mitt förra teleskop körde jag mycket med EAA och en Mallincam kamera. Fast en kategori om utrustning och metoder vore kanske bättre. Bilder är ju inte syftet med EAA...

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by Pelle »

Jag håller med om att det vore kul med en EAA kategori.
Jag körde EAA på Norrland Star Party när vi hade visning i en park mitt inne i stan.
Med HAlfa filter, ASI183 på bin4, 130mm refraktor på F6 och live stack i Sharpcap får man bra resultat på några 30s exponeringar. Man ser hur bilden blir bättre och bättre vilket ger en nära livekänsla. Perfekt för att visa både barn och vuxna.
Är även kul för en själv att utforska hur djupt man kan nå. En bild med 16x30s från NSP:
Image
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by kribba »

Jo kan hålla med om att det kanske är vettigare att lägga en sån kategori under "utrustning och metoder" .
Nu är ju dessutom en ny generation teleskop på väg ut på marknaden där traditionella okular är ersatta av elektroniska
okular/displayer så ämnet lär ju bara växa framöver.

https://vaonis.com/telescopes" onclick="window.open(this.href);return false;
https://unistellaroptics.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen finns det ju intressanta aspekter ur fotosynpunkt då realtids stackning inte kräver guidning och
med dom korta exponeringstiderna minskar effekterna av atmosfären och bra seeing. Kvaliten kanske ännu lämnar
lite till övers och önska, men utvecklingen lär ju inte heller där stå still.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by Jonas »

Jag kan hålla med om att de passar bättre under Utrustning/metoder eftersom de inte platsar bland Astrofotografering. De ser rent förskräckliga ut!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by kribba »

Här är en intressant artikel där författaren tänker lite hybrid teknik och slut resultatet inte ser rent förskräckligt ut :D
Jag tror bara vi sett början på EAA tekniker!

https://www.highpointscientific.com/ima ... ve-barrett" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by mikaelanderlund »

Skillnaden mellan EAA och traditionell astrofotografering har länge diskuterats på flera olika forum och pågår än idag, om än inte så lidelsefullt som förr. På cloudy night finns ett ganska aktivt EAA-forum där man kan lära sig mycket lika så har Mallincam ett eget forum. För ca 10 år sedan var det definitivt analog videokamera som gällde men det har ändrats otroligt mycket sedan dess. Alla typer av kameror används idag men en gemensam nämnare för EAA tycks vara de relativt korta exponeringarna med minimal om någon bildbearbetning. Jag själv har provat lite olika tekniker och kameror genom åren men har återgått till en traditionell analog videokamera pga av enkelheten i fält. Jag har alltså inga som helst behov att spara bilder eller att jobba med bildbearbetning. För mig är EAA ett komplement till visuella observationer och som jag mest använder till galaxer för att kunna se lite detaljer som omväxling till den suddiga fläcken galaxen normalt är i ett visuellt teleskop.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by megmar »

Jag stödjer givetvis detta förslag :good:
Har ju lagt upp en del EAA bilder, men inte så mycket i bildgalleriet då det inte riktigt känts som dom ”platsar” där :|
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by Lazze »

Jag tycker det låter intressant. Om man anger vad man har för utrustning och exponeringstid så är det lättare att förstå om det är ett objekt man vill lägga ner tid på för att göra en Pretty Picture av. Dvs man förstår om det krävs 1 eller 10 timmars exponeringstid.
Och ska man ha en visning för intresserade är det också bra att ha en katalog av objekt att välja av.

/Lasse
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: EAA ny bildgalleri kategori!

Post by MartinS »

Bra idé! Det var EAA som fick mitt intresse för astro att ta riktig fart, men har lite glömt detta sätt att obsa allt eftersom jag blivit med seriös med mitt fotande. Nu fick jag upp glöden lite för detta igen!

Testat Astrotoaster nu, ett program jag varmt kan rekomendera till er som inte känner till. Riktigt enkelt och smidigt att använda, speciellt för de som har dslr. Lite liknande dss live men enklare att använda och bättre verktyg för att stretcha och ställa färg. Går även att köra live stacking i tex hubble paletten för den som kör filterhjul.

Tänker att det även går att använda när man fotar, då kan man liksom se bilden växa fram under tiden man fångar data. :D
Post Reply