Tubkikare för astrofotografering

Bilder från galleriet
Post Reply
Scotte
Posts: 1
Joined: 2019-03-29 12:29:55
spamtest: JA

Tubkikare för astrofotografering

Post by Scotte »

För ett tag sedan köpte jag en tubkikare, för fågelskådning, med 20-60x80mm. Jag blev lite nyfiken på vad man kunde se på stjärnhimmeln, och gjorde några observationer. Det följde med en adapter för T2 gänga till min systemkamera, men det var bara svart i sökaren så jag lyckades inte använda den. Bilderna togs med min Iphone, afokalt.

Är det någon som lyckats använda en systemkamera på en tubkikare? Fokus var svår att få till och det var ganska instabilt.

Orions nebulosa.
Image

Sjustjärnorna
Image
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Tubkikare för astrofotografering

Post by Katarina H »

Hej! Kul att se dina bilder! Jag tänker så här: man tjänar på att bestämma sig för ambitionsnivån. Handhållen telefon vid tubokularet är ju att kräma ut det mesta ur det minsta - vilket inte är fy skam! Börjar du fundera på systemkamera, ev kamerahållare till okularet så kan man ju börja fundera på allt glas som finns i en tubkikare för att rättvända bilden...osv osv...olika svagheter i "kedjan" fram till en bra bild. Om du kan ställa in din mobil på film så du får en serie jpg-bilder kan du sen efterbehandla dem och få bättre bilder genom "stackning". Då tänker jag motiv som jupiter, månen. Jag är absolut ingen astrofotograf men gillar enkelhet + gillar att ibland knäppa(=fota) fåglar med med mobilkamera genom tubkikare.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Chrisse
Posts: 9
Joined: 2017-02-09 22:12:28
spamtest: JA
Location: Alunda

Re: Tubkikare för astrofotografering

Post by Chrisse »

Celestron har lanserat en ny adapter för mobiler till teleskop, kikare, mikroskop som är inställbar i X,Y,Z, dvs höger/vänster, upp/ned och fokus.
Såg den för nån dag sen på Cyberphoto för 790 pix.

Chrisse
Post Reply