NGC2237 Rosett nebulosan - Claes Martinsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

NGC2237 Rosett nebulosan - Claes Martinsson

Post by ClaesMartinsson »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2237 Rosett nebulosan
Exponering: Ha/SII/OIII alla med 5*12min
Fotograf: Claes Martinsson
Teleskop: Borg 77ED
Kamera: ASI1600-MM Pro
Kommentar: Min första NB bild samt processing i PixInsight. Monteringen var en AZ-EQ6 och filterhjulet en ZWO EFW med deras nya 1.25" filter. Guidning via en OAG och Orion SSAG.
Bilden tagen vid foten av Mt.Fuji söder om Tokyo, Japan.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2237 Rosett nebulosan - Claes Martinsson

Post by Robert Habolin »

riktigt bra!!

då denna bild håller hög nivå kan jag kosta på mig att vara lite petig... stjärnorna är klippta, alltså utfrätta och alleles för skarpa i kanterna. Gör en edit till där du är mycket varsammare med stretchen och klipp inte white point regeln alls! sen maskar du in de i denna bilden, ( bara stjärnorna ) så gott det går. kommer det blir MYCKET bättre. för det är en GRYM bild på rosetten! :good: :good: :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC2237 Rosett nebulosan - Claes Martinsson

Post by kribba »

Världsklass! Bra tydlig bild. Bor du i Japan eller?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC2237 Rosett nebulosan - Claes Martinsson

Post by Martin F »

Wow, bara en timma på vardera filter?! Imponerande! Är det mörk himmel där?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: NGC2237 Rosett nebulosan - Claes Martinsson

Post by ClaesMartinsson »

@Robert: Tack så mycket för bra input. Ska definitivt testa att ta det lugnade med stretching och försöka mig på maskning. Håller också på att lära mig PixInsight vilket verkar mycket kraftfullt men hyffsat komplicerat.

@kribba: Tack! Bor i Tokyo sedan 20+ år, men är aktiv i GAF (http://gaf.homeip.net) och tar en del bilder från Öland också på sommaren. Har lite fler bilder här (http://www.martinsson.cc/astro) från bland annat Öland, Japan, Korea och NewZealand.

@Martin: Stämmer att det bara var 1 timma per sub (kamera gain 200 och kyld till -35 grader), men jag skulle behövt betydligt fler subbar. Det är mycket ljusförorenat runt Tokyo även om jag kör 2 timmar ut från stan. Bortle är runt 4-5 på stället jag bilderna vilket också är anledningen till att jag nu testar smalband filter.
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Post Reply